Maursyre Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Heisann! Har kommet opp i norsk muntlig eksamen, men synes oppgaven og ett sitat jeg fikk med læreplanmålet høres litt fjernt ut. Har allerede kommet veldig, både ferdig med nesten hele teksten og powerpointen. Men lurer på om det noe jeg har utelukket eller bommet på. "Oppgave: Realisme i norsk litteratur" "Læreplanmål: "Drøfte det moderne prosjektet slik det utrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstida via realismen til i dag" Problemstillingen har jeg fått servert av læreren, "Ulike typer realisme i norsk litteratur". Har kontaktet læreren og fikk som svar at det moderne prosjektet ville ligge under det moderne gjennombruddet/etisk realisme (?) Har gjort det slik: 1. Problemstilling 2. Hovedsaklig hva "realisme" er + det moderne prosjektet (og betydningen i realismen) 3. Naturalisme + Amalie Skram (+ en tekst) 4. Kritisk realisme/det moderne gjennombruddet + Henrik Ibsen (+ en tekst) 5. Etisk-/nyrealisme + Olav Duun (+ en tekst) 6. Psykologisk realisme + Tajeri Vesaas (+ en tekst) 7. Sosialrealisme + Dag Solstad (+ en tekst) 8. Skittenrealisme + Jo Nesbø (Harry Hole serien) 9. Drøfting/konklusjon (ikke ferdig enda) 10. Kildehenvisning Hvordan tolket dere oppgaven, har jeg gjort det nogen lunde riktig? Takk. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Satt meg ikke virkelig inn i det, og har ikke generelt god kunnskap i Norsk, men oppgavemessig syns jeg det er satt opp bra! Kort hva professoren min sa før forrige eksamen - "Drøftingen i en oppgaven er hvor du ser om eleven ikke bare har innsats, men også virkelig noe imellom øra". Husk å drøfte oppgaven din godt =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå