Gå til innhold

Har noen spørsmål rundt Fruityloop, lydkort, etc

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lastet ned siste versjon av Fruityloop, lekt meg litt med det og synes det er utrolig morsomt og interessant å lage musikk via PCen. Kommer til å gå til innkjøp av dette men... kan noen gi meg tips om hva jeg trenger i tillegg til Fruityloop ? Da tenker jeg på ekstrasoftware, instrumentlyder, etc ? Synes det var et noe mangelfullt utvalg som fulgte med Fruityloop med tanke på instrumenter man vanligvis finner i symfoniske orkestre (håper jeg fikk skrevet det riktig!). Vurderer også å gå til innkjøp av et bedre lydkort samt noen høyttalere til dette. Så langt synes jeg Altec Lansing ATP3 virker OK som høyttalersett og Creative SB 5.1 Digital som et greit lydkort å starte med. Vurderer også en eller annen Audigy versjon men er litt usikker på om jeg ønsker å bruke veldig mye penger på den nye hobby'en *s* før jeg vet om dette fortsetter å være så morro som det er nå.

Hvis noen kunne gitt meg sine erfaringer, gode råd, etc så står jeg klar å tar imot med åpne armer.

Takk på forhånd! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er stor forskjell på et lydkort som bare skal spille av eksisterende musikk-filer, og et lydkort som skal brukes til å lage musikk i Fruityloops etc. Fruityloops forlanger at lydkortet skal være med og forme lyden, ikke bare spille den av. Til det trengs svært raske drivere i kommunikasjonen mellom program og maskinvare.

Derfor: Det viktigste er at lydkortet er ASIO-kompatibelt, dvs at det leveres med ASIO-drivere. Det vil du enkelt kunne lese ut i fra spesifikasjonene. Uten ASIO-drivere vil du oppleve store forsinkelser i "lydproduksjonen" fra kortet, kjent som latency

Audigy er så vidt meg bekjent IKKE ASIO-kompatibelt.

Øystein

Lenke til kommentar
Av mangel på kunnskap må jeg nesten spørre... trenger man et ASIO-kompatibelt lydkort hvis man kun skal produsere lyd ved hjelp av software og ikke eksterne enheter ?

Det er NETTOPP når du skal produsere lyd ved hjelp av software at du trenger ASIO. Da produseres nemlig lyden ved hjelp av avanserte beregningsprosesser (i motsetning til ren avspilling av samples/lydsignaler). ASIO-standarden sørger for at lydkort og resten av maskinen kommuniserer på den mest økonmiske måten i denne prosessen. Uten ASIO vil derfor softsynther, plugins (effekter som klang, filtre, manipulasjon) osv kkun kunne kjøres i begrenset omfang og med lang tidsforsinkelse uten ASIO.

Lenke til kommentar
Pøh! Vil nå si at Fruityloops er like bra på softsynther som Reason, og i tillegg er sequencer delen langt mer logisk og brukervennlig. Synes nå jeg da...

Jaja, som sequensere er både FL og Reason helt på tur. Men FL kan bruke bruke eksterne effekter og instrumenter. Og det er et pluss. Men Reason har fantastiske orkester-lyder (nesten like bra som Edirol Orchestral DXi). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...