Gå til innhold

Etiske regler for abonnementssalg


-forbruker-

Anbefalte innlegg

Hvilke etiske regler for salg av avisabonnement? Finnes det noen aktuelle paragrafer de enkelte mediebedriftene har å forholde seg til?

Jeg ble utsatt for en abonnementsselger i går. Jeg ble oppringt på min mobil og han stilte innledningsis et spørsmål, og stilte spørsmålet på en slik måte at jeg vil si at han utga seg for å være journalist! Er det aksept for den slags?

Vedkommende annonseselger ringte fra en forholdsvis stor dagsavis i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det liten respons. Forumet ligger el tett opp til å være en mediebedrift, men her var fagkunnskapen liten, vil jeg si.

Jeg har derfor sendt innlegget mitt i en mail til sekretariatet i Mediebedriftenes landsforening, og fått følgende svar:

«Det er som du sikkert vet ganske strenge regler for telefonsalg. Forbrukerombudet har laget en veiledning om regelverket, den finner du her:

http://www.forbrukerombudet.no/asset/4462/2/4462_2.pdf

Videre er det regler i markedsføringslovens §3 om at markedsføring skal utformes og presenteres slik at det tydelig fremstår som markedsføring.

Dersom du ønsker å gå videre med dette vil jeg anbefale deg å kontakte den aktuelle avisen. Dersom det ikke fører frem kan du på vanlig vis klage til Forbrukerombudet.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...