ahpadt Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Halloen! Har bestillt ADSL og jeg har da tenkt til å sette opp et ordentlig nettverk med en server som deler ut ip osv.. :?: For det første. Jeg tenker på å sette opp en DNS server for å kunne dele internetten. Noen som kan hjelpe meg der? :?: For det andre. Jeg lurer på om det går ann å sette opp en slags ftp-filserver greie hvor det går ann å uploade stuff, MEN at det er begrenset plass der. F.eks at alle uploader noe i en mappe, men programmet har laget en slags "sperre" over hvor mye som det er lov til å ha i mappa. Trenger litt hjelp her og. :?: For det tredje. Jeg trenger at fjernstyringprogram. Tror jeg vil bruke Windows 2000 på serveren. Forslag? :?: For det fjerde og nest siste. Trenger litt veiledning på hvordan jeg kan sette serveren opp til å automatisk dele ut iper til alle i nettverket. :?: Og helt til slutt. Kom med forslag til hvordan jeg kan få linja best delt ut. Har hørt mye rart om at den "vanlig" Internet Sharing greia ikke er så bra, men jeg vet ikke helt. Hvis dere ikke har fått det med dere, så er det Windows 2000 på servern. Med SP3 (tror jeg). Og som dere ser så skal denne serveren nesten bli en slags router, er mest for å ha det litt artig istedet bare for å ha en kjedelig router . Takker på forhånd for alle svar :!: ahpadt Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 :?: For det andre. Jeg lurer på om det går ann å sette opp en slags ftp-filserver greie hvor det går ann å uploade stuff, MEN at det er begrenset plass der. F.eks at alle uploader noe i en mappe, men programmet har laget en slags "sperre" over hvor mye som det er lov til å ha i mappa. Trenger litt hjelp her og. ahpadt Bulletproof FTP server burde passe fint til dette. Er usikker på om den kan sette sperrer på hvor mye som kan haes i mappa, men det er 1000 innstillinger så det skulle ikke forundre meg Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 :?: For det andre. Jeg lurer på om det går ann å sette opp en slags ftp-filserver greie hvor det går ann å uploade stuff, MEN at det er begrenset plass der. F.eks at alle uploader noe i en mappe, men programmet har laget en slags "sperre" over hvor mye som det er lov til å ha i mappa. Trenger litt hjelp her og. ahpadt Bulletproof FTP server burde passe fint til dette. Er usikker på om den kan sette sperrer på hvor mye som kan haes i mappa, men det er 1000 innstillinger så det skulle ikke forundre meg Har en eldre versjon av den som heter G6 FTP Server.. Finner vell ut av det. Takk for tipset! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 :?: For det første. Jeg tenker på å sette opp en DNS server for å kunne dele internetten. Noen som kan hjelpe meg der? Det er ikke DNS servere som deler internett. Du vil sannsynligvis sette opp en maskin som kan route internettrafikk for deg. Windows 2000 kan dette. :?: For det andre. Jeg lurer på om det går ann å sette opp en slags ftp-filserver greie hvor det går ann å uploade stuff, MEN at det er begrenset plass der. Det finnes mange FTP-servere, for å begrense størrelse bør du lete etter "quota" :?: For det tredje. Jeg trenger at fjernstyringprogram. Tror jeg vil bruke Windows 2000 på serveren. Forslag? RAdmin :?: For det fjerde og nest siste. Trenger litt veiledning på hvordan jeg kan sette serveren opp til å automatisk dele ut iper til alle i nettverket. Søk på DHCP. Tror Windows 2000 har dette (server versjonen hvertfall). :?: Og helt til slutt. Kom med forslag til hvordan jeg kan få linja best delt ut. Har hørt mye rart om at den "vanlig" Internet Sharing greia ikke er så bra, men jeg vet ikke helt. Er ikke sikker på hvor effektivt Windows servere utnytter båndbredden, men har hørt at noe skal være satt av (20%???) til Windows update... Jeg ville anbefalt deg å kikke litt på Linux, FreeBSD eller liknende, spesielt hvis du vil ha dette som et "prosjekt". Lenke til kommentar
handbook Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 :?: For det tredje. Jeg trenger at fjernstyringprogram. Tror jeg vil bruke Windows 2000 på serveren. Forslag? RAdmin RAdmin er et rent hor sammenlignet med Netop.. Ligger på en cpu bruk på rundt prosenten med netop, og det hakker ikke heller... Det er helt ekstremt bra sammenlignet med alt annet. Noen er kanskje kjendte med Netop School fra totalitære lærere? ;D Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 :?: For det første. Jeg tenker på å sette opp en DNS server for å kunne dele internetten. Noen som kan hjelpe meg der? Det er ikke DNS servere som deler internett. Du vil sannsynligvis sette opp en maskin som kan route internettrafikk for deg. Windows 2000 kan dette. :?: For det andre. Jeg lurer på om det går ann å sette opp en slags ftp-filserver greie hvor det går ann å uploade stuff, MEN at det er begrenset plass der. Det finnes mange FTP-servere, for å begrense størrelse bør du lete etter "quota" :?: For det tredje. Jeg trenger at fjernstyringprogram. Tror jeg vil bruke Windows 2000 på serveren. Forslag? RAdmin :?: For det fjerde og nest siste. Trenger litt veiledning på hvordan jeg kan sette serveren opp til å automatisk dele ut iper til alle i nettverket. Søk på DHCP. Tror Windows 2000 har dette (server versjonen hvertfall). :?: Og helt til slutt. Kom med forslag til hvordan jeg kan få linja best delt ut. Har hørt mye rart om at den "vanlig" Internet Sharing greia ikke er så bra, men jeg vet ikke helt. Er ikke sikker på hvor effektivt Windows servere utnytter båndbredden, men har hørt at noe skal være satt av (20%???) til Windows update... Jeg ville anbefalt deg å kikke litt på Linux, FreeBSD eller liknende, spesielt hvis du vil ha dette som et "prosjekt". Ah! Du er helten min Har RedHat på serveren nå, men jeg skjønner ikke bæret så jeg tror jeg får det vekk Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Legg inn clarkconnect.. Har lenge brukt linux debian og satt opp alt manuellt, men etter å ha testet clarkconnect tror jeg ikke at jeg går tilbake.. Dette er en MEGET enkel distro som er bygget på redhat og gjør alt det du trenger ved hjelp av noen få tastetrykk.. :?: For det første. Jeg tenker på å sette opp en DNS server for å kunne dele internetten. Noen som kan hjelpe meg der? Dette er det ikke DNS servern som gjør, men clarkconnect deler MEGET enkelt ut internett for deg, og det er også MEGET enkelt å route porter osv inn i nettverket så du kan få kontakt med din pc utenfra hvis du vil dette. :?: For det andre. Jeg lurer på om det går ann å sette opp en slags ftp-filserver greie hvor det går ann å uploade stuff, MEN at det er begrenset plass der. F.eks at alle uploader noe i en mappe, men programmet har laget en slags "sperre" over hvor mye som det er lov til å ha i mappa. Trenger litt hjelp her og. Dette har jeg ikke rukket å se på enda men jeg kan så å si garantere deg at dette er ganske lett å få til. Det er værtfall ett par klikk så er ftp serveren oppe. Dessuten er det jo bare å installere en annen ftp server hvis dette ikke er mulig i den som er standard. :?: For det tredje. Jeg trenger at fjernstyringprogram. Tror jeg vil bruke Windows 2000 på serveren. Forslag? Clarkconnect er meget enkelt å administrere og all administrasjon går over webgrensesnitt.. Her er det kun tasteklikk som gjelder Har du virkelig penger eller behov for en win2000 server? :?: For det fjerde og nest siste. Trenger litt veiledning på hvordan jeg kan sette serveren opp til å automatisk dele ut iper til alle i nettverket. Her er det igjen bare ett par klikk, og clarkconnect er satt opp som DHCP server og deler ut iper :?: Og helt til slutt. Kom med forslag til hvordan jeg kan få linja best delt ut. Har hørt mye rart om at den "vanlig" Internet Sharing greia ikke er så bra, men jeg vet ikke helt. Personlig synes jeg at denne måten å dele internett på er mye bedre enn en windows server, dette fordi en maskin med clarkconnect krever mye mindre speccs av maskinen, samtidig som du ikke trenger å betale for dyre lisenser.. Clarkconnect er gratis i hjemmeversjon Hvis dere ikke har fått det med dere, så er det Windows 2000 på servern. Med SP3 (tror jeg). Og som dere ser så skal denne serveren nesten bli en slags router, er mest for å ha det litt artig istedet bare for å ha en kjedelig router . Takker på forhånd for alle svar :!: ahpadt Ta å sjekk ut http://www.clarkconnect.com/ . Dette kan virke som direkte reklame, men jeg har testet Win 2000 server, Win 2003 server, MS ISA server, debian, slackware og redhat, og enklere og bedre enn dette kommer det ikke tror jeg Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Det funker med win2k pro og? *sjekke siden* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå