Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lys italiensk grus til hage

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på utkikk etter en lys grus til hagen min; minner om den type grus du ofte kan se i Italia. Har sett på div. hjemmesider for bedrifter i Bergensområdet og det ser ut til at de utelukkende har grå eller hvit grus/pukk.

Er det noen som vet hvem som eventuelt fører slikt i Norge og hvor man skal henvende seg? Det kan være bedrifter også utenfor vestlandet.

Vi kommer mest sannsynlig til å trenge en del av denne grusen ettersom det er et større området som skal gjøres om til parkeringsplass + området rundt drivhus osv.

Legger ved et bilde av den type grus vi er på utkikk etter, sånn ca..

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var merkelig. Trykket på vedlegg osv og fant bildet, men kom ikke med altså.

Her er et par bilder; altså, det er ikke nødvendigvis akkurat slik type grus vi er ute etter. Vi er ute etter noe annet (noe lys, gulaktig grus) som er litt mer uvanlig enn den vanlige typen i Norge: grå, hvit osv.

10352571-small-rocks-and-fine-stone-in-the-yellow-gravel-cement-floor.jpg

4733575-natural-gravel-texture-for-background.jpg

f0fdb292e3c94058bfd43fe3ab7124bd.jpg

Endret av HaraldNatvik
Lenke til kommentar

10352571-small-rocks-and-fine-stone-in-the-yellow-gravel-cement-floor.jpg

Denne fargen (eller ganske nær) bør Franzefoss kunne skaffe fra brudd i Oslofeltet:

http://www.franzefoss.no/Pukk-Fargenyanser

Drammensgranitten(?) fra Åros og Kobbervikdalen er vel noe rødere enn Nordmarkitten (Grorudgranitten) fra Bondkall, mener jeg å huske.

Gul kan jeg ikke komme på av norsk singel/pukk i farta, men Finnmark Sand i Alta kan levere grønn Masi-kvartsitt. Regn med at for all stein som ikke er fra et produksjonssted nær deg hvor du selv kan hente i henger vil transporten koste mer enn selve massene. Men, det fraktes mye fra båt, så det er ikke usannsynlig at stein- og grushandlere nær deg kan skaffe både stein fra andre landsdeler og andre land.

Vær også også på at nyknust frisk stein kan ha en helt annen farge enn en som har ligget ute og forvitret i overflata. Rød og svart stein kan bli grå, grå stein kan bli gulbrun hvis den inneholder litt jern som oksideres (ruster)

Lenke til kommentar

I Arna har de ganske lys stein. Den har ikke det gule skjæret, men er mer lys grå/hvit.

Edit:

Jeg ser nå på diverse bilder jeg fant via Google at den så ganske grå ut, men jeg har i hvert fall fått levert nærmest hvit grus derfra tidligere. Mulig det kommer an på hvor i fjellet de henter fra. En telefonsamtale burde imidlertid avklare dette.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Takk - en del interessant her. Verdt å ta en titt. PS - ser du nevner "hvit grus" - er det slik å forstå at det faktisk er hvit grus og ikke "lys/gul" grus?

Noen andre som har noe mer informasjon? Vil gjerne få flere tips.

Endret av HaraldNatvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...