Gå til innhold

Sverige forbyr smugfotografering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fotografer fryktet at den nye loven kunne tvinge dem til å gjøre juridiske vurderinger mens de var på jobb. Ville bildene de tok være innenfor loven eller ikke?"

Med litt andre ord:

"Jeg krever å få knipse tanketomt i vei! Hvorfor skal jeg måtte tenke igjennom om det jeg gjør i jobben min kan skade andre, når ingen andre yrker har slike arbeids-hindrende regler???

Politimenn, trailersjåfører, leger, elektrikere og de fleste andre kan jo gjøre akkurat som de vil uten at det er til noen ulempe for personene de kommer ut for på jobb!"

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Det er ikke så mange frilansere blant paparazzi-fotografene, de alle fleste jobber i ett eller aina bildebyrå - og det er bildebyrå som sender fotografer på oppdrag. Så sånt sett vil denne loven ha minimal effekt.

Det den egentlig gjør er å forby salg/bruk av bildene produsert av privat personer og frilansere. Så det den egentlig gjør er å styrke fastansatte fotografer da alle slike paparazzi-bildene som havner på trykk må være tatt av fastansatte fotografer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Umiddelbart tenker jeg at dette er positivt. Jeg har aldri helt forstått de som mener at vi trenger paparazzi-fotografene.

Men når det er sagt så håper jeg politikerne har tenkt over alle gråsonene de kan få. Blir kanskje ikke helt enkelt å skulle definere et tilfeldig bilde tatt av en privat der det kanskje foregår noe krenkende i bakgrunn...:-)

Men hva vet vel jeg, jeg er ingen jurist.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...