Gå til innhold

Ny laptop til rundt 5000?

Anbefalte innlegg

Min 6 år gamle laptop er snart klar for å byttes ut. Den er rask og fin enda etter den fikk SSD, men nå sliter den med å lade, musknappene er løsnet og maskinen er klar for å pensjoneres.

Jeg har ikke så mange krav i grunn. Vil ha bra oppløsning på skjermen, og helst ikke den ekstreme plastfølelsen som en får på laptoper til 3000. Bakgrunnsbelysning på tastatur er også ett stort pluss.

Jeg kommer til å flytte over SSD jeg har i maskinen nå.

Bruk er stort sett surfing, litt tekstbehandling, filmer og ellers ordinær bruk. Litt spilling av starcraft 2 må den også klare, samt enkel video og bilderedigering.

Touchskjerm er et pluss, men ikke et krav. Greit om batteriet klarer mer enn 2 timer med video også.

Aller helst vil jeg ha en av disse maskinene der en kan ta av skjerm og bruke som nettbrett, eller skjermen kan vendes så den blir som et nettbrett, men noe slikt kan jeg vel bare glemme i denne prisklassen?

Så, er det mulig å få noe lignende dette for 5000?

Er disse VIVOBOOK fra Asus gode valg? får jo med både i3 og i5 cpu til prisen jeg har satt av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel et av de vanskeligste områdene å gi noen fasit på.. Smak og behag teller ekstremt i den prisklassen.

Så hva ville jeg lagt vekt på?

- i3 eller i5 er begge meget gode, men ikke gå for ARM baserte brettløsninger til din bruk om den er i det mer krevende sjiktet av det du beskriver.

- Look & feel teller, det er utrolig mye du skjønner om byggekvalitet ved å ta på tastatur og pekeplate ol.

Ett valg du kanskje bør tenke over er dette med batteritid. Padløsninger med ekstra tastatur er veldig ok og kommer som regel med god batteritid (5-10 timer), men da har du "problemet" med billigprosessorene.. Det KAN fungere veldig bra til din bruk, men.. Laptoper i den prisklassen gir vel stort sett 3-5 timer batteritid.

Lenke til kommentar

De fleste TV sendingene du ser på 50" er 576i. Du ser ikke så sabla mye forskjell på 720P vs 1080P på en 15" skjerm. Er sikker på at visst du hadde sett 2 stk identiske laptoper med de forskjellige oppløsningene, så hadde du slitt med å se hvilken som er hva.

Lenke til kommentar

De fleste TV sendingene du ser på 50" er 576i. Du ser ikke så sabla mye forskjell på 720P vs 1080P på en 15" skjerm. Er sikker på at visst du hadde sett 2 stk identiske laptoper med de forskjellige oppløsningene, så hadde du slitt med å se hvilken som er hva.

Det er ganske markant forskjell. Med en 15" 768-skjerm måtte man scrollet 5 ganger for å lest hele det innlegget ditt.

(Kan være satt på spissen for dramatisk effekt)

Lenke til kommentar

Å med 1080P hadde ting blitt så smått at du ikke hadde klart å lese innlegget mitt.

Du kan jo selfølgelig justere DPI, men det går på bekosting av maskinvare å kjøre ting i høyere oppløsning, altså dårligere ytelse. Hadde TS hatt et budsjett på 20k, så ville jeg glatt anbefalt 1080P.

Jeg har sett 720P vs 1080P stand side by side, å jeg så ikke store forskjellen på en 15" skjerm

Edit: Hadde det vært snakk om 50"+ på samme avstand så ser man klart forskjell, men på en såpass liten skjerm er det ikke mye forskjell.

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

Laptopen du linker til faller helt igjennom grunnet oppløsning. Jeg setter som ett krav at jeg ønsker god oppløsning.

På maskinen jeg bruker til vanlig nå, en 14" laptop så har jeg 1440x900, og jeg skal definitivt ikke under det.

Det er jo ikke for å få bra kvalitet på film jeg ønsker god oppløsning, men fordi jeg vil ha mest mulig informasjon på skjermen på samme tid.

Tar gjerne imot flere forslag:-)

Lenke til kommentar

Å med 1080P hadde ting blitt så smått at du ikke hadde klart å lese innlegget mitt.

Du kan jo selfølgelig justere DPI, men det går på bekosting av maskinvare å kjøre ting i høyere oppløsning, altså dårligere ytelse. Hadde TS hatt et budsjett på 20k, så ville jeg glatt anbefalt 1080P.

Jeg har sett 720P vs 1080P stand side by side, å jeg så ikke store forskjellen på en 15" skjerm

Edit: Hadde det vært snakk om 50"+ på samme avstand så ser man klart forskjell, men på en såpass liten skjerm er det ikke mye forskjell.

Jeg har også sett 768p og 1080p ved siden av hverandre. Ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar

Laptopen du linker til faller helt igjennom grunnet oppløsning. Jeg setter som ett krav at jeg ønsker god oppløsning.

På maskinen jeg bruker til vanlig nå, en 14" laptop så har jeg 1440x900, og jeg skal definitivt ikke under det.

Det er jo ikke for å få bra kvalitet på film jeg ønsker god oppløsning, men fordi jeg vil ha mest mulig informasjon på skjermen på samme tid.

Med mindre du skal ha 17,3", må du regne med å øke budsjettet med kr 1000+ for å få høyere oppløsning enn 1366x768.

Edit:

Fant denne 15,5" http://cdon.no/elektronikk/15inch_acer_aspire_v3-571g-53218g50maii_core_i5_3210m_8gb_500gb_15.6_w8_geforce_gt_640m-22341969

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Du vet at du kan sette custom DPI?

Edit: Visst du vil ha 1080P må du nok opp noen lapper, som igjen kommer til å bruke mere av ytelsen på maskinen din.

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

+ 1000 for operativsystem. TS ville ha til rundt 5000kr

Dette blir flisespikkeri, men når du først begynner: OS fra kr 750, hvis han trenger dette. Som jeg skrev i post #10: "Med mindre du skal ha 17,3", må du regne med å øke budsjettet med kr 1000+ for å få høyere oppløsning enn 1366x768."

Derfor valgte jeg å nevne denne som et alternativ for TS.

Lenke til kommentar

Ser, som dere sier at utvalget ikke er det helt store ut i fra kravene jeg setter.

Enkleste er vel gjerne å lette på kravet vedrørende oppløsning og heller endre dpi for å få det som jeg ønsker, og da kanskje få litt bedre utvalg.

Kan du vente litt med å kjøpe ny PC, så vil det nok skje en viss "dumping" av priser utover sensommeren/høsten når haswell kommer for fullt.

Siden din gamle pc fortsatt er fullt brukbar, vil jeg anbefale deg og pensjonere den til eksempelvis en enkel media-pc tilkoblet TV (soverom/barnerom/kjøkken). En enkel linux distro med XBMC vil sikkert gi nytt liv til den, sammen med eksempelvis dette tastaturet http://www.dustinhome.no/product/5010602255/logitech-wireless-touch-keyboard-k400/

Lenke til kommentar

Det er ikke fullt brukbar dessverre.

- Video, alt i fra youtube til filmweb får maskinen til å knele. Skjermdriver slutter å virke. I tillegg går den raskt varm når video vises.

- Begge musknappene er defekt, og knapper på tastaturet løsner en etter en.

- Batteriet er defekt, forøvrig det tredje batteriet jeg har i den.

- Inngangen for lading blir stadig mer vanskelig å få til å virke.

Hadde den virket som den skulle videre så hadde jeg ikke hatt noe behov for ny maskin. Den starter på få sekunder grunnet SSD. Programmer starter lynkjapt, den har ypperlig oppløsning og størrelsen er perfekt. Forøvrig en Asus F8 ett eller annet....

Men vedrørende ny maskin.

Jeg vil gjerne høre erfaringer med disse:

- Asus VivoBook S400

- Samsung Ultrabook

Kommer nok til å vente til ut i Juli før jeg slår til, så får jeg se om jeg øker budsjettet eller holder meg fast til 5000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...