Gå til innhold

Matche frekvens fsb, cpu og minne

ensoniq

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lar meg forvirre litt av alle disse frekevensene som oppgis på fsb, cpu og minne.

Min maskin består av

- Epox rda3+ hovedkort som skal støtte fsb 400mhz.

- Prosessoren er en Athlon xp2600 som oppgis å ha 333mhz bus

- Minnet er DDR 333mhz

Det som forvirrer meg er at det det høyeste alternativet man kan sette FSB-hastigheten på BIOS er 200mhz. Minnedeteksjon er satt til auto og da kjører minnet på 166 mhz. Det virker altså som om jeg ikke er i nærheten av å utnytte frekvensen på minne/prossesor/hovedkort

Spørsmål:

- Er det et mål å kjøre fsb/cpu/minne på høyest mulig frekvens?

- Må alle evt. noen av de kjøre på samme frekvens?

- Hvorfor oppgir BIOS ingen fsb-hastigeter over 200mhz?

- er det en sammenheng mellom FSB og cpu frekvens (altså hvis fsb settes til 200mhz så kjører prosessoren på samme bus hastighet?)

- Gjør de noen forskjell på å kjøre feks fsb 200mhz og multiplikator 10, og å halvere fsb og doble multiplikator?

Øystein

ps! Har tenkt tanken at en oppdatering av BIOS skal til for å gi meg fsb 400-valget, men det virker rart, for når maskinen registrerer komponenter under oppstart står det FSB 400mhz support i flotte lysende dos-bokstaver på skjermen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet støtter ikke egentlig 400Mhz FSB, men 200x2. Så siden CPUen din er 333"Mhz", er dette 2x166Mhz. Så hvis den står på 166 er dette korrekt. Du kan sikkert også sette den opp til 201Mhz og slikt, pleier å finnes en liten "sperre" for dette. Let deg frem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...