TrudeTrudesen Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Fikk meg en overraskelse når jeg skulle ta på meg kjeledressen i dag. Lenke til kommentar
Web King Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Ser ut som den "Sorte enke" Wiki link: http://no.wikipedia.org/wiki/Sort_enke Endret 13. juni 2013 av Web King Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Kverk den! En mindre edderkopp i verden! Et steg om gangen! Den ser skikkelig ufyselig ut. Har hatt besøk av noen edderkopper i det siste. Første gang kravlet den på låret mitt mens jeg satt i sofaen. Jeg spratt opp, slengte fra meg mus/tastatur og kastet av meg bukse og T-skjorte (i tilfelle den hadde kravlet opp på skjorten). Så sto jeg der da, i bokseren med lommelykt, hansker og en kanelboks i hånden. Etter litt om og men så slapp jeg kanelboksen på edderkoppen og følte meg veldig mektig (og vettskremt)! Snakk om adrealinkick! Edderkoppen var ihvertfall 1 cm stor (sånn ekkel en med taggeben), vedder på at den var 1,5 cm! De neste gangene har ikke vært så dramatiske, men edderkoppene har en tendens til å kravle mot meg! Hva vil de meg liksom?! Endret 13. juni 2013 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
TrudeTrudesen Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 Tror det var en husedderkopp http://no.wikipedia.org/wiki/Husedderkopp . Kastet den over gjerdet, satser på den besøker naboen istedenfor. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Det er nok ikke husedderkopp, den har mye mindre bakkropp i forhold til resten. Den på bildet har en bakkropp som er mye større enn resten. Husedderkopp har hår over alt, denne har bare hår på bena. Men, aner ikke hvilken det er, men ganske garantert at den er helt harmløs for mennesker. Endret 14. juni 2013 av aklla Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Jeg fant en som lignet på nett igår. Norsk type. Alle edderkopper er faktisk giftige, men det er bare noen får som er farlige for mennesker. Uansett, den gjør mer nytte i live enn dau. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Det er ikke husedderkopp nei, de ser mer spinkle ut. Og de løper fort! Tror jeg husker å ha lest at de kan bite (som et biestikk). Men farlig tror jeg neppe de er. Tror de har gift i tennene, men isåfall er det altfor lite til å gjøre noe som helst skade. Husedderkoppene kan også bli fryktelig store. Jeg fant en som lignet på nett igår. Norsk type. Alle edderkopper er faktisk giftige, men det er bare noen får som er farlige for mennesker. Uansett, den gjør mer nytte i live enn dau. Ikke i Norge vel?! O.o EDIT: Kropplengden er 10–18 mm, og fra forben- til bakbensspiss kan den måle 8–10 cm.Helt sykt... Edderkoppen det er snakk om er "stor husedderkopp". Nå er det nok edderkoppsnakk for min del, hjertet dunker godt etter å ha besøkt den Wikipedia-artikkelen... Endret 14. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Korsedderkoppen er vel den eneste vi har i Norge jeg har hørt om at faktisk har bitt noen. Men det kan godt hende at det er feil. Ser på wikisiden nå at den kan bite hvis den blir irritert men at det er veldig sjelden. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Uff, jeg så en slik edderkopp spinne en annen (sikkert hanedderkopp) inn i spindelvev! Hater korsedderkoppen. Endret 14. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Jammen, den er da kjempepen. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Den er ond, og dette utstråler den utmerket! Endret 14. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er en sjelden edderkopp her jeg bor. Har bare sett den 1 gang når jeg var gutt på bærtur med far. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Trodde de var veldig vanlige jeg. Jeg har ikke sett dem siden jeg bodde litt mer landlig, de var både over ytterdøren og på trehytten i skogen. Har aldri sett en sånn inne dog. Lenke til kommentar
Pow! Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 En gang jeg var på hytta til en venn, måtte vi ned i kjelleren for å skru på vannet. Se for deg en mørk jordkjeller med kanskje 1m fra bakken til taket, hvor man må bevege seg på huk. Taket og veggene var fylt med sånne edderkopper, og mange av de var helt latterlig store. Må ha vært hundrevis av de. Krana var helt bakerst i rommet. Det var ikke særlig koselig. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 O.o For å si det sånt, jeg hadde klart meg uten vann om det var opp til meg å gå ned i kjelleren! Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Korsedderkoppen er vel den eneste vi har i Norge jeg har hørt om at faktisk har bitt noen. Men det kan godt hende at det er feil. Ser på wikisiden nå at den kan bite hvis den blir irritert men at det er veldig sjelden. De fleste edderkopper vil jo prøve å bite dersom de føler seg truet. Om du holder foten mellom to fingre så vil du kunne se giftklørne og at den prøver å bite gjennom huden din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå