are47 Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Er vel et ganske simpelt spørsmål, men hvordan gjør jeg sån at når en skriver noe i en tekstboks er d der neste gang programmet åpnes? Oså et spørsmål til: Det de skriver i tekstboksen skal vises i en label i en annen form. Trudde nå det var sån som dette men neida. txt1.Text = lbl2.Caption dette funka bare når de to var i samme form Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Den letteste måten å lagre noe som skrives i en teksboks er å bruke OPEN kommandoen. For å hente teksten: (Bruk den i Form_Load) On Error Resume Next Dim Free&, Buff$ Free = FreeFile Open App.Path & "Data.dat" For Input As Free Line Input Free, Buff Close Free txt1.Text = Buff For å lagre (I Form_Unload) Dim Free& Free = FreeFile Open App.Path & "Data.dat" For Output As Free Print Free, txt1.Text Close Free Når du vil at en label i en annen form skal få den samme teksten som tekstboksen må du huske å skrive form navnet forand: Form2.lbl2.Caption = Form1.txt1.Text Husk å bytte ut "Form2" og "Form1" med de riktige navnene på formene. Lenke til kommentar
are47 Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 okey... takk men det jeg egentlig skulle (dumt av meg å si dette no da men) var at når du trykker på en cmdknapp skal det lagres. IKKE hvis du bare skriver noe inni den Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Da legger du den samme koden under Command1_Click Lenke til kommentar
are47 Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 denne gangen skal jeg lagre hele formen sån at også option boksene blir lagret: trodde det var sån jeg men da fikk jeg en error: Dim Free& Free = FreeFile Open App.Path & "Data.dat" For Output As Free Print Free, frmOption.frm Close Free hva er den riktige koden for å få lagret hele formen? Hvis jeg lagrer hele formen, slipper jeg da å lagre txtboksen for seg selv? Lenke til kommentar
Atmozpheric Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Vist du skal lagre verdier til avkrysningsbokser og tekstbokser i ein fil, så er det best å lagre det i ein ini fil: Public Declare Function WritePrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "WritePrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As Any, ByVal lpString As Any, ByVal lpFileName As String) As Long Public Declare Function GetPrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "GetPrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As Any, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As String, ByVal nSize As Public Function LesINI(iniFil As String, iniGruppe As String, iniTittel As String) Dim sInibuffer As String * 255 Dim nRtn As Long Dim IniSection$, IniPrompt$, IniFileName$ Dim iniVerdi$ sInibuffer = String$(255, 0) nRtn = GetPrivateProfileString(iniGruppe, iniTittel, "", sInibuffer, 255, iniFil) If nRtn <> 0 Then iniVerdi = Left$(sInibuffer, nRtn) Else iniVerdi = "" End If LesINI = iniVerdi End Function Public Sub LagreINI(iniFil As String, iniGruppe As String, iniTittel As String, iniTekst As String) Call WritePrivateProfileString(iniGruppe, iniTittel, iniTekst, iniFil) End Sub Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå