Kolshus94 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 I dag kom jeg opp i historie på muntlig eksamen og fikk "konflikter" som tema, et vanvittig bredt tema. Jeg har god kontroll på de forskjellige konfliktene som har vært opp i gjennom tida, men noen som kunne ha gitt meg noen tips på hvordan jeg skal legge opp og disponere oppgaven? Lenke til kommentar
Kolshus94 Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Noen som har noe? Tenger desperat hjelp Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Tja, du kan jo finne en konflikt og presentere om årsakene til at konflikten startet? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Du kan se generelt på konflikter gjennom historien og finne frem til hva som er de vanligste årsakene. Tenk spesielt på forholdet mellom ideologiske og materielle motiver. Lenke til kommentar
Kolshus94 Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Takk for tipset! Men altså vi snakker jo her om et pensum hvor vi går veldig langt tilbake i tid. Noen som har noe fornuftig å si om "konflikter i middelalderen"? Eller Antikken for den saks skyld. Endret 13. juni 2013 av Kolshus94 Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Ikke det at jeg anbefaler å bruke about.com som kilde, men siden dett er en muntlig eksamen på videregående burde det gå fint. http://historymedren.about.com/od/battlesandwars/Medieval_Battles_Wars_and_Conflicts.htm Her det tatt opp noen slag, kriger og konflikter - Sammendrag og årsaker. Konflikter tilbake i middelaldern mellom land/konger endte ofte i krig og død. Søk og les på engelsk, mye mer informasjon der ute på andre språk en norsk. Husk at religion ofte er årsaken til Krig og alt mulig dritt! Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Når temaet er "konflikter" tror jeg ikke det beste er å velge én konflikt og snakke om den. Du skal (slik jeg ser det) ta for deg hvordan og hvorfor konflikter oppstår. Bruk enkle metaforer som eksempler. Jeg ville har startet med å nevne ulike konflikter opp gjennom historien - fra krigen mellom Persia og Sparta for 2500 år siden til 2. verdenskrig for 70 år siden. Fortsett med noe sånt: "Vi er vel alle enige i at vi mennesker har utviklet oss på 2500 år, men hvorfor kriger vi fortsatt om landområder som barnehagebarn i en sandkasse krangler om den største spaden?". Så må du gjøre research på bakgrunn for ulike kriger og prøve å danne deg et generelt bilde. Og som sagt, bruk enkle metaforer. En av mine beste historielærere pleide alltid å bruke "sandkasseeksemplet", og sammenlignet konger og generaler opp gjennom historien med simple barnehagebarn. Det som funderte meg var at det ofte fantes mange likheter, og det er definitivt noe du kan bruke i oppgaven din. Lykke til! Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg ville tatt for meg en konflikt og presentert årsaker til konflikten og hvilke konsekvenser den fikk. Første verdenskrig er et kjempefint eksempel her. Snakk om de nasjonalistiske retningene i Balkan-området som Østerrike var livredde for og hvordan skuddene i Sarajevo direkte ledet til starten av første verdenskrig. Snakk også om hvordan den knallharde og urettferdige straffen Tyskland fikk gjennom Versaillestraktaten førte til andre verdenskrigs utbrudd. Når det kommer til konsekvenser elsker sensor at du trekker linjer langt tilbake. Da Tyskland ble påbelagt denne knallharde straffen ble det lettere å utnytte et såret folk gjennom heftig nasjonalisme. Her kan du også trekke linjene tilbake til Otto von Bismarck og samlingen av Tyskland, der nasjonalismen var en avgjørende faktor. Det var stoltheten som ble bygget opp i denne perioden som ble tråkket på under og etter første verdenskrig, og etter hvert ble utslagsgivende for at den andre verdenskrig startet. Les i boka. Alt du trenger står egentlig der. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Husk å lag en problemstilling som er begrenset til det du skal snakke om. Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Personlig ville jeg tatt for meg konfliktene etter 1945. Ellers blir det så langt tilbake i tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå