Gå til innhold

[Løst] Kjøpe brukt PC? Eller ny? trenger tips og hjelp =)

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg vurderer å kjøpe brukt PC, eller å bare kjøpe ny. Jeg tenker å bruke maks 8k. Har mus, tastatur, skjerm, Windows 7 fra før av.

Jeg er ikke en ekstrem gamer, men jeg har lyst til å kunne kjøre nye spill (ala Metro last light) med god grafikk på grei ytelse, men krever ikke å kunne kjøre på super kvalitet.

Spiller ellers litt BF3, men mest LOL.

Jeg lurer da på hva dere vil anbefale meg.

Har sett på disse to brukte PCene som ligger ute for salg i området (Bergen).

Er de verdt det, hva kostet de ny en gang i tiden, og er det veldig risikabelt å kjøpe brukt PC?

Hvilken er best?

PC1:

Kabinett: Corsair carbide 500R Black edition

CPU: AMD FX 8150 3,6 ghz

GPU: 6970 2GB GDDR5

PSU: Fractal design newton r2 1000w

HDD: Seagate Barrecuda 1tb

SSD: Cruical M4 128gb

RAM: Corsair Vengance 8gb DDR3 1600mhz

Hovedkort: Gigabyte 990fxa-ud3

Pris 7000.

PC2:

- Coolermaster HAF 922 Miditower ATX Red LED

- Chieftec PSU750W ATX2.2 14cmFan Cable Management

- ASUS Sabertooth P67 Hovedkort Socket 155

- Intel Core I5 2500 3.3GHz Socket 1155

- 2x Kingston HyperX 8GB (2x4GB) DDR3 1600MHz (16GB)

- OCZ Agility 120GB SATA-600 SSD

- ASUS GeForce GTX560 TI dc||

- Antec H2O 620 CPU Kjøler

- Sony-Optiarc AD-7280S SATA DVD-brenner

- Windows 7 Ultimate

- 2TB Western Digital

- Razer Arctosa Keyboard

Eller bør jeg rett og slett bare bygge en ny selv?

Vil helst slippe å bygge selv, har gjort det før men er litt ferdig med det.

Har dere bedre alternativer til meg ferdigbygd PC enn de ovenfor, eller blir det veldig mye bedre selvbygd?

ET siste alternativ er Multicom Xishan W350E 15.6" Full-HD, med Intell 335 SSD, 240 GB. Den virker utrolig grei, og det er flott å ha portabel PC også, men er usikker på om den vil prestere godt nok?

Det har seg nemlig slik at jeg må kjøpe en billig brukt laptop som jeg trenger til skole for en tusenlapp hvis jeg kjøper stasjonær PC.

Ble mye her, men tusen takk for all hjelp =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 8000kr får du rimelig bra data, data som kan nesten kjøre de fleste spill på ultra ser du bort ifra Crysis 3.

Jeg ville kjøpt noe nytt, da vet du hva du kommer til, satset litt på noe du kan overclocke og gjøre god research på hva du får for pengene.

Ved en rask titt så virker det som de 2 brukte dataene ikke er optimale når det kommer til spilling og ditt budsjett.

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og tusen takk for svar! Setter stor pris på det=)

Jeg har sett litt rundt på diverse nettsider hvor man kan bestille ferdigbygde gaming PC-er, og har vel kommet fram til at komplett muligens gir mest valutta for pengene? Er det slik?

Så litt på denne fra komplett:

http://www.komplett.....aspx?sku=10772

Det er ikke den nyeste prossessorserien fra Intel men det er vell ikke så sykt stor forskjell?

Det jeg likte veldig godt var 2x ZOTAC GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB PhysX PCI-Express 3.0 i SLI.

Så de scorte veldig bra i testen her:

http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-650ti-boost-directcu-ii-oc-sli-x-2/133174/4

Har det forresten noe særlig å si at det heter ZOTAC og ikke ASUS som i testen?

Ble litt dyrere og må vell regne ihvertfall 9 k, kan ta bort OS, og annet tull.

Hva tror dere?

FÅr jeg mye bedre hvis jeg bygger selv? Er jo litt greit når man har hele pcen bygd med tanke på garanti etc.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hei, jeg vil ikke anbefale deg å gå for sli/cfx fra starten av, da er det bedre å kjøpe ett bedre kort, på den måten kan du, hvis pc'en skulle bli for svak en dag, heller kjøpe enda ett kort da og kjøre i sli/cfx. Angående det å bygge selv så vil jeg anbefale dette da du får en mye bedre forståelse av din egen pc på denne måten, og det er veldig artig og lærerikt. Garanti har du da for hver enkelt del istedet for selve pc'en. Du vil da også kunne tilpasse pc'en i større grad til akkurat ditt bruksområdet og budsjett, nest beste alternativ til selvbygg er da komplett sine pc'er vil jeg påstå. Angående anbefalinger til akkurat hva du skal velge av deler er jeg dessverre for utdatert på dagens deler til å kunne svare deg på.

Lenke til kommentar

Takk for tips Norish.

Ok, nå har jeg lagd meg et oppsett jeg tror kan funke bra! =)

Alt fra Dustinhome, så slipper man fram og tilbake mellom forskjellige nettbutikker. Hvis det er billigere og bedre fra andre plasser kom gjerne med tips da =)

Kabinettet krever jeg ikke mye av, det er greit at jeg kan koble til USB 3 på framsiden. Ikke for stort heller.

Funker dette til skjermkort og hovedkort?

CORSAIR MIDITOWER CARBIDE 200R ATX BLACK

http://www.dustinhom...200r-atx-black/

Hvis dere vet om noen mindre og bedre som kan passe bra til oppsettet, og ikke er dyrere så kom gjerne med forslag.

Jeg er usikker på om jeg skal ta to GTX 660 kort i SLI eller om jeg skal kjøre et singel 670 alene. Hva foreslår dere? Verdt å gå opp til 680?

http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/

http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/

Hovedkort tenkte jeg muligens dette:

ASUS Z87-PLUS

http://www.dustinhom...z87-s-1150-atx/

Holder det til begge alternativene? Kan jeg gå ned i pris til et annet?

Til prosessor funker vell denne bra?

INTEL CORE I5 4670 3.4GHZ 6MB

http://www.dustinhom...ghz-6mb-s-1150/

Strømforsyning

OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

http://www.dustinhom...o-600-watt-psu/

Minne holder vell 8GB:

Corsair Vengeance 8GB

http://www.dustinhom...0mhz-cl9-2x4gb/

Til lagring tenker jeg:

Intel 335 series 180 GB

og SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM

Vil dette være flaskehalser?

Det er såpass mange år siden jeg bygde nå så dere som er oppdaterte på både bygging og hardware må bare komme med bedre alternativer og tips.

Trenger jeg ekstra kjøling? Kjølepasta? Anything?

Takk takk på forhånd =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Ville anbefalt en 4670k over 4670. 4670k kan veldig lett overklokkes til over 4.2Ghz (eller mer!).

I så tilfelle er ikke det dumt å bruke et par hundrelapper på kjøling.

Dette er en helt grei kjøler:

http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/ 269kr.

Ellers vil jeg si du kommer langt med "bare" ett GTX660 eller Radeon 7870. Disse er fullt på høyde med det som var kongen for litt over et år siden (GTX580 / Radeon6970).

Det klarer ikke "very high" på 60FPS i FullHD hele tiden, men met et overklokket GTX660 (Asus DCII OC) klarer jeg å kjøre Metro LL på 50-60 FPS på 1680x1050 ganske greit.

Forskjellen mellom ulike leverandører som Zotac og Asus (osv) er hovedsakelig kjøleegenskaper og overklokking.

Jeg valgte Asus, pga litt bedre kjøler enn f.eks Zotac og reference.

Med 1x 660 evt 7870 klarer du deg med en grei PSU på 500W. Skal du ha SLI ville jeg anbefalt 700W, men det skulle gå greit med 650W om det er en PSU av god kvalitet.

Jeg vet ikke hva du sitter med nå, men du kan sammeligne diverse kort her:

http://www.anandtech.com/bench/Product/548?vs=660

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil ikke anbefale deg å gå for sli/cfx fra starten av, da er det bedre å kjøpe ett bedre kort, på den måten kan du, hvis pc'en skulle bli for svak en dag, heller kjøpe enda ett kort da og kjøre i sli/cfx.

Helt enig.

SLI/Crossfire er bare tull med to middels kort i en ny PC.

I en ny PC kjøper du ett godt kort, også kan du oppgradere med ett kort til en gang i fremtiden. To kort kjøper du kun dersom du skal ha det absolutt beste som kan oppdrives, og da kjøper du naturligvis to toppkort.

tjbr har ett godt poeng når det gjelder strømforsyning. Kjøp en kvalitetsPSU på 600w eller mere.

Lenke til kommentar

Enig med de andre her når det kommer til SLI, og spesielt når det kommer til PSU.

Husk også å gjør litt research på GPU, Asus har f.esk bra kjøling somregel, men har i senere tid voltage locket kortene sine, så det noe, men liten mulighet for overclocking. Samme med Gigabyte. Les litt opp hva de forskjellige merkene leverer på GPU'en du bestemmer deg å gå for.

Det er også mulighet for å ta en titt på GTX 680 eller 7970.

Ville også gått for CPU som ender på "K", 4670k så du har mulighet til å overclocke den.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Mitt forslag(som forøvrig er likt de fleste andres):

Hovedkort: Z87 kort til rundt tusenlappen fra Asus, Gigabyte eller MSI. Har selv positiv erfaring med siste generasjon kort fra Gigabyte. God UEFi!

CPU: Intel 4670k.

Minne: 8gb fordelt på to brikker. Noe mer enn 8 gb 1600mhz vil være bortkastet i ditt tilfelle, legg heller ekstra penger i skjermkort.

Skjermkort: Gtx 670 byr på god ytelse til en veldig god pris. Hvis du ønsker å strekke budsjettet litt lenger, ville jeg gått for nye gtx 770 som yter litt bedre en gtx 680. Gigabyte sin Windforce utgave er svært stillegående.

SSD:Intel og Samsung har gode, stabile disker.

PSU:t Ikke velg det billigste. En god psu kan man ha lenge! Vil anbefale Corsair sin HX-serie. Stabil, stillegående og modulær. Ikke probler med "Coil whine".

Kabinett: Corsair CARBIDE 300R eller Fractal Design Define R4 er eksempler på gode kabinetter, også med tanke på pris kontra funksjoner. Selv vil jeg anbefale R4. Stilrent, solid og stillegående. Legg med en ekstra kabinett vifte og monter denne i front slik at den blåser luft inn i kabinettet. Dette vil generere et overtrykk som igjen vil resultere i at støv ikke samler seg i kabinettet.

CPU Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO har flere ganger blitt kåret til den kjøleren som lever mest kjøleytelse pr kr. Kjølepastaen som følger med er absolutt brukbar.

Følgende oppsett vil være stillegående, fremtidsrettet og kjøre alt av spill med god grafikk/ytelse. HDD kan du alltids vente med og CD-rom kan du legge med hvis du har behov.

Hvis du er veldig lei av å bygge selv, sjekk ut komplett sin "Super Weekend Edition". Velger du bort windows og legger til et gtx 670 kort + Silverpower sp s 650m havner den på 8302kr.

post-54339-0-59138700-1371207380_thumb.png

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Hei, tusen takk alle sammen! Skal se litt mer på det dere har postet. Det jeg kan si er et behov er at det hadde vært veldig fint om jeg kunne fått plass til kabinettet inn i det lukkede skrivebordet jeg har, der er det lite støv og man slipper å se PCen.

Skapet er 40 cm dypt, 31 høyt, og 77 langt. Det som må til da i de fleste tilfeller er at jeg må legge det ned, dette går vell fint.

Kan dere hjelpe meg med å finne et bra kabinett som passer til meg? Det må jo kunne romme et skjermkort som dere nevner ovenfor.

Og så hadde det vært supert om dere kunne hjulpet meg med en eksakt CPU som kan kjøre f.eks oppsettet som Nauz har satt opp, jeg vil helst ha billigst mulig for nå starter det å bli ganske dyrt =(

Passer forresten COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1155/1156/1366/2011/AM3/AM3+/FM1 til Intel 4670k? Så litt ut som det ble crash.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Den PCen fra komplett så ikke verst ut i det hele tatt!

Jeg har foreløbig Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0 på lista til komplett, men bør jeg gå opp til XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0 eller

XFX Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0? Blir ca. 500 ekstra for å komme opp til den dyreste 7970, men er det stor forskjell mellom dem?

EDIT: Ser nå på tester at GTX670 slår 7970 såvidt på de fleste av testene, så da er det kanskje et bedre alternativ uansett da =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Bestilte bare den fra komplett, syntes jeg fikk bort imot samme PC for samme pris som hvis jeg hadde bygd selv, og nå slipper jeg å styre med det, og jeg har en fin garanti på 3 år fra komplett. Tror det var et godt kjøp =)

Komplett Gamer - Super Weekend Edition 9.270,24

Intel Grid 2 Voucher

Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM ATX, mATX, 2x USB 2.0

Intel® Core i5-4670K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Silver Power SP-S650M 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

ASUS Z87-A, Socket-1150ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDM

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240p

Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, with Metro: Last Light

Samsung DVD Writer, SH-224BB SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, San

Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no

Hva tror dere? =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at pc-en er ferdig montert hos komplett, ser det ut til å være et godt kjøp! Du vil feks kunne kjøre Battlefield 3 i 1920x1080 ultra med 60-70 fps :)

Skulle du med tiden få lyst til å overklokke, er det en smal sak å bytte cpu-kjøler og sette inn noen ekstra vifter i kabinettet. Strømforsyningen er i følge tester jeg har lest stabil, men kan støye litt.

Edit: Angående CM hyper 212 evo, så passer den på socket 1150. Alle 1155 kjølere passer på socket 1150.

God helg!

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for hjelp alle sammen!

Sitter litt å snoker, og kjøpet hos Komplett er fortsatt åpent.

Som dere kanskje vet har de den super duper helgen hos komplett, og det var i den forbindelse de lagde denne PC pakken.

Jeg så også at de har Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA på tilbud til 2995 kr, 500 billigere enn vanlig, altså samme skjermkortet som jeg bestilte, men neste generasjon.

Jeg ser at denne modellen er endel bedre enn GTX 670, men bare 300 kr dyrere. Jeg vil selvfølgelig ha det kortet hvis mulig.

Så da lurer jeg på om dere vet om det går ann å få endret skjermkortet i pakken, selv om 770 ikke sto oppført som et alternativ når jeg skulle konfigurere PCen jeg har bestilt?

Det er vel ikke mulig å få tak i dem på komplett i helga =( Facebook? Anything?

Syns dere andre at denne pakken jeg har bestilt er et godt kjøp?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hei igjen! Nå begynner jeg å komme til bunns i mine valg =)

Jeg tror jeg bygger PC selv, for jeg tror det blir vanskelig å få gjort noe særlig med den komplett PCen enn det som står der.

Fint om dere kan se om delene passer sammen og muligens komme med innspill og tips.

Det som er helt sikkert er at det IKKE skal bli dyrere nå! :wee:

post-55110-0-50833400-1371318261_thumb.png

Totalt: 9714 kr.

Det ble 500 kr mer enn den ferdigbygde fra komplett, men her med litt bedre skjermkort, bedre kabinett, og muligens litt bedre HK.

Men det tror jeg er verdt det.

Jeg er usikker på om jeg trenger ekstra vifte, fant en på tilbud men jeg har ikke noe store planer om å overklokke særlig. Muligens litt på skjermkortet, men CPUen tror jeg uansett vil gi meg det jeg vil trenge. Vits med ekstra vifte da?

Valgte Kingstone SSD, ser ut som den yter omentrent like godt som de beste fra Samsung/Intel og er endel billigere.

Velger også Zotac skjermkort ettersom jeg har fått litt info av andre at det skal være en bra versjon.

Mener dere det er unødvendig å betale 700 ekstra for 770 og at jeg heller bør gå for tilbudskortet MSI GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA til 2499 som jeg ser er lett å overklokke og kjører bra.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=756301#reviews

Gjør jeg dumt i å droppe komplett PCen?

Sitter med litt blandede tanker om hva som er lurt, føler jo en trygghet at de har 3 års garanti. Og de bygger den og tester den. Er jo ikke store forskjellen mellom 770 og 670 som er en av hovedgrunnene til at jeg vurderer å bygge selv.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Ser fint ut det der. Du burde kanskje investere i en prosessorkjøler?

Zotac er bra kort, kjøleløsningen kjøler bra, men lager litt mer lyd enn Gigabyte WF3x, Asus DCII eller MSI TwinFrozr. (det var ihvertfall tilfelle for 600 serien)

Lenke til kommentar

Da var PCen bestilt, tror alt skal være bra nå! :)

Tusen takk alle som har kommet med hjelp, den ble litt dyrere men jeg ser på det som en investering som vil kunne vare noen år =)

post-55110-0-49172100-1371342362_thumb.png

Totalt ble det 9952 for PC utstyret :tease:

Hvis dere ser noe rivende galt ROP ut :w00t:

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er veldig nødvendig med prosessorkjøler for min del?

Hvis jeg skal kjøre på med prosessorkjøler må jeg ned på skjermkortet.

Ser du har allerede bestilt, og jeg tror du vil bli veldig fornøyd!

Nei det er ikke nødvendig, men du kan få mye mer igjen for pengene.

Se på en CPU-kjøler som en 269kr oppgradering der du kan få 10-20% bedre ytelse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...