jonlem Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Vurderer litt forskjellige til "ny" bruktbil til oss, og er opptatt av at bagasjerommet er stort nok til å få skvist inn et dobbelt hundebur. Har prøvd å søke litt på nett etter innvendige mål på bagasjerom på diverse biler, men finner lite .. noen som har heite tips? I første omgang er Hyundai Santa Fe (2005) mest aktuell. Skulle gjerne sammenlikna den med feks 2001 Peugeot 406 .. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Selv hadde jeg samme problemstilling da jeg skulle ha bil. Dobbelt hundebur er dog så mangt, så det kommer an på hvilken størrelse du har behov for å ha til hundene.. Selv har jeg to relativt små hunder (rundt 40cm høye), og gikk for MIM sitt Variocage Dobbel Small, noe som er mer enn stort nok for mine.. Jeg har det faktisk ikke på største størrelse heller (det er justerbar størrelse på Variocage hundebur) Jeg vil foreslå at du tar en titt på vanlige stasjonsvogner, om du etterhvert må løfte inn hunder er det greiere å løfte de opp i en stasjonsvogn enn i en høy SUV. Her kan du se hvilket Variocage som passer i din bil: http://www.mim.se/?p=productgroup&i=1&l=se Her kan du se hvilket Variocage som passer for din hund: http://www.mim.se/montanv/hundstorlekar%20till%20burmodeller.pdf Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Beste tipset jeg kan gi: Reis rundt og prøv Har selv prøvd å finne bil ut i fra innvendig volum og mål, men i praksis var det umulig å finne noen god sammenheng. Jeg skulle rett nok ha en barnevogn på langs, og 3 barneseter i baksetet. Bare en liten kant eller innsnevring, eller skrånende bakrute, kan hindre deg å få inn f.eks et hundebur. Så ut å prøv, selv om det tar litt tid. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) hm,hm - gode tips, men jeg har en kar som lager nydelige, helsveiste bur på mål, så akkurat det å få buret til å passe i seg sjøl er ikke noe problem. Utfordringa er å finne en bil som er stor nok til at det er forsvarlig å lage et dobbeltbur som har plass til to relativt store hunder (begge ca 50 cm høy over nakken, Old english sheppdog og schæfer/setter-ish blanding). Driver og ser på Santa Fe, og tror bagasjerommet er både bredt og høyt nok men er bekymra for dybden - det ser ikke så langt ut på bilder. Det er kjekt om bikkjene får muligheten til å ligge ordentlig nede, litt utstrakt. Vi er mye ute på langturer og dyrene skal også ha komfort Vel, skal prøvekjøre den på fredag så man får jo se da, men hadde lyst til å sjekke litt på forhånd først. SUV må vi ha, av mange grunner. Bor litt grisgrendt til og synes ikke stasjonsvogna vi har kjørt hittil har gitt oss god nok trygghet langs veien. Eller, den er trygg nok, men framkommeligheten nådde ikke helt opp. Men den linken til mim.se var jo kjekk. Der sies det at Variocage XL dobbeltbur passer i Santa Fe 2005, så det ser jo lovende ut. Endret 13. juni 2013 av jonlem Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg ville heller gått for Variocage enn et helsveist bur, rett og slett pga sikkerhet. Variocage vil gi etter noe, mens et helsveist bur nok heller vil ta livet av de i baksetet.. Variocage Dobbel XL holder etter den andre linken til hunder som Schäfer og opp mot Grand Danois.. Husk dog på at buret ikke skal være for stort, for stort bur er nemlig livsfarlig for hundene! De skal kunne ligge greit, de bør kunne sitte, og de skal kunne snu seg rundt. Utover dette bør de faktisk ikke ha noe ekstra plass. For hunder på rundt 50cm høyde vil jeg faktisk mene at buret jeg bruker til mine holder i massevis.. Dybde på 73 til 99cm holder jo i massevis, høyde på 59cm bør vel også være greit. Bredden er totalt 93cm Jeg synes egentlig buret er i største laget for mine, selv om jeg har redusert dybden ganske bra. Variocage har også nødutgang i bakkant av buret, slik at du slipper å komme til bagasjeluka på bilen for å evakuere hunden etter kollisjon. Låsbare dører er også standard, og det følger med to sett nøkler. 3 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jaggu gull verdt slike forum som dette når folk som "Snylter" kommer med så mange og gode tips. Kudos Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Sett på e-klasse? Superb? Denne har stort bagasjerom, men veldig stort. Du får begge med firehjulstrekk. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Mitt Variocage Dobbel Small står i nettopp en E-klasse (S211). Bagasjeplassen til andre ting blir svært begrenset, jeg har noen cm på hver side, i tillegg til noen cm mellom bur og luke. Har man en utgave uten Harman Kardon-anlegg og Comand (Stor navigasjonsgreie) får man noen liter ekstra, men med disse er bagasjeplassen i en 211 bortimot ikkeeksisterende så lenge man har bur. Hadde trådstarter holdt til i Osloområdet kunne han gjerne fått se hvordan det passer inn i bilen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 Velvel, Santa Fe ble det ihvertfall. Nå gjelder det å finne bur som passer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå