N o r e n g Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 I hvilket univers betyr det å bry seg mer om en ting at man ikke bryr seg om den andre? Om jeg sier at jeg bryr meg mer om RTS enn FPS, betyr det at jeg ikke bryr meg om FPS? Hvis spillet ikke ser pent ut er det fint liten sjanse for at du gidder å prøve det: jeg kan fortelle lillebroren min at Half-Life er et flott spill så mye jeg ønsker, han gidder likevel ikke spille det fordi det ikke ser like pent ut som Crysis 3 1 Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Gameplay > grafikk anyday 24/7 forever 100% enig. Derfor er FPS spill på PC så vanvittig mye bedre på PC enn på konsoll. Mus og tastatur med god kontroll og pinlig nøyaktighet er bedre enn klønete kontroller og analog tommelstikke med aimbot.... Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Cpu blir kansje 2-3 ganger så sterk, men den blir 8 ganske svake kjerner. Dette er meget gode nyheter siden de må lage spillene veldig flertråede og optimalisere for mange kjerner ulikt i dag. Den relativt svake gpu er faktisk en fordel i dette, de kan ikke bruke alt minnet på god grafikk, trolig mer fokus på åpene verdener og variasjon.Koridor skyterene var trolig en resultat av begrensingene, det lot dem lage god grafikk med lite minne siden de viste hva de kom til å bruke hele tiden. spot on..... De har vært alt for dårlige til å utnytte mange kjerner på de fleste spill jeg har testet ut, ikke at det er så himla mange de senere år, men likevel.... Flerkjerne er liksom noe som man på HW siden har hatt sinnsykt mye lengre enn de på software siden har klart å utnytte særlig godt ganske lenge nå. Da mangler det bare at de lar 32 bit programering dø ut etter lang tid, og fokusere på at CPUene så godt som alle kjører er 64bit. Endret 13. juni 2013 av Mr. Dark Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Ettersom systemarkitekturen utenom instruksjonssettet til prosessoren er totalt ulikt det du finner i en typisk PC har jeg ingen tiltro til at multiplattformspillene vil bli så voldsomt mye bedre enn de allerede er på PC utenom mindre begrensninger. Totalt ulikt er vel å ta noe hardt i... Hva teknologi angår tror jeg vi kan forvente bedre ytelse fra multiplatform utgivelser enn med forrige generasjon, men gameplay massig vil man jo naturlig nok fortsatt ha portinger som føles uferdige eller lite gjennomtenkt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Totalt ulikt er vel å ta noe hardt i... Minnekontrolleren er nok også ganske lik, men CPUen kommuniserer med GPUen uten noe PCIe-grensesnitt. Prosessoren har også fint lite til felles med Intels Core-prosessorer. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Minnekontrolleren er nok også ganske lik, men CPUen kommuniserer med GPUen uten noe PCIe-grensesnitt. Prosessoren har også fint lite til felles med Intels Core-prosessorer. Sant nok, men dette håndteres av DirectX/OpenGL/PSGL, og trenger derfor ikke påvirke grafikkmotoren i nevneverdig grad. 1 Lenke til kommentar
MR.M4G1C Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Fortsatt er håp for PC-spill? For 3-4 mnd siden leste jeg en artikkel her om at spillprodusenter tjener mer på PC enn konsoll. Og de mest populære PC-spillene som øker kraftig nå vil aldri komme til konsoll (LoL, Dota 2, World of Tanks etc.). Men jeg syns det er bra med bedre konsoller, slik at de hever grafikken. Det er jo fortsatt mange spill produsentene tjener mer på på konsoll. (En grunn er jo at PC spill går for halve prisen av konsoll-spill som gjør at det må kjøpes dobbelt så mye på PC som konsoll)Men konsoll kommer aldri til å bli bedre enn PC. De må planlegge langt i forveien, dvs. at nå når de kommer ut kommer jo nye prossesorer fra intel og nye grafikkort fra NVIDIA. Dessuten vile de måtte koste en del mer for å konkurere med PC, en PC kan bli veldig dyr (titan Tri SLI alene koster 21K) En pris de ikke kan ha på konsoll. World of tanks er på vei inn i xbox no da, men men.... Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 spot on..... De har vært alt for dårlige til å utnytte mange kjerner på de fleste spill jeg har testet ut, ikke at det er så himla mange de senere år, men likevel.... Flerkjerne er liksom noe som man på HW siden har hatt sinnsykt mye lengre enn de på software siden har klart å utnytte særlig godt ganske lenge nå. Da mangler det bare at de lar 32 bit programering dø ut etter lang tid, og fokusere på at CPUene så godt som alle kjører er 64bit. Å parallellisere spillmotorer i mange tråder er både komplekst og ikke alltid så hensiktsmessig da det har en del begrensinger i forhold til hva som faktisk kan spres over forskjellige tråder. Noen få tråder er ikke unormalt (dog de sjelden utnyttes til det fulle), men å utnytte 8 cpu-kjerner fullt ut til enhver tid er for en spillmotor en utrolig vanskelig oppgave. Dessuten er det svært mange spill som tross alt ikke har SÅ mye CPU load, sammenlignet med GPU... 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Fordi hipsterne i høyeste grad bryr seg om grafikk. Hvis vi ikke hadde brydd oss om grafikk hadde vi aldri fått BF3, COD4, Witcher 2, Crysis, Skyrim og lignende, vi hadde sittet på CS1.6, Quake3, KOTOR1, Morrowind, og tilsvarende spill fra den eraen. Spiller fremdeles uthevede spill jeg da de er gameplaymessig mye bedre enn deres oppfølgere. Spiller heller BF42-BF2 enn BF3(inb4 kidsa som "savner BC2 tiden" kommer) og CS 1.6 er et mye bedre spill enn CSS/GO. Moro at du nevner Quake 3 da det er den motoren(modifisert) som brukes i nyeste CoD og Call of Dog vil bruke Doom 3 motoren. Mye grafikkfremgang der ja gitt. At man liker "gameplay > grafikk" er ikke så svart/hvit at man ikke bryr seg om grafikk i heletatt. Hjelper ikke mye å ha Crysis grafikk hvis gameplay er dårlig, da vil spillet i seg selv være dårlig. Men ja man trenger grafikkfremgang, noe kanskje nyeste consoles ikke vil bremse ned like mye som forrie gen. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 PC kommer alltid til å vinne, ikke bare på grunn av grafikken. De fleste "hollywood busterne" blir laget for konsoll markedet uansett, og ser kulere ut på PC. PC er en åpen plattform og appelerer til alle typer spill, plattformen lar deg også prøve ut ny teknologi først (oculus rift feks). Dessuten slipper du vente nesen 10 år på neste versjon. PC har også modding og communities, ting du kan følge med på og bidra til. Du slipper å betale for å spille online, som feks med PS gold membership og lignende. Du slipper også å forholde deg til masse rare regler som finnes på konsoll, logg på hver 24 time ellers funker ikke spillet ditt...osv osv. Sikker på at vi som spiller på PC må se en del hype i året som kommer mens Sony og Microsoft skal sloss om kjøpere, og lanserer spill som er ekslusive på konsoll. Både utvikler og vi vet at de kommer til PC, og der kommer de til å se mer fantastisk ut. Så greit nok.. de får sloss om kundene og kundene for spille på en underlegen plattform. Vi på PC får det litt senere, litt flottere og ferdig patchet med tilbud på Steam Lenke til kommentar
hekatombe Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hmm. Hvis det var slik at PCer hadde 1.5x bedre ytelse enn konsoller i 2005 og det er antatt 2.5x bedre ytelse på PCer i forhold til konsoller i 2013, vil ikke da det si at gapet er blitt større? Forøvrig burde konsoller komme med mus og tastatur som standard fremfor kontrollerene, slik at vi slipper denne utrolig rævva UIen som er i mange spill som følge av de. Portingen går jo dessverre gal vei så og si hver gang, så jeg håper denne runden tjener til det bedre for PC-folket. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Litt sprøtt å tenke på at dagens AAA-titler fortsatt designes for å kunne presses inn på 256/512MB minne... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Hvorfor er man hipster om man mener det? Fordi det gjerne deles i to leire 1. De som sier at "grafikk ikke betyr noe", noe som er beviselig feil, og egentlig bare er nostalgi-prat. 2. De som i essens sier at grafikk ikke betyr alt, noe som er en selvfølgelighet. Den totale kvaliteten på gameplay er ett resuultat av mange forskjellige ting i kombinasjon, inkludert grafikk. Og fordi folk som oftest later som dette er en veldig spesill mening, mens like holdninger bugner i spill-fora AtW Endret 14. juni 2013 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Minnekontrolleren er nok også ganske lik, men CPUen kommuniserer med GPUen uten noe PCIe-grensesnitt. Prosessoren har også fint lite til felles med Intels Core-prosessorer. Fint lite? Det er en x86-CPU som er helt kompatibel, med samme instruksjonsett, hva tenker du er så annerledes? AtW Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Fint lite? Det er en x86-CPU som er helt kompatibel, med samme instruksjonsett, hva tenker du er så annerledes? AtW Det tekniske i prosessoren: Branch Prediction Issue width Fetch/Store Decode Bandwidth Regneenhetene Haswell designes for å skalere fra 9-130W, Jaguar designes for å skalere fra 3.9-25W Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Det tekniske i prosessoren: Branch Prediction Issue width Fetch/Store Decode Bandwidth Regneenhetene Haswell designes for å skalere fra 9-130W, Jaguar designes for å skalere fra 3.9-25W Dette er små detaljer sånn jeg ser det, samme/tilsvarende AMD CPU på PC vil være helt kompatibel med hsawell, ha liknende ytelse, kjøre akkurat de samme spillene og programmene. AtW Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Cpu blir kansje 2-3 ganger så sterk, men den blir 8 ganske svake kjerner. Dette er meget gode nyheter siden de må lage spillene veldig flertråede og optimalisere for mange kjerner ulikt i dag. Hvordan er det veldig anerledes enn dagens? Konsollene har hatt 3 (XBox) til 7 (PS3) kjerner siden 2005 , likevel skalerer nesten ingen titler forbi 1. Playstation sine kjerner har riktignok vært gjemt bak litt for mye finurlig arkitektur, men XBox360 er en helt "bog standard" trippel CPU PC-arkitektur. Endret 14. juni 2013 av MailMan13 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hvordan er det veldig anerledes enn dagens? Konsollene har hatt 3 (XBox) til 7 (PS3) kjerner siden 2005 , likevel skalerer nesten ingen titler forbi 1. Playstation sine kjerner har riktignok vært gjemt bak litt for mye finurlig arkitektur, men XBox360 er en helt "bog standard" trippel CPU PC-arkitektur. Ikke bar har Xbox tre kjerner, men hver kjerne kan kjøre to-veis simultan flertråding (Hyperthreading Technology er Intels navn på dette.) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Fint lite? Det er en x86-CPU som er helt kompatibel, med samme instruksjonsett, hva tenker du er så annerledes?AtWDet tekniske i prosessoren:Branch Prediction Issue width Fetch/Store Decode Bandwidth Regneenhetene Haswell designes for å skalere fra 9-130W, Jaguar designes for å skalere fra 3.9-25W Alle disse tingene endrer seg vesentlig mellom forskjellige generasjoner av prosessorer uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå