Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Jeg bor i et hybelkompleks hvor brannalarmen er en vits. Brannalarmen i bygget her går av i hytt og pine, til det resultat at ingen bryr seg om den lenger. I dag alene har den gått to ganger, og jeg tviler på at en eneste person faktisk gadd å røre på seg. For den saks skyld er det ikke sikkert så mange hørte den alarmen, da klokkene er satt opp slik at visse hybler knapt hører den. Bruker jeg hodetelefoner, eller sover, skal det ekstremt mye til at jeg får med meg at den går av. Spørsmålet mitt er hva slags regelverk som er rundt dette? At det er brannalarm i slike bygg går jeg ut fra at er påbudt, men hva når den alarmen er praktisk ubrukelig? Det virker ikke som om utleier ser problemet her. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Tror ikke det finnes noen regler for at personer som sitter med headsett skal høre klokkene, det ville nok betydd at de uten headsett hadde mistet hørselen Jeg ville rettet spørsmålet mot nærmeste brannstasjon, kan jo uttrykke din bekymring, så kommer de sikkert og ta en inspeksjon Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Dersom du bruker hodetelefoner så kan det være vanskelig å høyre alarmen. Kravet er uansett at det skal være ein lydstyrke på 60 db på soverom og oppholdsrom når mellomliggande dører er lukket. Dersom du veit at du sover svært tungt, eller ofte bruker hodetelefoner så bør du vurdere å montere ein vanlig røykvarsler i eller rett utanfor din leiligheit i tillegg. Når det gjeld korleis brannalarmanlegget fungerer så er det litt mindre klart. I slike tilfeller så kan ein argumentere med at anlegget fungerer som det skal og at det er brukerane som ikkje respekterer alarmen. For å kunne svare på dette så må vi vite kvifor og korleis alarmen løyser seg ut. Er det brukerfeil der folk f.eks tar lange dusjer utan å sette på avtrekksvifta slik at all dampen går inn i leiligheitene og utløyser alarm? Eller står f.eks detektoren så nært komfyren at vanlig steikeos blir detektert som brann? Det er eigaren av bygget som er ansvarlig for at bygget har fungerande brannvarsling, det er også eigaren som er ansvarlig for eventuelle unødige alarmer. Så dersom det er samme person(er) som løyser ut alarmen ofte så må huseigaren gjere grep som får ned antallet unødige alarmer. Så mitt råd er at du tar kontakt med huseigaren eller dei som er ansvarlige for driftinga av hybelkomplekset for å få svar på kva som er årsaken til alle alarmane og kva som eventuellt blir gjort med saka. Dersom alarmen blir utløyst ofte så vil det være aktuellt å enten flytte detektorane dersom dei står på dårlig egna plassar, eller å kreve inn gebyr for unødige alarmer dersom det er brukerfeil. Dersom det er eit litt nyare brannalarmanlegg så vil det også kunne være aktuellt å få montert inn "pauseknapp" i tilknyttning til kvar leiligheit. Då vil brannalarmen berre gå lokalt fyrst, og det vil den fortsette med å gjere så lenge nokon trykker på pauseknappen. Dette gjer at du får tid til å lufte ut i leiligheita før alarmen går i heile byggninga. Hendige uhell skjer støtt og stadig, det er ikkje så uvanlig at kvar bebuar løyser ut alarmen ein gong i året i snitt. Dersom det då er 365 leiligheiter i byggninga så gir dette eit snitt på ein unødig alarm om dagen som skyldes hendige uhell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Ang hodetelefoner så snakker vi ikke om å sitte med skrålende musikk på her. Med hodetelefoner på og det som normalt står på i dem så hører jeg f.eks om naboen snakker i telefonen. Sover heller ikke tungt, snarere tvert om, så hvis 60db er et krav, kan jeg nesten garantere at det er langt fra situasjonen. Vet ikke nøyaktig hva som utløser alarmen hele tiden. for et par år siden var det puben i kjelleren sine røykmaskiner, men det fikset de visstnok. Dusjdamp og stekeos har også vært nevnt (har snakket med utleier om det her flere ganger), samme med vaskerom. Resultatet er uansett at det er en alarm ingen reagerer på, og hvis det da er slik at det bare er noe man må leve med, lurer jeg på hvorfor vi har den i det hele tatt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Som nemnt så plikter byggeigaren å sørge for at bygget er sikkert. Det som er litt vanskelig er at det er krav om brannalarmanlegg som varseler dersom det oppstår brann, dette med overfølsome anlegg er ikkje nemt spesifikt i lov eller forskrift. Er brannalarmanlegget knytta opp mot brannvesen/110-sentral? Eg veit at det er vanlig at brannvesenet sender ut gebyr for unødige utrykkninger dersom det skjer for ofte. Men dersom brannvesenet ikkje er direkte innvolvert så er ikkje det eit alternativ heller. Dersom det er dusjdamp og steikeos som forårsaker alarmane så må huseigaren sørge for at detektorane blir flytta, eventuellt skifta ut til andre typer deteksjon. I nyare anlegg kan også følsomheita programerast direkte i sentralen utan å fysisk endre på detektorane. Hadde eg vært deg så ville eg rapportert inn dette som ein mangel etter husleigelova som du krever utbetra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå