Sanchez_ Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Tenker å skaffe meg en bil i løpet av sommeren, og har sett endel på Saab, da dette er et merke jeg setter pris på. Fordi jeg til høsten vil få meg en kjempesaftig deltidsjobb ved siden av studiene, vil jeg fint kunne få råd til en litt dyrere forsikring, og tenker i den anledning at jeg har lyst på en bil som ser litt rå ut. Og da jeg lusket rundt på finn. no, kom jeg over denne Saab'en. En 9-5 med turbo fra 2002 som har gått 264k. Prisen er på 39,5k, noe som ligger rundt min priskategori. Den har gått et stykke, ja, men prisen følger absolutt deretter. Samme bil fra samme året pluss/minus 1, ligger gjerne på nesten det dobbelte i pris. Noen som har erfaringer med 9-5, eller har tips vedr. den spesifikke bilen jeg linket til? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 En kamerat av meg hadde en trimmet 9-3. Var utrolig mye tull med den. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 9-5 har gode seter og god bil å kjøre. Bensin-turboene er trim-vennlige. Både med og uten automat. Eneste ankepunktet mitt er at de er meget tørst. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) 98-03 utgavene av 9-5 sliter med oilsludge problemet, de fleste fikk oppgradert veivhusventilasjon på garantien. Det er først og fremst B205 og B235 motorene som sliter med dette, finnes både i 9-3 og 9-5. Men det er fortsatt ett ankepunkt da de fleste allerede var kjørt ett stykke før dette problemet kom til syne. Lange intervaller på oljeskift og my småkjøring +automat har ikke akkurat vært medisin for disse motorene. Så skal du kjøpe anbefaler jeg å sjekke opp dette nøye, og få sjekket om oljen er byttet regemessig. Ellers er bilene knalle god, og fra 02 kom det ett bedre understell slik at bilen ikke ble like "båtaktig". 04 og oppover er ett mye tryggere kjøp da de visste om problemet, men disse er kanskje utenfor din prisklasse? Endret 15. juni 2013 av untouch4ble Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) I utgangspunktet, ja. Ser det ligger endel 9-5'ere fra 04 og oppover til rundt samme prisen og litt opp, men alle de er stasjonsvogner. Jeg vil helst ha en sedan eller kombi. Nå er det ikke slik at Saab er eneste merket jeg kunne tenkt meg. Som sagt, ligger "fethet" høyt på min liste (jeg er på ingen måte noen råner eller av typen ungdom i opprørsalder, jeg er bare veldig opptatt av stil), og Saab har mange kule biler til en ok penge. Finner jeg en annnn type som også ser bra ut og i tillegg ikke gir meg altfor mange utgifter, kan jeg bli like så happy. Endret 16. juni 2013 av Sir Sanchez Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Kjører en Saab 9000 selv og har kjørt en del på min fars 9-5. Den er en 2.0 turbo med chip og har ca like mange hester som den du ser på der. Den der er chippet fra 185 til 220 hester. Det kan være lurt å finne ut om dette er oppgitt i vognkortet. 9-5-en drar veldig bra, men er ganske tung og har myk fjæring. Derfor "krenger" den veldig i svinger, dvs. at hele bilen legger seg. Men på den andre siden er det få andre biler du vil kjøre med på fartshumper og hullete veier. Den er med andre ord veldig komfortabel. Jeg ser også på bilen som en "sleeper", folk forventer ikke at den er rask, men den er det. Bilen der er godkjent til 2014, det er bare enda bedre. Ser også at originalanlegget er det, og da kan du bruke knappene på rattet. Er mye styr å få knappene til å funke med et ettermontert stereoanlegg. Om du vil gjør den kulere finnes det også sider som leverer styling, chip og andre deler til Saab, for eks. Speedparts.se. Ellers syns jeg den bilen der er et bra kjøp. Min fars Saab 9-5 har gått over 300 000 km, men er i fantastisk stand. Den har fremdeles en god verdi, selv om den har gått langt. En ting jeg vet du kan sjekke er om eksosen er farget blå, det vil da kanskje si at turboen helder på å gå. En ny turbo kan fort koste deg skjorten. Endret 17. juni 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå