OscarMike1 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Hvis målet er å sikre tryggest mulig ferdsel, hvorfor er det da slik at vi har et vedlikeholdsetterslep på veinettet vårt i størrelsesorden 100 milliarder ++ ? Og hvorfor har vi da så få (og alt for korte) veistrekninger med skikkelig 4-felts vei med midtdeler? Hensikten med regelverket er i stor grad å bidra til inntekter til statskassen, men det er selvsagt svært godt kamuflert.. Svjv er det faktisk såpass klart definert mål å skaffe inntekter til statskassen at man fører det i statsbusjettet. Nå blander du kortene. Vegtrafikklov og veipolitikk er to ulike ting. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Svjv er det faktisk såpass klart definert mål å skaffe inntekter til statskassen at man fører det i statsbusjettet. Alle forventede inntekter og utgifter skal budsjetteres, alt annet er uredelig. Det spiller ingen rolle om de er ønskede eller ei. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Alle forventede inntekter og utgifter skal budsjetteres, alt annet er uredelig. Det spiller ingen rolle om de er ønskede eller ei. Det forandrer ikke på det faktum at dette er en inntekt man altså regner med, og om man tar utgangspunkt i at man får inn. Hadde man hatt et ok veinett og fornuftige fartsgrenser ville man ikke fått inn i nærheten av like mye penger. At regjeringens politikk er å straffe flest mulig er da et velkjent faktum. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Det forandrer ikke på det faktum at dette er en inntekt man altså regner med, og om man tar utgangspunkt i at man får inn. Hadde man hatt et ok veinett og fornuftige fartsgrenser ville man ikke fått inn i nærheten av like mye penger. At regjeringens politikk er å straffe flest mulig er da et velkjent faktum. du skulle blitt politiker.. Men hva har dette med videoklippet fra abcstartsiden å gjøre? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 du skulle blitt politiker. Det har jeg ikke tid til, selv om jeg er noe engasjert i enkelte saker også politisk. I tiden som kommer får jeg mer enn nok med de vervene jeg allerede har påtatt meg, da ikke-politiske verv. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Det forandrer ikke på det faktum at dette er en inntekt man altså regner med, og om man tar utgangspunkt i at man får inn. Man regner med å få den inn fordi man har planlagt med å holde kontroll, og man vet erfaringsmessig at lovbrudd vil bli avdekket og straffet når man holder kontroll. Dette er bare snakk om å forholde seg til realitetene. Jeg tviler sterkt på at trafikksynder er noen netto gevinstpost for det offentlige. Kontrollvirksomheten er ikke gratis, og resultatet av ulykker forårsaket av uvettig kjøring medfører både stor mennesklig lidelse og store offentlige utgifter. At regjeringens politikk er å straffe flest mulig er da et velkjent faktum. Det er meg bekjent aldeles ikke noe faktum, du får komme med dokumentasjon som underbygger dette. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Hvis målet er å sikre tryggest mulig ferdsel, hvorfor er det da slik at vi har et vedlikeholdsetterslep på veinettet vårt i størrelsesorden 100 milliarder ++ ? Det er vel med på å bekrefte at man ikke skal la seg diktere av fartsidioter i trafikken - veiene er ikke i en slik skikk at farten de bedriver er forsvarlig. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Aha, så vedlikeholdsetterslepet er slik fordi vi ikke ønsker effektivitet i samferdselssektoren? Det kan virke som KarpeSkrotum mener det er en bevisst handling å overse vedlikeholdsbehovet, nettopp for å få ned hastigheten.. Jeg blir ikke voldsom overrasket dersom det er tilfelle, men i praksis er det slik at folk blir vant til elendig veikvalitet og holder hastigheten omtrent som ved prima kvalitet. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Du stråmann, du stråmann. Dårlig veistandard er ikke en bevisst handling for å sette ned farten, men en god grunn til å være forsiktig. Fart er ikke automatisk lik effektivitet. Virker som om du bestemmer deg for hva du vil høre, og leser innleggene våre ut i fra det. Eventuelt at du ikke evner å forstå noen av oss.. Som er litt mer bekymringsverdig, men bedre. Endret 9. juli 2013 av OscarMike1 2 Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 OscarMike1 har helt rett, Snylter du vrir og vender på absolutt alt her i verden. Du vrir og vender på regler og lover, analyser som forteller at fart dreper, hva forumbrukerne her sier. Du er jo helt umulig å ha en diskusjon med! Først påstår du at kontroller er satt kun for å tjene penger, og at fartsgrensen på stedene der de har kontroll er alt for lav, slik at staten tjener penger. Samtidig nevner du at veiene her i Norge er ekstremt dårlige, men du mener fortsatt at fartsgrensene kun er til for å tjene penger. Så sier Karpeskrotum; "Det er vel med på å bekrefte at man ikke skal la seg diktere av fartsidioter i trafikken - veiene er ikke i en slik skikk at farten de bedriver er forsvarlig." Også klarer du å prestere og vende det der til å begynne å bable om at "KarpeSkrotum mener det er en bevisst handling å overse vedlikeholdsbehovet, nettopp for å få ned hastigheten.." Jeg håper du en dag blir tatt i kontroll og mister lappen i en god stund, fordi jeg tror nesten jeg foretrekker å møte folk uten lappen i trafikken, enn å møte deg der du kommer i den fantastiske super bilen din vel vitende om at ingenting uventet kommer til å skje, fordi du er så god sjåfør og bilen er magisk. 3 Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Du stråmann, du stråmann. Dårlig veistandard er ikke en bevisst handling for å sette ned farten, men en god grunn til å være forsiktig. Fart er ikke automatisk lik effektivitet. Virker som om du bestemmer deg for hva du vil høre, og leser innleggene våre ut i fra det. Eventuelt at du ikke evner å forstå noen av oss.. Som er litt mer bekymringsverdig, men bedre. Hvordan kan ikke det utsagnet der stemme? Er en grunn til at folk flyr til syden enn at de kjører bil? Mye mer effektivt og fly i 800km/t, enn å ha gjennomsnitt hastighet på 100km/t over flere dager. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Jeg håper du en dag blir tatt i kontroll og mister lappen i en god stund, fordi jeg tror nesten jeg foretrekker å møte folk uten lappen i trafikken, enn å møte deg der du kommer i den fantastiske super bilen din vel vitende om at ingenting uventet kommer til å skje, fordi du er så god sjåfør og bilen er magisk. Jeg blir stanset titt og ofte jeg, men det er svært sjelden de klarer å ta meg for annet enn ulovlig dekkdimensjon eller annet småplukk. Jada, jeg har blitt tatt for å kjøre for fort noen ganger og, men aldri så lappen har vært i fare Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hvordan kan ikke det utsagnet der stemme? Er en grunn til at folk flyr til syden enn at de kjører bil? Mye mer effektivt og fly i 800km/t, enn å ha gjennomsnitt hastighet på 100km/t over flere dager. Klart det er raskere å fly til Kreta enn å kjøre. Poenget er at fart ikke alltid får deg først fram, om vi snakker om korte, hverdagslige avstander. Så en test (lavterskel) av dette på .. Tror det var Newton på NRK. To biler skulle gjennom Oslo i lett rushtrafikk. En skulle kjøre rolig og aldri bryte fartsgrensen. Den andre skulle kjøre så fort den kunne. Han som holdt jevn gjennomsnittsfart brukte kortere tid. Han som kjørte på kom ikke bare sist, han var sliten og irritert da han kom frem og, Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 For 35 år siden prøve vi noen stykker som jobbet sammen dette med hvor mye man sparer på å kjøre "fort". Vi jobbet ca 10 mil hjemmefra. Vi reiste hjemmefra 5.30 om morgenen, så det var ikke så mye trafikk. Sjefen lå jevnt litt over fartsgrensa. Og ett par stykker av oss prøvde da en dag å kjøre NESTEN så fort vi turte (ikke noen spreke biler da...), men var bare fremme 3-4 minutter før han. Selv så tidlig på morgenen tar man hele tiden igjen biler man MÅ ligge etter da det er uforsvarlig å kjøre forbi veldig mange steder. Så det er klart mann kommer litt fortere fram om man kjører fort (og ikke noe går galt...), men man havner stadig bak biler som gjør at man vinner ikke så mye på det. Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Klart det er raskere å fly til Kreta enn å kjøre. Poenget er at fart ikke alltid får deg først fram, om vi snakker om korte, hverdagslige avstander. Så en test (lavterskel) av dette på .. Tror det var Newton på NRK. To biler skulle gjennom Oslo i lett rushtrafikk. En skulle kjøre rolig og aldri bryte fartsgrensen. Den andre skulle kjøre så fort den kunne. Han som holdt jevn gjennomsnittsfart brukte kortere tid. Han som kjørte på kom ikke bare sist, han var sliten og irritert da han kom frem og, Godt mulig, men du kan ikke sammenligne rushet i Oslo. Med landeveier hvor det er 80km/t. For der er det faktisk mulig og kjøre fort uansett om det er kø da du kan ta forbikjøringer. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Godt mulig, men du kan ikke sammenligne rushet i Oslo. Med landeveier hvor det er 80km/t. For der er det faktisk mulig og kjøre fort uansett om det er kø da du kan ta forbikjøringer. Og du kan ikke bruke eksemplet med å fly i 800 km/t kontra å kjøre bil :-) Poenget er det, at å kjøre så raskt man kan å presse forankjørende biler ikke sparer deg mange minutter, ihvertfall ikke når det går på sikkerheten løs, Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Godt mulig, men du kan ikke sammenligne rushet i Oslo. Med landeveier hvor det er 80km/t. For der er det faktisk mulig og kjøre fort uansett om det er kø da du kan ta forbikjøringer. Ved å øke farten med 10km/t i fra feks 80km/t til 90km/t vil du spare 50 sekunder pr. mil, og 8 min 20 sek på 10 mil, dette forutsetter at du klarer å holde 10km/t jevnt over i disse 10 milene. Øker du med 30km/t over fartsgrensen vil du kunne spare 2 min 3 sek pr. mil. Har man så dårlig tid spør nå jeg! Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Ved å øke farten med 10km/t i fra feks 80km/t til 90km/t vil du spare 50 sekunder pr. mil, og 8 min 20 sek på 10 mil, dette forutsetter at du klarer å holde 10km/t jevnt over i disse 10 milene. Øker du med 30km/t over fartsgrensen vil du kunne spare 2 min 3 sek pr. mil. Har man så dårlig tid spør nå jeg! Bruker vanligvis 2 timer hjem fra nordby. Greide det på 1 time, vil si jeg sparte mye tid da EDIT: 1 time 43min ifølge gmaps. Endret 9. juli 2013 av R3pulsive Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Bruker vanligvis 2 timer hjem fra nordby. Greide det på 1 time, vil si jeg sparte mye tid da Tid? Jeg synes at du er uansvarlig! Du må doble hastigheten, for å halvere tiden. Og jeg er rimelig sikker på at du ikke har forutsetninger for å bedrive høyhastighetskjøring. Du gjør ikke noe annet enn å utsette deg selv og andre for stor fare, med en slik hastighet! Du får iallefall ikke stjerne i boka av meg!! Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Tid? Jeg synes at du er uansvarlig! Du må doble hastigheten, for å halvere tiden. Og jeg er rimelig sikker på at du ikke har forutsetninger for å bedrive høyhastighetskjøring. Du gjør ikke noe annet enn å utsette deg selv og andre for stor fare, med en slik hastighet! Du får iallefall ikke stjerne i boka av meg!! Sorry ass, men trenger ikke stjerner fra andre mennesker for å føle meg bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå