Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 F.eks med varebil med totalt 3500 kg. Hvis man blir tatt der den veier 100kg over 500kg over 1 tonn over. Dreier seg om Iveco varebiler. Har ikke sjekket lastekapasitet(flere størrelser), men vet det kjøres med 3500kg - B førerkort på de. Par stk som har det eldre B kortet opp til 7500kg (som da er C1) Den ene varebilen har vel egenvekt på 2750kg elns, og syns det høres lite ut med kun litt over 500kg nyttelast (+ fører og passasjer), så mulig vognkort vil vise mer. Men for de som har kun B (3500kg) så er vel totalvekten uansett maks det. Vet det har vært lastet over tonnet overvekt og vell så det, så lurer litt på hva man risikerer. (lett uten å finne noe skjema på det) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Man får forelgg (forenklet?), og må fjerne last slik at man kommer ned i lovlig vekt. Er det svært graverende og uforsvarlig lastet vil jeg tro man kan risikere lappen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Ja, jeg har fått med meg at man kan få forelegg, miste lappen osv - Men finner ikke noen oversikt/indikasjon på hvor de forskjellige grensene er. Skulle tro 1 tonn overvekt på varebil er mer graverende enn på et vogntog f.eks? (tenker på at vogntog har bedre bremser, men kan jo være motsatt også iom det er så mye tyngre og farligere ved mist av kontroll) Hadde vært veldig greit å finne i noe dokumentasjon/kilder på grenseverdiene, for det kan vel ikke være slik at 400kg overvekt på en varebil gir forskjellig reaksjon utifra hvem som stopper denne og hvor i landet det er? Endret 13. juni 2013 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hva med å følge lovverket slik at veien blir en sikrere plass å ferdes på for oss alle? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hva gjelder vogntog har de jo en sikkerhetsmargin på 750kg elns.. Altså kan de kjøre med 750kg overvekt uten å bli tatt for det.. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Jeg er selv yrkessjåfør og jeg vet eieren av bilen får gebyr ved overlast men sjåføren kan få bot og inndragelse av førerkortet hvis det er værre.. Slik er det vertfall med tyngre kjøretøy. Når det gjelder bil er jeg usikker men du kan miste lappen hvis kjøretøyet er trafikkfarligt ja Endret 13. juni 2013 av Mørkeblå Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Hva gjelder vogntog har de jo en sikkerhetsmargin på 750kg elns.. Altså kan de kjøre med 750kg overvekt uten å bli tatt for det.. Hørtes rart ut at man kan laste 3/4 tonn overlast, som går på sikkerhet, uten at det blir reaksjon? Når det gjelder bil er jeg usikker men du kan miste lappen hvis kjøretøyet er trafikkfarligt ja Ja, men det var når er grensen for dette på overlast slår inn da?. Kan jo ikke være at politi1 mener 1 tonn overvekt er farlig, mens politi2 mener 2,5 tonn er. (for å miste kortet) Jeg vil tro de følger en norm/skala på dette i en eller annen form. Endret 13. juni 2013 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 750kg-greia er ikke noe overlast. Det er hengeren man har lov å trekke uten E-utvidelse på sertifikatet. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 ok, men her er det ikke snakk om henger Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 750kg-greia er ikke noe overlast. Det er hengeren man har lov å trekke uten E-utvidelse på sertifikatet. Noen ganger er det best å ti stille. Jeg husket litt feil, men jeg har jo selvsagt undersøkt i forskriftene om dette: Som du ser under er det altså slik at man ikke straffes fra første kg, men får et fratrekk i vekt før gebyr beregnes. Fra forskrift om gebyr for overlasting: § 2. Gebyrberegningen. For hver enkelt aksel/akselkombinasjonslast som er konstatert ved veiing, avrundes overlasten til nærmeste 100 kg. 1. Aksellastgebyr: For 11,5 tonns drivaksellast fratrekkes 200 kg. For hver foraksellast på motorvogn fratrekkes 500 kg. For last av andre aksel/akselkombinasjoner fratrekkes 1000 kg. Av den gjenstående overlast beregnes gebyr særskilt for hver aksellast/akselkombinasjonslast etter gebyrsatser fastsatt av Samferdselsdepartementet. 2. Totalvektgebyr: For vogntog og enkeltkjøretøyer der vekten overskrider den tillatte totalvekt som er angitt i § 1 pkt. 1 – 5, summeres de avrundede veieresultatene for hvert enkelt aksel/akselkombinasjon jfr. § 2 første ledd. For enkeltkjøretøy brukes totalvekttabellen bare når kjøretøyet skal ha brukstillatelse. Fra summen av de avrundede veieresultatene fratrekkes følgende: - Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog) med tillatt totalvekt til og med 7.500 kg: 500 kg - Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog) med tillatt totalvekt over 7.500 kg: 1.000 kg - Vogntog med samlet tillatt totalvekt til og med 15.000 kg: 1.000 kg - Vogntog med samlet tillatt totalvekt over 15.000 kg: 2.000 kg Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet. Det høyeste gebyr som framkommer av beregningsmåtene i nr. 1 eller nr. 2 ilegges. Forskrift om gebyrsatser for overlasting med kjøretøy på offentlig veg: § 1. Satser for aksel-/boggi-/trippelboggilast Av de første 2000 kg betales kr 250,- pr. 100 kg Av de neste 2000 kg betales kr 400,- pr. 100 kg Av de neste 2000 kg betales kr 550,- pr. 100 kg Av de neste 2000 kg betales kr 650,- pr. 100 kg og av det overskytende betales kr 750,- pr. 100 kg § 2. Satser for totalvekt Det betales en flat sats på kr 250,- pr. 100 kg. 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) En annen ting er jo hva som faktisk skjer om man havner i en ulykke med overlast. Man står gjerne da med en vekt sjåføren ikke har sertifikat til å kjøre og bilen ikke er beregnet for. Tror ikke forsikringsselskapet hadde likt det. Når det er sagt så er jo 3500 ofte en kunstig grense, samme bil kommer gjerne i 2 utgaver, en over 3,5 tonn og en under slik at det bare er på papiret den ikke kan laste mer. Endret 17. juni 2013 av Ekko Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Du må også tenke på bilens egenskaper! Er ikke sikkert bilens kjøreegenskaper er gode nok med høy vekt. Særlig bremsene! Kjør forsikitg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå