Gå til innhold

Hobbynerden`s server og prosjekter

Anbefalte innlegg

Jeg oppretter denne tråden for å ha en "logg", hvor jeg kan fortelle hva jeg gjør med min server, tjenester, ting jeg vil prøve og lignende. Jeg vil også bruke tråden til å få innspill til løsninger, design og testing. Jeg kommer også til å bruke tråden for å be om hjelp når jeg står fast, for det kommer garantert til å skje etterhvert.

Navnet hobbynerden kommer av at jeg er litt nerd - På hobbybasis. Jeg er ikke utdannet, kurset eller noe innenfor data. Alt jeg kan er fra "prøv og feil" metoden.

Serveren består av :

2.87 Ghz quad core cpu

8gb ddr3 ram

ca 10 disker i forskjellig størrelse

Og denne kjører windows server 2008 r2 standard x64.

Jeg kommer med bilder og mer spesifike spesifikasjoner etterhvert.

Jeg har en hjemmeside som jeg vil bruke i "front" av hele greia. Den er under kontruksjon, og vil drives av wordpress. Du kan se fremgangen på http://hobbynerden.net

Tråden vil bli hyppig oppdatert. :)

Endret av Hobbynerden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde i går kveld / natt noe problemer med serveren. Den restarter seg helt ut av det blå, akuratt som at man trykker på restart knappen på kabinettet. Er ikke sikker på hva det kommer av, men den har ikke gjort det mellom klokken 0300 i natt og frem til nå.

Noen tips om hva jeg burde sjekke ?

Lenke til kommentar

hadde i går kveld / natt noe problemer med serveren. Den restarter seg helt ut av det blå, akuratt som at man trykker på restart knappen på kabinettet. Er ikke sikker på hva det kommer av, men den har ikke gjort det mellom klokken 0300 i natt og frem til nå.

Noen tips om hva jeg burde sjekke ?

Sjekk at kjølepasta o.l ikke er tørket ut, da kan det fort bli overoppheting som er relatert til hardware. Er du sikker på at restarten ikke har noe med software å gjøre? Pass også på at det ikke er noe fysisk som kortslutter hovedkortet. Hadde f.eks. en PC med j*vla stor kjøler som gjorde at når jeg beveget på kjøleren ble det blåskjerm (fordi to kontaktpunkt bakpå ble brutt)

Lenke til kommentar

Sjekk at kjølepasta o.l ikke er tørket ut, da kan det fort bli overoppheting som er relatert til hardware. Er du sikker på at restarten ikke har noe med software å gjøre? Pass også på at det ikke er noe fysisk som kortslutter hovedkortet. Hadde f.eks. en PC med j*vla stor kjøler som gjorde at når jeg beveget på kjøleren ble det blåskjerm (fordi to kontaktpunkt bakpå ble brutt)

Dette er ikke software relatert, for jeg satt på serveren via remote desktop å installerte filezilla, poff sa det, skjermen ble svart og serveren ga "pip" som rett etter man starter den. Den starter normalt og alt virker som det skal.

EDIT : Dette skjedde også uten at jeg installerte noe, at jeg installerte filezilla når det skjedde tror jeg ikke har noen betydning. Jeg var som sagt koblet til remote desktop og den bare "gikk i svart" som om man trykket på restart knappen på kabinettet.

Kortslutning kan det være, men det er da rart at dette kommer og går, når maskinen står helt rolig ? Det er jo ingenting i maskinen som beveger seg, annet enn vifter når jeg ikke fysisk flytter på den.

Tempene er greie, CPU ligger på ca 40 under normal drift og 62 på full belastning over 3 timer. Cpu har ny kjølepasta som jeg monterte for 3 dager siden.

Endret av Hobbynerden
Lenke til kommentar

Hvis det sa 'poff', så kan det være at en kondensator har gått lekk eller mer eller mindre eksplodert. Sjekk på de kondensatorene som er på hovedkortet og skjermkortet ditt, om det virker som om én eller flere "lekker" fra toppen. I såfall, kan du enten forsøke å bytte kondensatoren selv, eller erstatte komponenten den stod på.

Lenke til kommentar

Nå i kveld fikk jeg en ny bråstopp, og jeg fant ut at det var en bluescreen som kommer. Det har jeg ikke merket via remote desktop, men denne gangen satt jeg på skjerm koblet direkte i serveren, deretter så jeg bluescreen.

Windows har generert minidump filer. Men hva bruker jeg til å åpne disse?

Lenke til kommentar
To open the dump file after the installation is complete, follow these steps:

Click Start, click Run, type cmd, and then click OK.

Change to the Debugging Tools for Windows folder. To do this, type the following at the command prompt, and then press ENTER:

cd c:\program files\debugging tools for windows

To load the dump file into a debugger, type one of the following commands, and then press ENTER:

windbg -y SymbolPath -i ImagePath -z DumpFilePath

kd -y SymbolPath -i ImagePath -z DumpFilePath

Orginalt fra http://support.microsoft.com/kb/315263#method4

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som min hovedmaskin har dødd, så vurderer jeg å bruke Hk og prosessor som nå står i serveren til en stasjonær, og heller bruke ett eldre kort til serveren med dual core prosessor.

Vil windows boote opp på nytt kort, eller vil det bare bli ett helvettes rabalder?

Lenke til kommentar

Nå som min hovedmaskin har dødd, så vurderer jeg å bruke Hk og prosessor som nå står i serveren til en stasjonær, og heller bruke ett eldre kort til serveren med dual core prosessor.

Vil windows boote opp på nytt kort, eller vil det bare bli ett helvettes rabalder?

Om du bruker "sysprep", så kan du i de fleste tilfeller bytte kort direkte.

http://www.thewindow...osoft-windows-7

Husk, når du starter PCn etter å ha kjørt sysprep" , lag en ny bruker (ikke bruk samme brukernavn, la datamaskinnavn være det samme som det var før. Etterpå kan du bare slette denne brukeren, og bruke den gamle brukeren som vanlig.

Sysprep gjør at PCn startet på nytt, dvs at den oppfører seg som om du har intstallert Windows på nytt. Dette gjør da at gamle drivere for det andre hovedkortet ikke kommer i konflikt (alt av annet drivere vil fortsatt ligge der) sånn at du kan bruke et helt annet hovedkort og prossesor. Det er i noen tilfeller det ikke fungerer, så ta vare/plugg ut disker med informasjon du ikke vil miste.

EDIT:

Om sysprep kommer med error, skru av manuelt alt av program som kjører i bakgrunnen (i task manager også)

Endret av crispy345
Lenke til kommentar

Om du bruker "sysprep", så kan du i de fleste tilfeller bytte kort direkte.

http://www.thewindow...osoft-windows-7

Husk, når du starter PCn etter å ha kjørt sysprep" , lag en ny bruker (ikke bruk samme brukernavn, la datamaskinnavn være det samme som det var før. Etterpå kan du bare slette denne brukeren, og bruke den gamle brukeren som vanlig.

Sysprep gjør at PCn startet på nytt, dvs at den oppfører seg som om du har intstallert Windows på nytt. Dette gjør da at gamle drivere for det andre hovedkortet ikke kommer i konflikt (alt av annet drivere vil fortsatt ligge der) sånn at du kan bruke et helt annet hovedkort og prossesor. Det er i noen tilfeller det ikke fungerer, så ta vare/plugg ut disker med informasjon du ikke vil miste.

EDIT:

Om sysprep kommer med error, skru av manuelt alt av program som kjører i bakgrunnen (i task manager også)

Takk for svar. Skal se på det når jeg har funnet ut hva bluescreens som kommer blir forårsaket av.

Har fått åpnet dump filen, men kan ikke helt se noen spesifik feil. Jeg har aldri lest av slike filer, og er noe usikker på hva jeg egentlig ser etter.

Er det noen som kunne tenke seg å få tilsendt filen og lese den for meg ?

Lenke til kommentar

Nå er minecraft server lagt online. Nabogutten her, en unge i 8. klasse er Op der og han og hannes venner bruker serveren. Hvis du vil være Op og spille på denne, send meg gjerne en Pm. Whitelist er aktivert for at trafikken skal holdes nede. Linjen min her hjemme er noe begrenset.

Jeg trenger fortsatt hjelp med dump filen etter bluescreens.

EDIT : Når det gjelder minecraft serveren, så er det en bukkit server med endel plugins. Serveren er tenkt slik at man skal ha det gøy. Skal du være blodig seriøs i minecraft er ikke dette en server for deg.

Online mode er også satt til false, så du kan fint spille uten en ekte minecraft bruker.

Endret av Hobbynerden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...