Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

RAID-kræsj

Anbefalte innlegg

Så endelig skjedde det... En disk slo seg vrang og RAIDet med alle de viktige filene på kræsjet og jeg trenger hjelp fra noen som er flinkere enn meg.. Jeg tror ikke det er noe galt med diskene, det jeg trenger hjelp til er hvordan det er best å gå frem for nå å bruke software til å redde data over til en annen disk

Her kommer nøyaktig hva som har skjedd:

startet PC, Intel RAID-BIOS rapporterte "error occurred (0)" på disk 2.

Slo av PC, byttet om på fysiske disker, problemdisken forflyttet seg i BIOS.

Bootet, kunne lese data, kjørte bad sector-søk i HD Tune, ingen feil ved quick søk. Kjørte Chkdsk, ingen feil. Testet ca. 10Gb med noe spredt data, ingen feil. Tok ikke backup

Slo av PC, satte SATA-mode til "AHCI", bootet. Slo av PC, satte SATA-mode til RAID, tidligere problemdisk ble "NON-MEMBER" og RAIDet feilet.

Bootet og slo av. Slettet RAIDet i Intels RAID-BIOS og satte opp nytt med de samme innstillingene

(ekstra notis: før jeg slettet RAID-oppsettet lot jeg merke til at jeg hadde mulighet til å sette opp et nytt RAID i tillegg på rundt 300Gb ved siden av det tidligere med standard størrelse, som om ekstra plass var reservert på diskene)

Bootet, initialiserte disk i windows diskbehandling og prøvde å lage en partisjon med samme navn og størrelse som tidligere (Internlagring). Fjernet krysset for "quick format" på grunn av at jeg trodde det betydde at den ikke ville prøve å formatere partisjonen i det hele tatt, innså feilen min og kansellerte formateringen etter 2 sekunder

Slo av PC og strømforsyning

Tilleggsinfo

4 disker á 1000GB RAID 0

Størrelse: Standard (ca 3700Gb)

128Kb stripe-størrelse

Intel Raid-Kontroller i et ASUS Rampage IV Extreme

Overklokket og overvoltet CPU, økte CPU-voltage med 0.05 dagen før problem oppstod

Alle fire diskene er nesten helt nye

Nylig reinstallert Windows 8

Håper noen her har noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett å være etterpåklok men å ha viktige filer på et RAID0-array med 4 disker er absolutt totalt galskap! Når du i tillegg har slettet raidet, laget nytt RAID, initialisert diskene og formatert så kunne du knapt gjort mere galt.

Hvis du setter opp RAID-et nøyaktig slik du hadde det og kjører et recovery-program som er i stand til å lese hele "disken" uten partisjoner etc. så kan du kanskje klare å redde noen filer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...