ltdata Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Ser at mange utleiere har en kontraktstid på minimum 12 måneder og en 3 måneders oppsigelsestid. Betyr dette at det ikke er mulig å bryte kontrakten etter f.eks 2 måneder? Hva hvis livssituasjonen plutselig endrer seg? Er man fremdeles nødt til å betale for de 12 månedene eller er det mulig å flytte ut tidligere? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hvis kontrakten er dårlig utformet kan det finnes smutthull, men som generell regel må man betale de 12 månedene med mindre man finner noen andre som overta leiligheten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Ser at mange utleiere har en kontraktstid på minimum 12 måneder og en 3 måneders oppsigelsestid. Betyr dette at det ikke er mulig å bryte kontrakten etter f.eks 2 måneder? Hva hvis livssituasjonen plutselig endrer seg? Er man fremdeles nødt til å betale for de 12 månedene eller er det mulig å flytte ut tidligere? Minimum kontraktstid betyr nettopp det ja. Som nevnt over, det finnes både smutthull og en del regler om lojalitetsplikt m.m. som gjør at man ofte ikke må betale 12 måneder om man absolutt vil vekk, men det er ikke noe å satse på. 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Når det er 3 mnd oppsigelsestid kan man vel si opp og betale tre måneder? Slik har det iallefall vært hver gang jeg har flyttet (har vært en del ganger nå). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Når det er 3 mnd oppsigelsestid kan man vel si opp og betale tre måneder? Slik har det iallefall vært hver gang jeg har flyttet (har vært en del ganger nå). Tja. Minimum kontraktstid på 12 måneder kan tolkes som uoppsigelig tidsbegrenset 12 måneder med mulighet for utløp uten oppsigelse da (husleieloven § 9-2), hvor man ønsker å regulere oppsigelsestiden etter at 12månedersperioden er gått ut, for den situasjon hvor man ikke gir melding om opphør av kontrakten etter § 9-2 siste ledd. Endret 14. juni 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Var litt kjapp i svingene her. Vår kontrakt er en tidsbestemt kontrakt på 12mnd. Da gjelder andre regler! Når det står minimum 12 mnd sitter man nok med skjegget fullt av postkasser. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Tja, nei. Bindingstid på leiekontrakter er ikke hjemlet i husleieloven, så enten kan man betrakte punktet om bindingstid som ugyldig og betrakte kontrakten som tidsubestemt med med den oppsigelsestid som er regulert av husleieloven (tre måneder for selvstendig boenhet og en måned for enkelt beboelsesrom) hvis ikke annen oppsigelsestid er avtalt, eller så bør kontrakten være utformet som en uoppsigelig tidsbegrenset 12 måneders leieavtale, altså en kontrakt som automatisk utløper etter 12 måneder og uten mulighet til å si opp i de 12 månedene. 12 måneders tidsbegrenset leietid uten begrunnelse er tillatt i lofts- og sokkelboliger i hus der utleier bor i samme hus. I andre tilfeller må man ha saklig grunn for å begrense leietiden til kortere perioder enn tre år. (Husleieloven § 9-3.) Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Har vært i kontakt med Fredensborg Eiendom. Fredensborg eiedom sier at siden jeg har tegnet en 12 måneders kontrakt, så kan jeg ikke flytte ut med mindre jeg: 1.Betaler 3 måneders depositum (da kan jeg flytte ut på dagen) eller: 2. Finner en annen leiboer som kan ta over leiligheten (da slipper jeg unna med 1 månedes depositum) Så det virker ikke som om det er mulig å si opp før disse 12 månedene er gått uten å betale et "straffegebyr" Men ut fra det jeg leser her så er dette lov å gjøre? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hva står i kontrakten? Hvis det er 3 måneders oppsigelsesfrist så sier du opp og betaler for den inneværende måneden pluss de tre neste. Du kan selvfølgelig bli boende i oppsigelsesperioden. Depositumet skal du ha tilbake med mindre du har noe uoppgjort med utlåner. (Skader, manglende leie etc.) Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Hva sier egentlig kontrakten (ordrett)? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) 1.Betaler 3 måneders depositum (da kan jeg flytte ut på dagen) eller: 2. Finner en annen leiboer som kan ta over leiligheten (da slipper jeg unna med 1 månedes depositum) Så det virker ikke som om det er mulig å si opp før disse 12 månedene er gått uten å betale et "straffegebyr" Her må det være en misforståelse, depositum er ikke et straffegebyr men noe man får igjen, dersom ikke utleier har krav mot deg (f.eks. leie du ikke har betalt eller skade på boligen). Man betaler ikke depositum når man flytter ut, da får man igjen depositum man har betalt når man flytter inn. Hvis du har tre måneders oppsigelse, betaler du for denne måneden og de tre neste uansett om du bor ut november eller flytter på dagen, men om det kommer en ny leier før det, uansett om det er du eller utleier som finner den nye leieren, skal du ikke betale mer enn fram til tidspunktet ny leier overtar. Endret 12. august 2013 av Svinks Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 12. august 2013 Forfatter Del Skrevet 12. august 2013 Hva sier egentlig kontrakten (ordrett)? Leiekontrakten sier: "Denne leiekontrakten kan sies opp av begge parter etter reglene i husleieloven §9-4 til 9-8. Leieavtale kan skriftlig sies opp av leietaker med 3 måneders varsel, første gang 30.06.2014 regnet fra den siste dato i måneden varsel gis. I kontakt med utleier så har utleier sagt følgene: Meg: Er oppsigelsestiden 3 måneder? Kan denne tiden forkortes ved å fremleie til noen andre? Kontrakten vår er en 12 måneders kontrakt med 3 måneders oppsigelsestid Svar: Det är ett års bindningstid och efter det 3 månaders oppsigelsestid. Är muligt å kjöpe seg ut med 3 måneders hisleie som ett engångsbelopp fra den dagen man flyttar ut. Eller en månads husleie å själv finna någon till å ta över. Med vänlig hälsning, xxxxxxxxx Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Ingen kommentarer? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Ingen kommentarer? Jeg har ikke så mye å tilføye som ikke alt er nevnt i tråden, men jeg kan si hva jeg synes likevel Saken er problematisk fordi utleier har benyttet seg av (det jeg anser som) et smutthull i husleieloven. Det er regler for "tidsbestemte" avtaler, men dette er per definisjon en "tidsubestemt" avtale. § 9-1. Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler En husleieavtale kan inngås for bestemt eller ubestemt tid. Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt. http://www.lovdata.n...17-009.html#9-1 Dermed gjelder § 9-4: § 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. http://www.lovdata.n...17-009.html#9-4 Så det er rom for å avtale at avtalen ikke kan sies opp i en periode. Framleie kan også bli problematisk siden § 7-5 gjelder tidsbestemte leieavtaler. (Hensikten med paragrafen er - etter min mening - å begrense leiers tap i situasjoner som din, men jeg tror ikke det vil holde.) Utleier kan dermed nekte framleie selv uten saklig grunn uten at du kan si opp avtalen. Hvis du ønsker å flytte før tiden må du nok satse på utleiers lojalitetsplikt. (Som Herr Brun var inne på tidligere.) Når du informerer utleier om at du flytter, så har utleier en plikt til å prøve å begrense tapet du lider ved å måtte betale for en tom leilighet. Samtidig er du i utgangspunktet ansvarlig for leia fram til avtalen utgår, samt for eventuelle tap utleier lider på grunn av at du ikke vil holde deg til avtalen. Hvis du finner en ny leier som er villig til å ta over, og det ikke finnes saklig grunn til å nekte å leie ut til denne personen, skal det altså litt til for at utleier kan fortsette å kreve leie for en tom bolig. Utleier kan antakelig kreve erstatning for de kostnadene det medfører å ordne med en ny leier, men det burde ikke være snakk om noen formue. Hvis du ikke finner ny leier selv skal utleier fortsatt prøve å leie ut til andre, og hvis han lykkes skal ikke du lenger betale leie. Det kan derimot bli aktuelt å betale for annonser, kostnader knyttet til visning o.l. i tillegg til papirarbeidet rundt skifte av leier. Faste "bøter" i form av flere måneders husleie for å la leier kjøpe seg ut av avtalen er derimot etter min mening teknisk sett i strid med husleieloven § 3-7. Det korrekte bør være at utleier krever erstatning for faktiske tap. 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Jeg har ikke så mye å tilføye som ikke alt er nevnt i tråden, men jeg kan si hva jeg synes likevel Saken er problematisk fordi utleier har benyttet seg av (det jeg anser som) et smutthull i husleieloven. Det er regler for "tidsbestemte" avtaler, men dette er per definisjon en "tidsubestemt" avtale. Dermed gjelder § 9-4: Så det er rom for å avtale at avtalen ikke kan sies opp i en periode. Framleie kan også bli problematisk siden § 7-5 gjelder tidsbestemte leieavtaler. (Hensikten med paragrafen er - etter min mening - å begrense leiers tap i situasjoner som din, men jeg tror ikke det vil holde.) Utleier kan dermed nekte framleie selv uten saklig grunn uten at du kan si opp avtalen. Hvis du ønsker å flytte før tiden må du nok satse på utleiers lojalitetsplikt. (Som Herr Brun var inne på tidligere.) Når du informerer utleier om at du flytter, så har utleier en plikt til å prøve å begrense tapet du lider ved å måtte betale for en tom leilighet. Samtidig er du i utgangspunktet ansvarlig for leia fram til avtalen utgår, samt for eventuelle tap utleier lider på grunn av at du ikke vil holde deg til avtalen. Hvis du finner en ny leier som er villig til å ta over, og det ikke finnes saklig grunn til å nekte å leie ut til denne personen, skal det altså litt til for at utleier kan fortsette å kreve leie for en tom bolig. Utleier kan antakelig kreve erstatning for de kostnadene det medfører å ordne med en ny leier, men det burde ikke være snakk om noen formue. Hvis du ikke finner ny leier selv skal utleier fortsatt prøve å leie ut til andre, og hvis han lykkes skal ikke du lenger betale leie. Det kan derimot bli aktuelt å betale for annonser, kostnader knyttet til visning o.l. i tillegg til papirarbeidet rundt skifte av leier. Faste "bøter" i form av flere måneders husleie for å la leier kjøpe seg ut av avtalen er derimot etter min mening teknisk sett i strid med husleieloven § 3-7. Det korrekte bør være at utleier krever erstatning for faktiske tap. Jeg beklager så mye men jeg ser nå i kontrakten at dette er en tidsbestemt avtale. Men svaret ditt er kanskje til hjelp for andre alikevel. Blir ting helt annerledes da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå