-forbruker- Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hvilke etiske regler for salg av avisabonnement? Finnes det noen aktuelle paragrafer de enkelte mediebedriftene har å forholde seg til? Jeg ble utsatt for en abonnementsselger i går. Jeg ble oppringt på min mobil og han stilte innledningsis et spørsmål, og stilte spørsmålet på en slik måte at jeg vil si at han utga seg for å være journalist! Er det aksept for den slags? Vedkommende annonseselger ringte fra en forholdsvis stor dagsavis i Norge. Lenke til kommentar
-forbruker- Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 Her var det liten respons. Forumet ligger el tett opp til å være en mediebedrift, men her var fagkunnskapen liten, vil jeg si. Jeg har derfor sendt innlegget mitt i en mail til sekretariatet i Mediebedriftenes landsforening, og fått følgende svar: «Det er som du sikkert vet ganske strenge regler for telefonsalg. Forbrukerombudet har laget en veiledning om regelverket, den finner du her: http://www.forbrukerombudet.no/asset/4462/2/4462_2.pdf Videre er det regler i markedsføringslovens §3 om at markedsføring skal utformes og presenteres slik at det tydelig fremstår som markedsføring. Dersom du ønsker å gå videre med dette vil jeg anbefale deg å kontakte den aktuelle avisen. Dersom det ikke fører frem kan du på vanlig vis klage til Forbrukerombudet.» Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå