Gå til innhold

Gråtrost på rede

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er jo ikke lovlig da; slike bilder burde ekskluderes.

Du får gjerne utdype nærmere hvorfor ikke slike bilder er lovlige. Hadde jeg forstyrret trosten så kan jeg forstå det, men jeg lover at den ikke en gang vet om at den blir filmet :)

Lenke til kommentar

Det er ikke tillatt å fotografere fugler sopm hekker. Hadde du vært naturfotograf hadde du blitt utpipået nå. Dette er i den kategori man absolutt ikke kan tillate seg.

Dette er bare noe du tror og mener og har ikke noe relevans i virkeligheten.

Om du hadde fulgt med i hva som legges ut massemedia o.l så er det veldig vanlig å filme/fotografere hekking.

I fjor fulgte vi et skjærepar på webben da de hekket utenfor vinduet til et medieselskap på Tyholt i Trondheim.

I år er det et tjeldepar som vi kan følge der de hekker på Otterøya utenfor Namsos.

Jeg synes faktisk at slike utsagn som du kommer med burde vise til hvor i lovverket dette står. :)

Lenke til kommentar

Nydelig serie av gråttrosten som hekker - hvert bilde med sitt eget uttrykk :) Og at dette skulle være forbudt må da være det reneste vås - man ser jo utallige bilder av hekkende fugl, og så lenge de ikke forstyrres er det da virkelig ingenting galt i det. Noe annet er det om det skulle være skjeldne fugler og lokaliteten på noen som helst måte ville kunne spores, men det er jo langt fra tilfellet her. ;)

Lenke til kommentar

Nydelig serie av gråttrosten som hekker - hvert bilde med sitt eget uttrykk :) Og at dette skulle være forbudt må da være det reneste vås - man ser jo utallige bilder av hekkende fugl, og så lenge de ikke forstyrres er det da virkelig ingenting galt i det. Noe annet er det om det skulle være skjeldne fugler og lokaliteten på noen som helst måte ville kunne spores, men det er jo langt fra tilfellet her. ;)

Takk for det, Astrid !

Man må jo forberede seg godt slik at man ikke forstyrrer fuglene når de hekker, slik at de ikke forlater reiret så ofte at eggene blir kalde eller at ungene kan bli tatt av andre rovdyr.

I dag gjorde jeg videoopptak hvor det er tydelig at mammaen forer unge(ne). Jeg klarer ikke å se ned i reiret, men når ungene blir større så vil vel hodene komme til syne :)

Lenke til kommentar

Flott og artig å se Trosten på rede. Ville tro at du hadde blitt jaget om du kom for nære :)

Takk for det, Jentungen 1 !

Dette blir fotografert/filmet gjennom et vindu og all aktivitet i dette rommet har vært konstant, også da Gråtrostparet valgte å legge reir oppe på denne vinduskarmen :)

Lenke til kommentar

Blant naturfotografene i Norge er reirfoto bortimot tabu, noe de rett og slett ikke gjør. Grunnen er sjølsagt at alle fugler er fredet i hekketida, og da skal man vise den størst mulige aktsomhet, hvis ikke vil jeg tro at de som likeel gjør det bryter fredningsestemmelsene. Noen fuglearter er så sky at det vil være en stor risiko for at de vil forlate reiret om de blir utsatt for innpåslitne fotografer.

For å kalitetsforsikre innlegget mitt, har jeg i ettermiddag snakket med medlemmer både i Norske Naturfotografer og Biofoto, og begge er entydig og veldig klar i sin tale: sånt gjør man bare ikke!

Vedkommende (kan navngis på PM) jeg snakket med som er medlem i NN sa det slik:

- Om det er slik at fotografer ikke lenger respekterer denne regelen, er det noe i er nødt til gripe fatt i og ta opp på nytt, for dette kan være faunakriminalitet.

Lenke til kommentar

Blant naturfotografene i Norge er reirfoto bortimot tabu, noe de rett og slett ikke gjør. Grunnen er sjølsagt at alle fugler er fredet i hekketida, og da skal man vise den størst mulige aktsomhet, hvis ikke vil jeg tro at de som likeel gjør det bryter fredningsestemmelsene. Noen fuglearter er så sky at det vil være en stor risiko for at de vil forlate reiret om de blir utsatt for innpåslitne fotografer.For å kalitetsforsikre innlegget mitt, har jeg i ettermiddag snakket med medlemmer både i Norske Naturfotografer og Biofoto, og begge er entydig og veldig klar i sin tale: sånt gjør man bare ikke!Vedkommende (kan navngis på PM) jeg snakket med som er medlem i NN sa det slik:- Om det er slik at fotografer ikke lenger respekterer denne regelen, er det noe i er nødt til gripe fatt i og ta opp på nytt, for dette kan være faunakriminalitet.

Blant naturfotografene befinner jeg meg samt mange andre fotografer som vet alt om dette som du nevner.

Det du gjør her er å vise til et veldig firkantet syn med lite nyanser og det skulle ikke forundre meg om du også er av de som aldri går på grønt en sen og trafikkøde kveld :)

Din kvalitetssikring som består av å høre på noen få medlemmers mening for så å trekke fram dette som endelige oppfatning anser jeg som tøv !

Det er lov å bruke sunn fornuft og i mitt tilfelle så ble reiret bygget under samme forhold som jeg nå filmer.

Det vil si at jeg er inne på stua og ser ut på et tilbygg og filmer gjennom vinduet. Gråtrosten har aldri blitt forstyrret av det den eventuelt oppfatter av rørelser inne hos meg :)

Lenke til kommentar

Blant naturfotografene befinner jeg meg samt mange andre fotografer som vet alt om dette som du nevner.

Det du gjør her er å vise til et veldig firkantet syn med lite nyanser og det skulle ikke forundre meg om du også er av de som aldri går på grønt en sen og trafikkøde kveld :)

Din kvalitetssikring som består av å høre på noen få medlemmers mening for så å trekke fram dette som endelige oppfatning anser jeg som tøv !

Det er lov å bruke sunn fornuft og i mitt tilfelle så ble reiret bygget under samme forhold som jeg nå filmer.

Det vil si at jeg er inne på stua og ser ut på et tilbygg og filmer gjennom vinduet. Gråtrosten har aldri blitt forstyrret av det den eventuelt oppfatter av rørelser inne hos meg :)

Tror du skal være litt forsiktig med å opponere mot Norske Naturfotografer og Biofoto, dette er slett ikke tøv. Jeg synes at det du skriver i siste post avslører deg som en direkte useriøs utøver.

Lenke til kommentar

Tror du skal være litt forsiktig med å opponere mot Norske Naturfotografer og Biofoto, dette er slett ikke tøv. Jeg synes at det du skriver i siste post avslører deg som en direkte useriøs utøver.

Nå synes jeg du skal ta hatten og forlate dette om du ikke har mere kjøtt på bena.

Den som er useriøs er vel heller du som opptrer kun som synser, og ikke våger å stå fram med navn - mens vi andre som virkelig er vant til naturen og vet å leve i pakt med den, må få fred fra slike oppgulp !

Ser gjerne fram imot en anmeldelse ! :)

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

Nå synes jeg du skal ta hatten og forlate dette om du ikke har mere kjøtt på bena.

Den som er useriøs er vel heller du som opptrer kun som synser, og ikke våger å stå fram med navn - mens vi andre som virkelig er vant til naturen og vet å leve i pakt med den, må få fred fra slike oppgulp !

Ser gjerne fram imot en anmeldelse ! :)

Jeg koster i det minste på meg å sende over en lenke til lederne i NN og Biofoto all den stund han jeg snakket med på telefonen i ettermiddag mente at det var grunn til å ta opp dette tema på nytt om forholdet det er snakk om ikke ble respektert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...