Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

ECUen har ingen anelse om hvilke dekk og felger som står på bilen. Det er lovlig å endre rullediameter med opptil 5%, som vil gi utslag på målingen. ECUen vet ingenting annet enn hvor fort hjulene roterer. Om det da er montert en dekk/felg-kombinasjon som avviker vesentlig fra originalt så blir speedometeret feil uansett hvordan man snur og vender på det.

Vel, jeg aner ikke hvordan bilen regner ut farten, men den er nærmeste identisk som det GPSen viser, og nøyaktig samme som de digitale måle skiltene som er på enkelte veier, så er ikke i tvil om at den viser noe unøyaktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er EN som er ansvarlig for at forbikjøringen er trygg, og det er han/hun som foretar den. Ikke prøv å legg ansvaret over på andre som tilfeldigvis også er i nærheten.

 

Jeg vil bare stresse at det er helt klart den part som foretar en forbikjøring som har ansvar for at det skjer under skapelige forhold. Men, du gjør ikke saken bedre om du forverrer situasjonen ved å nekte å hjelpe. Det er hele poenget. Om begge parter innfinner seg i at bil nr. 2 vil forbi, er det noe som vil være til det beste for alle.

 

Som jeg nevnte tidligere i tråden, om dette er personer som i det hele tatt burde være på veien er noe for seg selv, men det er uansett ikke opp til deg eller meg, men politiet å avgjøre. Inntil de blir stoppet av politi, så gjør du og jeg det beste ved å slippe vedkommende frem slik at de ikke lager farligere situasjoner enn nødvendig.

 

§ 12. Forbikjøring

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Disse to lar seg praktisk talt kun utføre i kombinasjon når begge parter jobber sammen. Du har strengt talt ikke lov å kjøre fortere en maks tillatt fartsgrense i forbikjøring, derfor bør man være behjelpelig om noen vil forbi.

 

Det koster deg som første bil veldig lite å senke farten fra f.eks. 80 til 70 km/t, men det har utrolig stor innvirkning på forbikjøringstiden/strekningen. Dette tilsvarer ikke noe mer arbeid enn å slippe gassen i det bilen bak begynner å blinke (gitt at han varsler i korrekt tid).

 

Jeg ser ikke problemet med å slippe biler bak seg forbi, på lik linje med at jeg ikke skjønner frustrasjonen til de som MÅ kjøre forbi.

 

Personlig er det kun en ting som irriterer meg, og det er personer som ikke fatter å holde jevn fart overhodet. Type 60-80-65-75-60-80 etc. selv på helt rette strekker. Folk som ikke vet hva å holde foten i ro er, eller eventuelt ikke har/nekter å bruke cruise-control. Da vil jeg gjerne forbi slik at jeg kan holde jevn fart. Dette er gjerne også mennesker som omtrent bråbremser i svinger, men har høyrefoten omtrent tråkket ned i asfalten når det er rette, oversiktlige strekninger.

 

Det beste er uasnsett å kombinere punkt 3 og 4, der du som blir passert hjelper på, om enn bare litt. Det er like lite poeng i å bombastisk mentalt vise finger til de som vil forbi, som det er å klage på at du ikke flytter på deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du skal faktisk hoppe og drite i hvor fort de bak deg vil kjøre. Om de vil forbi så gjør du det beste for alle ved å slippe de forbi. Ellers skaper du situasjoner som vist. At dette er mennesker som gjerne ikke burde være på veien er en sak for seg selv, men så lenge de er, så unngår du farlige situasjoner ved å hjelpe de.

 

Jeg kan bare si meg hjertens enig i den bemerkningen. Noen later til å tro at det er deres oppgave å håndheve veitrafikkloven. Det er det faktisk ikke, det er politiets oppgave. På landeveien hvor fartsgrensen gjerne er 80 eller 90 ligger jeg selv typisk 10 km/t over fartsgrensen i henhold til speedometeret. Jeg vet at speedometeret i det området viser ca 5 km/t for lite og dermed ligger jeg altså typisk 5 km/t over fartsgrensen. Da er sjansen for å pådra seg bot praktisk talt null når man også vet så noenlunde hva slags marginer "onkel" opererer med når de er ute med laserne sine.

 

Særlig fortere enn det er jeg heller ikke komfortabel med å kjøre i tilfelle det brått oppstår en farlig situasjon. Det kan f eks være en elg, eller det kan være sjåføren i en møtende bil som sovner bak rattet og skjærer over midtlinjen. Jeg har opplevd begge deler og trodde i begge tilfellene i noen sekunder at min siste time var kommet, men det gikk heldigvis bra i begge tilfellene. Poenget er nemlig at holder man seg i området rundt 80 - 90 km/t tar det mye kortere både tid og distanse å bremse ned til ca 60 km/t. Når jeg nevner akkurat 60 er det fordi grensen mellom død eller alvorlig skade og praktisk talt uskadd hvis det først blir en bråstopp ligger et sted der.

 

Nå finnes det imidlertid ikke så rent få tullebukker som tror de vet bedre enn både fysikkens lover og de som har bestemt fartsgrensene, så de foretrekker å ligge i la oss si 120 - 130 km/t. Når man kjører i typisk 80-90 blir man med mer eller mindre jevne mellomrom innhentet av slike. Da er det ikke, jeg gjentar IKKE, min sak å opptre som selvbestaltet trafikkalt borgervern og nekte eller søke å hindre dem i å komme forbi. Det vil bare øke frustrasjonsnivået deres. Før eller senere kan de komme til å foreta en uforsvarlig forbikjøring som kan koste liv og helse for dem selv, for meg og for en helt uskyldig tredjepart. Juridisk kan jeg kanskje ikke klandres, men moralsk har jeg i aller høyeste grad et ansvar. De som ikke har skjønt såpass burde egentlig aldri ha sluppet til bak et ratt.

 

Så hva gjør man? Når man blir innhentet ser man som regel ganske fort om vedkommende er interessert i å kjøre forbi ved å obervere oppførselen deres. Sjåførens alder og kjønn gir gjerne også en viss pekepinn hvis det er mulig å konstatere, og det samme kan bilmerket gjøre. Yngre menn som kjører BMW, Mercedes eller Peugeot er typisk uansvarlige tullebukker på landeveien.

 

Uansett, ser man at en bakenforliggende viser tegn til å ville kjøre forbi koster det så forbannet lite å benytte første anledning til å slakke litt på gassen og legge seg litt ekstra til høyre. De fleste tar da hintet, de er forbi på et blunk. De er happy fordi de kan holde den hastighet de er komfortable med, og jeg kan holde den hastighet jeg er komfortabel med.

 

Hvis veien er er smal, svingete og uoversiktlig og det eventuelt tar sin tid før det byr seg en anledning til å slippe noen forbi får de jo heller vente LITT da, det får være grenser for hvor hjelpsom man skal være, men i ytterste konsekvens går heller ikke verden under om man benytter en bussholdeplass til å svinge ut og slippe forbi.

 

Mvh

Jarle S

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg kan bare si meg hjertens enig i den bemerkningen. Noen later til å tro at det er deres oppgave å håndheve veitrafikkloven. Det er det faktisk ikke, det er politiets oppgave.

 

Dette er jeg helt enig i, men husk det går begge veier. Både den som kjører foran og den som kommer bakfra har begge like lite med å leke politi. Den som kjører foran skal ikke hindre den de mener presser seg frem, den som kommer bakfra skal ikke presse seg frem forbi de som vedkomne mener hindrer (D.v.s. ligge for nær, bruke horn etc).

 

men i ytterste konsekvens går heller ikke verden under om man benytter en bussholdeplass til å svinge ut og slippe forbi.

 

Nei, men vær obs. Andre kan forvente at du stopper og du har vikeplikt når du skal ut av en bussholdeplass. Det kan være risikabelt å bare rulle innom en holdeplass i den tro at det er bare den ene bak deg som da vil forbi.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Nei, men vær obs. Andre kan forvente at du stopper og du har vikeplikt når du skal ut av en bussholdeplass. Det kan være risikabelt å bare rulle innom en holdeplass i den tro at det er bare den ene bak deg som da vil forbi.

 

Det har du selvfølgelig helt rett i. Nøkkelen her er vel egentlig at man så og si avsetter en passe stor del av oppmerksomheten til at man hele tiden har et oppdatert bilde av hva som skjer bak eget kjøretøy, dvs om det ligger noen bak, hva som eventuelt ligger bak og om det er mer enn én bak.

 

Egentlig går jo også dette på det jeg vil kalle grunnholdninger til trafikk i alminnelighet og bilkjøring i særdeleshet. Hver gang man setter seg bak rattet bør man være bevisst på at man tar et potensielt drapsvåpen i hendene. Eller for å ta en sammenligning: Hvis man befinner seg på en skytebane og ser noen som er uforsiktige med skytevåpen er det vel knapt noen ved sine fulle fem som ville svare på det ved å true vedkommende med sitt eget våpen. Å opptre som selvbestaltet borgervern på landeveien ved f eks å hindre noen som vil forbi er etter mitt skjønn sammenlignbart med det. Hvert år drepes det på norske landeveies rundt regnet 2 Utøya-massakrer, hvor mange tar det inn over seg når de kjører bil?

 

Jeg ser at en talsmann for UP i dag anslår at ca 40 mennesker vil bli drept på norske veier i løpet av sommeren. Alle disse er i dag ulykkelig uvitende om hva som venter som dem. Det kan være meg, det kan være deg, det kan være hvem som helst, uten at de selv har så mye som det minste fnugg av skyld i hendelsen. Det aller minste vi kan gjøre er selv å opptre vettig og voksent, eller som en barndomsvenn av meg sa det: "Det er de som HAR vettet som må BRUKE det".

 

Mvh

Jarle S

Lenke til kommentar

Vel, jeg aner ikke hvordan bilen regner ut farten, men den er nærmeste identisk som det GPSen viser, og nøyaktig samme som de digitale måle skiltene som er på enkelte veier, så er ikke i tvil om at den viser noe unøyaktig.

 

Hvordan dette systemet ditt virker vet jeg ikke, men jeg vil bare påpeke det som synes å være den mest nærliggende muligheten, nemlig såkalt treghetsnavigasjon. Det består av minst ett akselerometer som hele tiden måler bilens akselerasjon. Hvis man integrerer akselerasjon over tid får man hastighet, og integrerer man en gang til over tid får man posisjon. Dette kalles treghetsnavigasjon og er rimelig nøyaktig en viss tid, men unøyaktigheten vil vokse over tid hvis man ikke får en oppdatering via f eks GPS. Den tid det tar å kjøre gjennom en tunnel er nok normalt ikke lengre enn at et slikt treghetsnavigasjonsystem opprettholder god nøyaktighet, og i det man kommer ut igjen av tunnelen og får oppdatert GPS vil den feil som måtte ha bygget seg opp bli korrigert av GPS.

 

Slike systemer hvor man kombinerer GPS og trehetsnavigasjon brukes f eks i en del militære systemer hvor man kan risikere å miste GPS dekning i en kortere periode. Faktisk tror jeg at navigasjonssystemet i min egen bil også opererer på den måten. Det er basert på GPS, men jeg ser av skjermen at det følger med på hvor jeg er også gjennom tunneller hvor det ikke er GPS dekning. Selv om jeg bremser eller aksellererer inne i tunnelen forutsier det med svært god nøyaktighet når tunnelmunningen er like foran. Et slikt system vil selvsagt heller ikke påvirkes av eller få feil som følge av at man bytter dekkdimensjon.

 

Mvh

Jarle S

Lenke til kommentar

De fleste systemer i bil baserer seg vel på at man får input fra bilens instrumenter til navigasjonssystemet..

Jeg husker jeg koblet opp en Pioneer Avic X1 på den måten i en bil jeg hadde for rundt 10 år siden.

I tillegg var det noen akselerometere i denne navi-enheten.. Så den brukte vel kanskje både de og input fra tripteller tenker jeg.

Lenke til kommentar

De fleste systemer i bil baserer seg vel på at man får input fra bilens instrumenter til navigasjonssystemet..

Jeg husker jeg koblet opp en Pioneer Avic X1 på den måten i en bil jeg hadde for rundt 10 år siden.

I tillegg var det noen akselerometere i denne navi-enheten.. Så den brukte vel kanskje både de og input fra tripteller tenker jeg.

 

I dag har bilbaserte "underholdningsbokser" ekstern GPS-mottaker og tar ingen info fra bilen.

 

Hvordan dette systemet ditt virker vet jeg ikke, men jeg vil bare påpeke det som synes å være den mest nærliggende muligheten, nemlig såkalt treghetsnavigasjon. Det består av minst ett akselerometer som hele tiden måler bilens akselerasjon. Hvis man integrerer akselerasjon over tid får man hastighet, og integrerer man en gang til over tid får man posisjon. Dette kalles treghetsnavigasjon og er rimelig nøyaktig en viss tid, men unøyaktigheten vil vokse over tid hvis man ikke får en oppdatering via f eks GPS. Den tid det tar å kjøre gjennom en tunnel er nok normalt ikke lengre enn at et slikt treghetsnavigasjonsystem opprettholder god nøyaktighet, og i det man kommer ut igjen av tunnelen og får oppdatert GPS vil den feil som måtte ha bygget seg opp bli korrigert av GPS.

 

Slike systemer hvor man kombinerer GPS og trehetsnavigasjon brukes f eks i en del militære systemer hvor man kan risikere å miste GPS dekning i en kortere periode. Faktisk tror jeg at navigasjonssystemet i min egen bil også opererer på den måten. Det er basert på GPS, men jeg ser av skjermen at det følger med på hvor jeg er også gjennom tunneller hvor det ikke er GPS dekning. Selv om jeg bremser eller aksellererer inne i tunnelen forutsier det med svært god nøyaktighet når tunnelmunningen er like foran. Et slikt system vil selvsagt heller ikke påvirkes av eller få feil som følge av at man bytter dekkdimensjon.

 

Mvh

Jarle S

 

Noen system SIMULERER bare i tuneller. Ingen GPS'er som virkelig virker der.

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Noen system SIMULERER bare i tuneller. Ingen GPS'er som virkelig virker der.

Det er jo ikke det han skriver heller. Hastighetsmålet endrer seg også inne i tuneller så det må være noe mer enn simulering basert på GPS-signalene fra før man kjørte inn i tunellen. G-sensorer er kanskje ikke nøyaktige nok til å kunne fungere helt uten GPS-assistanse i lang tid, men i en tunell på noen få km tror jeg det vil være mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

enig med ein eit par her, ikkje den verste forbikjøringen! får litt feil vinkel og syn gjennom kamera i bilen bak. greit, dum forbikjøring, hvertfall med en iq! men så låg vel køen 5-10km/t under fartsgrensa, som vanlig.... og da skjer d stygge forbikjøringer. men d er jo logisk! for dei som er så vanskelige, sta og "veit best" som ligg 10under, er jo ofte for sta til å kjøre ut og slippe folk forbi også.

herregud!! å kjøre forbi i oversiktlig sving går jaggu meg fint!

 

d som er med alle ulykker, nestenulykker og ting i trafikken i norge er jo at folk klager på ALT mulig! 99,999999% av dødsulykker, krasj og skader kommer jo av mennesklige feil! herregud ja, vegen er dårlig og svingete. men den ligger nå bare der! alt folk kjører rett fram, har for stor fart, bytter fil og styrer på, mennesklige valg vel! folk klager og skriker etter midtrabatt, lave fartsgrenser, meir kontroll bla bla bla! vist du ikkje klarer å kjøre bil, sliter med angst, fartsgrenseredsel eller skaper farlige situasjoner, finn på noe ant da! noen folk har virkelig INGENTING bak rattet å gjøre! heilt sjukt kor mangen og faktisk!

 

den der "real-time" nøyaktig fartsmåleren din, koblet til hjernen på bilen..... JA, d er real-time! då får d vel opp på skjermen din. men ecu styrer vel speedometer på bilen din også? og eg speedometer blir kalibrert!(får vel sikkert berre standardverdier på fabrikken men...) og den kalibreringen skjer/er ment/og passer bare til akkurat DEN typen. så skifter du opp eller ned på rulleomkrets på bilen, vil d forandre seg.

 

folkens!: det er alltid nr.2 som lager kø.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...