Gå til innhold

Ny harddisk 7200 rpm 120gb 8mb cache

xector1

Anbefalte innlegg

Siden jeg skal på bylan kunne jeg trenge litt mer plass, har funnet fra prisguiden 2 harddisker:

#1: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=1645

#2: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=2636

Er ikke helt sikker på hvilken av disse harddiskene som jeg skal ta, Det er en prisforskjell på ca. 80 kroner. Kom gjerne med andre forslag av harddisker som er bedre. Svar mottas med stor takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg ikke helt sikker mer, nå er det 3 harddisker som jeg kan velge mellom, støyen er ikke noe kjempeviktig siden jeg har noen vifter og slikt som durer i vei på 16-20 db.

med 16-20 db vifter som knapt er hørbart ville jeg gått for en støysvak hardisk fordi en vanlig wd 120 disk ligger jo på 32-36 db i bruk.

Lenke til kommentar
Den harddisken skal bli brukt mest som en ftp server. Så kommer ikke til å bruke den så mye, bare lagringsplass

Så lenge du ikke skal kjøre OS eller programmer fra disken ser jeg ingen grunn til å gå for en med 8MB cache. Det øker bare prisen uten at du vil merke noe ekstra ytelse i praksis. En lagringsdisk slik du forklarer trenger plass, plass og plass. (og et minimum av ytelse da) Gå heller for flere GB og mindre cache.

F.eks Seagate Barracuda 7200.7 120GB 823kr (billigste 120GB disk) eller en Samsung P80 160GB 8MB 1125kr (billigste 160GB disk) eller om du vil skikkelig fleske til: En Western Digital Caviar 200 GB - 7200 (WD2000BB) 1572 kr (billigste 200GB disk)

Lenke til kommentar
Ok, kanskje jeg kan gå for en 160gb disk, hva står egentlig cache for?  :oops:

Cache er et hurtig mellomlager der harddisken selv laster inn data den tror du vil komme til å ha bruk for. F.eks. om programmet ber om første mb av en fil, vil cachen typisk ha de neste par mb'ene, som er det programmet trolig kommer til å spørre etter neste gang. Dette er kjekt for disker der du skal kjøre OS/spill/programmer fra, men spiller lite og ingen rolle om den bare er lagringsplass, og heller ikke ved avspilling av musikk/filmer osv.

Kjella

P.S. Cache brukes også i andre sammenhenger, som f.eks. mellom CPU og minne. Prinsippet er det samme, et raskere (og relativt lite) mellomlager av data du "trolig" får bruk for.

Lenke til kommentar
Ok, da satser jeg på 2mb cache, siden jeg ikke skal ha Os på den. Hvilken er da best? Samsungen som Simen1 viste så jo bra ut

Tror det er få som har erfaring med Samsung disker her inne. De er ikke blandt de best utbredte på nettbutikkene og dermed ikke de mest kjøpte. Jeg hadde en på 60GB en gang, og har egentlig ikke noe negativt å si om den. Vel, den var veldig stillegående i starten men ble gradvis litt mer støyende. Tror den skal være helt kurrant. Den er både 7200rpm og 8MB og lover dermed bra for ytelsen også.

Du får sikkert en del svar om at Seagate er mer stillegående og at Maxtor og WD er raskere. Så vidt jeg har skjønt er hverken støynivået eller ytelsen så veldig viktig for deg, så da bil jeg anbefale flest mulig GB billigst mulig. Altså Samsung'en eller en av de to andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...