Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Møte utenfor arbeidstid?

Potestas

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å starte med en kort forklaring av saken.

Jeg er for tiden ansatt i et bemanning byråd og leid ut til en bedrift. Har vært i jobb der en stund.

Grunnet arbeidets natur så er det noe begrenset hvor mye jeg har lov til å rapportere til min kontaktperson hos Xtra (Xtra er da bemanning selskapet.)

Så langt har det ikke vært noen problemer siden vi har en veldig god filosofi på jobb. Har en flott fleksi tid ordning og gode muligheter for avspasering og alt mulig annet. Ingen bryr seg om man kommer en time senere så lenge man sitter en time lengre. Sjefen der jeg er leid inn er toppers og har aldri vært noen konflikter.

Men så ved månedskifte så skulle jeg flytte og det oppstod veldig mye problemer så jeg fikk "fri" ifra sjefen der hvor jeg er leid inn. Han var til enhver tid opplyst om jeg kom på jobb samt jeg var innom og utførte de kundesensitive oppgavene som kun jeg kunne utføre så ikke noen ble mer skadelidende enn andre.

Er snakk om 5 dager over en 14 dagers periode hvor jeg var borte deler av dagen og 2 hele dager. Alle var etter å fått bekreftelse både på mail og sms ifra min "sjef" hos det selvskapet som leier meg.

Men så igår så var jeg noe uheldig og skadet meg i forbindelse med en skogstur dagen før. I alt maset så sendte jeg sjefen min en mld om at jeg var syk men ikke Xtra. (Xtra har en ordning med en helsetlf man ringer inn til)

Nå idag tilbake på jobb så fikk jeg en mail om hvordan de var min arbeidsgiver og at jeg måtte rapportere til dem.

Min tidligere "fravær" ble også tatt opp og hun snakket om skoft og gudene vet hva. (Dette har hun da ikke fått ifra min "sjef" men ifra timelistene hvor jeg har meldt "Ikke på jobb" eller reduserte timer)

Til slutt kalte hun meg inn til et møte idag 17.00 som jeg har ingen intensjon å være på. Har allerede en avtale angående et foredrag jeg skal holde.

Det jeg da lurer på er i hvilken grad arbeidsgiverne mine (Da Xtra i denne sammenhengen) kan kalle meg inn til et møte utenfor min arbeidstid?

For å spesifisere. Jeg har tenkt å foreslå at vi kan møtes på Mandag (Eller eventuelt imorgen hvis vi kan møtes tidligere) Har ikke noen ønsker om å være mer vanskelig enn jeg må. Men siden jeg så langt har vært veldig veldig fleksibel både i forhold til arbeidsoppgaver og kommunikasjon så føler jeg ikke noe behov for å bryte opp mine eksisterende planer for et møte jeg mener er klar bullshit. (Legger meg såklart flat for at jeg ikke ringte inn til dem igår men sjefen i bedriften jeg er leid inn i fikk beskjed og det er jo det viktigste)

Har jeg lov til å nekte møter utenfor arbeidstiden eller hvordan fungerer dette? Eventuelt skal jeg ha lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan da vel ikke pålegge meg overtid 1 time etter jeg er ferdig på jobb.

Dersom det foreligger eit særlig og tidsavgrenset behov for det så kan arbeidsgiver pålegge overtid.

I dette tilfellet så er det såpass klart at denne overtidsbruken tilhøyrer skjeldenheitene så her kan arbeidsgiver pålegge overtid.

Arbeidsmiljølova omtaler dette nærmare, men i utganspunktet så må du ha gode grunner for å kunne bli fritatt for overtidsarbeid som av og til dukker opp. Men du skal sjølvsagt ha overtidsbetalt, minimum 40% tillegg i lønna. Du skal heller ikkje ha opphold mellom arbeidsslutt og overtida, her kjem kravet om kviletid inn i bildet. Dersom du f.eks slutter ordinær arbeidstid klokka 16:00 og ikkje har møtet før kl 17 så skal du også ha overtidsbetalt for timen imellom. Dersom du ikkje får det så skal du ha minimum 8 timers kvileperiode, så då kan møtet tidligast holdast ved midnatt dersom du er ferdig kl 16.

Det heiter seg at arbeidstaker skal prioritere møter med arbeidsgiver, men du bør absolutt be om å få eit nytt møtetidspunkt sidan møtet kolliderer med anna planlagt arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...