fb60 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hei, har en snart to år gammel M4 ssd i den bærbare PCen min. Dette fungerer helt strålende, men jeg har aldri oppdatert firmwaren på den og lurer på om dette er nødvendig, hva risikerer man (tapt data/ødelagt disk?), og er det noe å hente ytelsesmessig? Takker for alle svar :-) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Det kommer an på hvilken firmware den M4 disken har. En eldre versjon av M4 firmware, 0009, har en bug som gjør at PC'en ville restarte eller gi BSOD etter ca 5000 timers bruk. Uansett er det som regel en fordel å oppdatere firmwaren da de kan gi bedre ytelse, og andre fikser. Endret 14. juni 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Ingen grunn til å oppgradere til nyere enn 0309 om du ikke har windows 8 på en laptop og ønsker de siste feature/optimaliseringer (som ingen vet hva er). Jeg har fremdeles 0309 på stasjonær med windows 8 og 7 og i laptop med windows 7. 0309 er til nå den beste firmware, om man på død og liv ikke skal ha den siste , eller ønske om de w8 features/optimaliseringer. Denne eller nyere er dog et must grunnet den 5200 hour bug. http://www.storagereview.com/crucial_m4_0309_firmware_update_for_5200_hour_bug_released Endret 14. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Har jeg versjon 0001 nå, hvis jeg ikke leser bildet helt feil? Det må da være begredelige saker?(se vedlegg) Risikerer jeg at disken krasjer og jeg må reinstallere ved evt oppdatering? Tusen takk Endret 16. juni 2013 av fb60 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Du har firmware versjon 0001 ser det ut til ja. Noen "har selfølgelig fått problemer med fw update, jeg er dog ikke en av dem og har oppdatert et sted mellom 10 - 15 ganger ( flere disker /maskiner ). Merke seg at jeg har kjørt update med bootable cd (ikke windows fil metoden). På laptop uten cd drev, har da koplet til ekstern usb cd drive. Du oppfordres av Crucial til å ta backup. Så for å være på den sikre siden ta kopi av ting/filer du ikke kan miste om de ligger kun på denne. Men som sagt det gikk bra for min del alle gangene. En laptop måtte jeg starte to ganger for å vekke ssd igjen etter flash. Og så har man den power cycle greia om den er locked , kan ikke flashe ssd føre lock er fjernet. Da må man ha mulighet til å gjøre ssd strømløs. Dette var litt vanskelig i en laptop/ultrabook som hadde innebygget batteri, måtte skru den opp og nappe ut/inn ledning. Endret 16. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg har oppdatert firmware flere ganger, brukt både bootable CD og via Windows oppdatering, har ikke hatt problmer i det hele tatt. Men som syar2003 sier, kan være en ide å ta backup først av data just in case noe går galt. 1 Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Hev meg rundt og testet autoupdaten, det fungerte knall. Fått siste versjon 070h eller hva det het nå. Alltid vært litt "småredd" for flashing og sånt, men det er vel i praksis ca det samme som å kjøre windows update? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Hev meg rundt og testet autoupdaten, det fungerte knall. Fått siste versjon 070h eller hva det het nå. Alltid vært litt "småredd" for flashing og sånt, men det er vel i praksis ca det samme som å kjøre windows update? Takk for hjelpen! Fint at det gikk bra, men vær klar over at det å flashe f. eks. firmware til SSD/HDD pluss BIOS oppdateringer er ikke å anse som Windows update. Går det galt med flashing, kan det i verste fall bety en død SSD/HDD eller hovedkort. En feilslått Windows update kan by på problemer, men kan i de fleste tilfeller fikses ganske lett. Ikke slik med en feilslått flashing, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå