Ekko Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 I et firma jobber Ole og Per. De har helt lik kontrakt, men jobber på ulike prosjekter i firmaet. Per jobber på et prosjekt mot Statoil. Firmaet kan fakturere alle timene hans videre til Statoil. Hvis Per drar fra Trondheim til Stavanger, jobber 5 timer på prosjektet og drar hjem igjen fører han 2,5 timer reise + 5 timer jobb + 2,5 timer overtidsreise. Ole jobber på et prosjekt mot en annen kunde. Avtalen firmaet har mot kunden er ikke like god som den firmaet har mot Statoil. Reiser han til Stavanger fra Trondheim får han ikke føre overtid på reise fordi firmaet ikke kan viderefakturere denne overtiden. I firmaets egen personalhåndbok står det at reising ikke overtidsbetales, men det har likevel vært en praksis med at folk som er på prosjekter hvor det kan faktureres fører reise som overtid. Hva er rett å gjøre her? På ene siden forskjellbehandles de ansatte, på andre siden taper firmaet penger dersom alle skulle få overtidsreise. De som ikke får overtidsreise har heller ikke noe å tjene på at de andre mister sine privilegier (bortsett fra at firmaet ville tjene enda litt mer). Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Så lenge du ikke har en ledende eller særdeles uavhengig stilling er AML i sin helhet gjeldende. Dvs. du skal ha minst 40% overtid eller avspasering, eventuelt en kombinasjon av disse. Så det som er rett å gjøre er faktisk å gi alle de ansatte overtidsreise. Om de får betalt eller avspasering har ikke noe å si, men man har et lovfestet krav på kompensasjon for overtid. En eventuell tariffavtale kan gi andre regler, som f.eks. møtested osv. Personlig har jeg det slik at jeg i perioder kan få møtested på en anleggsplass, noe som innebærer at jeg må møte der til arbeidstidens start, men pga. tariffen kan jeg ikke pålegges å reise mer 20 km eller 20 min. med offentlig transport fra vanlig oppmøtested (bedriften) på egen tid. Alt annet utløser normale regler for overtidsbetaling for min del. Endret 16. juni 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå