Gå til innhold

Lønn som sykepleierstudent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 1.årsstudent og jobber på sykehjem som ekstravakt. En jeg jobber sammen med sier at hvis jeg har bestått første år kan jeg få en slags bekreftelse om bestått første år kan ha krav for høyere lønn. Men en annen jeg også jobber sammen med sier at eneste jeg trengte for å ha krav for høyre lønn var en bekreftelse om jeg er sykepleierstudent..

Hvilke av de er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som eg kan sjå så er begge påstandene desverre feil.

Nå har eg berre skummlest tariffavtalen til sykepleierforbundet, men eg kan ikkje sjå at du har rett på meir lønn enn andre ufaglærte arbeidstakere. Etter tariffavtalen så har du kun rett på høgare minimumslønn etter 4 års ansiennitet.

Men når det er sagt så kan du kreve individuelle lønnsforhandlingar ein gong i året. Då vil det at du har 33% fullført sjukepleierutdanning være relevant i forhold til å kreve meir lønn enn minimumslønna.

Det kan også være at din arbeidsplass har tradisjon for å betale meir til sjukepleierstudenter, men det er i så tilfelle ei frivillig ordning frå arbeidsgivers side. Altså ikkje noke som du kan kreve.

Mitt råd vil være at du forhøyrer deg litt om kva som er vanlig praksis på din arbeidsplass, og at du eventuellt snakker med din nærmaste leder om det er vanlig at sjukepleierstudenter får tillegg i lønna.

Dersom du er fagorganisert så kan du ta dette direkte med din tillitsvalgte, tillitsvalgt har god oversikt over kva dei forskjellige arbeidstakerane får i lønn.

Dersom du ikkje er fagorganisert så bør du vurdere å melde deg inn i sykepleierforbundet (eller liknande relevant fagforeining).

Lenke til kommentar

Ble ansatt på sykehuset her i byen i fjor sommer, før de fikk bekreftelse på at jeg var sykepleierstudent var timelønna på 155 kr/t (assistentlønn), men da de fikk bekreftelse på at jeg hadde fullført første år steg den til 167,7 kr/t. Jeg er akkurat ferdig med andre året, og lønna mi vil gå litt opp når jeg leverer bekreftelse på fullført andre år, har jeg fått beskjed om fra avdelingsledere på begge avdelinger der jeg jobber.

Som The Avatar skriver har du ikke krav på det, og det er opp til arbeidsgiver, men min erfaring fra der jeg jobber er at begge påstandene du kommer med stemmer i mitt tilfelle, altså at lønna gikk opp da jeg 1) leverte bekreftelse på at jeg er splstudent og 2) at lønna øker når jeg nå er ferdig med 2. år.

Lenke til kommentar

Her er det forskjellige ordninger ute og går avhengig av hvilken kommune du jobber i. I kommunen fikk jeg høyere lønn kun ved å være sykepleierstudent, mens ved sykehuset jeg arbeider ved må jeg ha fullført halve studiet (altså være ferdig med hele første og halve andreåret) før jeg fikk lønnsøkning, men da ville jeg til gjengjeld gå opp til hjelpepleier-lønn var beskjeden jeg fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...