Gå til innhold

Hvilken edderkopp er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kverk den! En mindre edderkopp i verden! Et steg om gangen!

 

Den ser skikkelig ufyselig ut.

 

Har hatt besøk av noen edderkopper i det siste. Første gang kravlet den på låret mitt mens jeg satt i sofaen. Jeg spratt opp, slengte fra meg mus/tastatur og kastet av meg bukse og T-skjorte (i tilfelle den hadde kravlet opp på skjorten). Så sto jeg der da, i bokseren med lommelykt, hansker og en kanelboks i hånden. Etter litt om og men så slapp jeg kanelboksen på edderkoppen og følte meg veldig mektig (og vettskremt)! Snakk om adrealinkick! Edderkoppen var ihvertfall 1 cm stor (sånn ekkel en med taggeben), vedder på at den var 1,5 cm!

 

De neste gangene har ikke vært så dramatiske, men edderkoppene har en tendens til å kravle mot meg! Hva vil de meg liksom?!

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke husedderkopp, den har mye mindre bakkropp i forhold til resten.

Den på bildet har en bakkropp som er mye større enn resten.

Husedderkopp har hår over alt, denne har bare hår på bena.

 

Men, aner ikke hvilken det er, men ganske garantert at den er helt harmløs for mennesker.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er ikke husedderkopp nei, de ser mer spinkle ut. Og de løper fort! Tror jeg husker å ha lest at de kan bite (som et biestikk). Men farlig tror jeg neppe de er. Tror de har gift i tennene, men isåfall er det altfor lite til å gjøre noe som helst skade. Husedderkoppene kan også bli fryktelig store.

 

 

Jeg fant en som lignet på nett igår. Norsk type. Alle edderkopper er faktisk giftige, men det er bare noen får som er farlige for mennesker. Uansett, den gjør mer nytte i live enn dau.

Ikke i Norge vel?! O.o

 

 

 

EDIT:

Kropplengden er 10–18 mm, og fra forben- til bakbensspiss kan den måle 8–10 cm.
Helt sykt... Edderkoppen det er snakk om er "stor husedderkopp".

 

Nå er det nok edderkoppsnakk for min del, hjertet dunker godt etter å ha besøkt den Wikipedia-artikkelen... :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

En gang jeg var på hytta til en venn, måtte vi ned i kjelleren for å skru på vannet. Se for deg en mørk jordkjeller med kanskje 1m fra bakken til taket, hvor man må bevege seg på huk. Taket og veggene var fylt med sånne edderkopper, og mange av de var helt latterlig store. Må ha vært hundrevis av de. Krana var helt bakerst i rommet. Det var ikke særlig koselig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Korsedderkoppen er vel den eneste vi har i Norge jeg har hørt om at faktisk har bitt noen. Men det kan godt hende at det er feil. Ser på wikisiden nå at den kan bite hvis den blir irritert men at det er veldig sjelden.

 

De fleste edderkopper vil jo prøve å bite dersom de føler seg truet. Om du holder foten mellom to fingre så vil du kunne se giftklørne og at den prøver å bite gjennom huden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...