Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Nå er det som regel korte strekninger det ikke er mulig å kjøre forbi på.Problemet er ofte også at bil nr 2 ikke gir tydelige signaler om å ville forbi, og ofte kombinert med dette ligger såpass nærme bil nr 1 at nr 3 ikke uten fare kan legge seg inn mellom disse. At du forsøker å finne slike søkte problemstillinger kommer ikke som noen bombe. Du bør komme deg ut på norske veier i hele landet, så ser du raskt at dette ikke er så søkt som du tror. Spesielt når bil nr 1 gir på, på nettopp plasser man egentlig kunne ha kommet forbi. Skal man da forbi, så må man kjøre langt over forsvarlig hastighet på korte strekk for å komme forbi. (for mange plasser har man kun korte strekk å gjøre det på) Så dine argumenter er mindre søkt enn mine - som at de som vil forbi ikke viser det liksom ... Jeg tror jeg har til gode å ikke se at bil bak vil forbi når den vil det. Hastigheten den når seg igjen er også en indikasjon på om de vil forbi eller ei - hvorfor vil de plutselig legge seg 20-30km under bare for at de har nådd igjen meg(deg)? - Nei, de trenger ikke engang å vise meg det, for såpass bør man skjønne.(de har vist meg nok med hastigheten sin) Endret 13. juni 2013 av KarpeSkrotum 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Det er resultatet fra Statens Vegvesens trafikkmåling i fjor. I 2011 var snittet på 71. Pr. kjøretøy eller vektet over tid? hva er medianen? Hva er snitthastighet som funksjon av tid og ukedag? Endret 13. juni 2013 av sverreb Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Du bør komme deg ut på norske veier i hele landet, så ser du raskt at dette ikke er så søkt som du tror. Spesielt når bil nr 1 gir på, på nettopp plasser man egentlig kunne ha kommet forbi. Skal man da forbi, så må man kjøre langt over forsvarlig hastighet på korte strekk for å komme forbi. (for mange plasser har man kun korte strekk å gjøre det på) Jeg har vært nord til Hammerfest og Kirkenes, og i sør til Lindesnes og Lista.. Jeg har også kjørt kystveien E39 fra trøndelag til Kristiansand, og jeg har kjørt på svært mange av fjellovergangene i sørnorge blant annet.. For å si det sånn, jeg har vært gjennom store deler av Norge og Sverige med bil. De fleste veier har greie forbikjøringsmuligheter, selv om det på enkelte veier er et stykke mellom slike steder. Hvs bil nr 1 gir på er det bare å gi på mer enn bil nr 1. Med mindre du kjører en undermotorisert doning, da bør du bare slippe forbi bilen bak. Så dine argumenter er mindre søkt enn mine - som at de som vil forbi ikke viser det liksom ... Jeg tror jeg har til gode å ikke se at bil bak vil forbi når den vil det. Hastigheten den når seg igjen er også en indikasjon på om de vil forbi eller ei - hvorfor vil de plutselig legge seg 20-30km under bare for at de har nådd igjen meg(deg)? - Nei, de trenger ikke engang å vise meg det, for såpass bør man skjønne.(de har vist meg nok med hastigheten sin) Vel, det er jo en del sånne som liker å være nr 2, og da kjører på inntil de når igjen en bil for så å bli liggende bak.. Senest forrige helg var jeg borti et par sånne, jeg måtte da kjøre forbi to i slengen for å komme forbi som følge av for liten avstand mellom bil 1 og 2. Pr. kjøretøy eller vektet over tid? hva er medianen? Hva er snitthastighet som funksjon av tid og ukedag? Dette er punktmålingene til Statens Vegvesen, for ytterligere detaljkunnskap om målingene er de riktig adresse. Det blir målt på ca samme tid hvert år over en god tidsperiode, slike målepunkter har man en rekke av rundt om i landet. Etter hva jeg har forstått er dette målinger som gjøres slik at det skal dekke trafikkmønsteret på stedet ganske greit. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg gjør av og til som en annen skrev om her; kjører jeg i fartsgrensen + 15, og de kommer en bak som trykker og trykker og trykker for å kjøre forbi.. Vel, da bremser jeg rolig ned til 15 under fartsgrensen for å poengtere at jeg vil ha avstand. Ikke søren om en stressa tulling bak meg skal trykke på støtfangeren min, eller foreta en potensiell farlig forbikjøring med meg som tredjepart. Det er EN som er ansvarlig for at forbikjøringen er trygg, og det er han/hun som foretar den. Ikke prøv å legg ansvaret over på andre som tilfeldigvis også er i nærheten. 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Dette er punktmålingene til Statens Vegvesen, for ytterligere detaljkunnskap om målingene er de riktig adresse. Det blir målt på ca samme tid hvert år over en god tidsperiode, slike målepunkter har man en rekke av rundt om i landet. Etter hva jeg har forstått er dette målinger som gjøres slik at det skal dekke trafikkmønsteret på stedet ganske greit. Da må du jo gjerne innhente detaljene. Uten informasjon om metodikk blir tallene temmelig verdiløse. Et snittall forteller ikke nødvendigvis noe om hvordan man kjører der til vanlig. En lav snittfart kan like godt bare si at strekningen har langsomtgående kø enkelte korte deler av dagen, men farten ellers kan være høy. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Da må du jo gjerne innhente detaljene. Uten informasjon om metodikk blir tallene temmelig verdiløse. Et snittall forteller ikke nødvendigvis noe om hvordan man kjører der til vanlig. En lav snittfart kan like godt bare si at strekningen har langsomtgående kø enkelte korte deler av dagen, men farten ellers kan være høy. Saktegående kø, Oslofjordtunnelen? Kø? Vet du hvilken veistrekning det gjelder egentlig? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Prøv å kjør original moped i 60 sone, da skal dere få se mye tullinger Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Saktegående kø, Oslofjordtunnelen? Kø? Vet du hvilken veistrekning det gjelder egentlig? Irrelevant. For at tallene skal ha mening, må du oppgi metodikken de er fremkommet med i tilegg til konklusjonen du drar av de. 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Har du speedometersensor koblet til nettbrettet ditt?? Hvilken variant er det? Nja. Nettbrettet er koblet opp mot bilens 'hjerne', hvor jeg da kan lese ut en god del informasjon, bla. hvor fort bilen kjører real time. Dette er turtelleren riktignok, men samme greia på vanlig speedometer. http://www.youtube.com/watch?v=oXHjhEfsEUI Edit: Galaxy Tab 2 7". Endret 13. juni 2013 av Merko. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Irrelevant. For at tallene skal ha mening, må du oppgi metodikken de er fremkommet med i tilegg til konklusjonen du drar av de. Den får du ved å sende en innsynsbegjæring til Statens Vegvesen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Nja. Nettbrettet er koblet opp mot bilens 'hjerne', hvor jeg da kan lese ut en god del informasjon, bla. hvor fort bilen kjører real time. Avviker tallet du leser ut fra ECU med speedometeret? Begge burde hente data fra samme kilde, mest sannsynlig en sensor som måler vinkelhastighet på en av bilens aksler. Dette tallet må kalibreres mot distansen bilen beveger seg pr. vinkelenhet, som er avhengig av hulenes beskaffenhet. Å korrelere med GPS avlesing burde være mer robust. Den får du ved å sende en innsynsbegjæring til Statens Vegvesen. Nei, DU må sende en innsynsbegjæring. Det er du som forsøker å trekke konklusjoner av dette tallet, ikke jeg. 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Avviker tallet du leser ut fra ECU med speedometeret? Begge burde hente data fra samme kilde, mest sannsynlig en sensor som måler vinkelhastighet på en av bilens aksler. Dette tallet må kalibreres mot distansen bilen beveger seg pr. vinkelenhet, som er avhengig av hulenes beskaffenhet. Å korrelere med GPS avlesing burde være mer robust. ECU gir korrekt verdi av hvor fort bilen kjører. Den er nesten helt lik som GPS (GPS er ikke 100% nøyaktig, så det er jo selvfølgelig forståelig at de ikke er 100% like). Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 De fleste veier har greie forbikjøringsmuligheter, selv om det på enkelte veier er et stykke mellom slike steder. Nettopp, og da dannes det kø som nevnt, uten at det er bil nr 2 sin skyld. Hvs bil nr 1 gir på er det bare å gi på mer enn bil nr 1.Med mindre du kjører en undermotorisert doning, da bør du bare slippe forbi bilen bak. Sorry mac, selv om jeg har bil til det, så risikerer jeg ikke kortet for å dra forbi noen når strekning ikke er lang nok til å gjøre det uten å må dra på såpass, bare for at du ikke skal møte en 'kø' med 2 biler. Du bør uansett ikke ha noe problem med å ta 2 forbikjøringer, kontra 1. (ja, det er god avstand til bil forran) Vel, det er jo en del sånne som liker å være nr 2, og da kjører på inntil de når igjen en bil for så å bli liggende bak.. Senest forrige helg var jeg borti et par sånne, jeg måtte da kjøre forbi to i slengen for å komme forbi som følge av for liten avstand mellom bil 1 og 2. Min erfaring er at dette er de som kommer sakte opp bak, så justerer de hastigheten ned 2-4km/t istedet for å 'stresse' med å kjøre forbi. De fleste holder avstand de skal gjøre (er min erfaring). Ettersom jeg vanligvis ligger over, så når jeg igjen endel. Da bruker endel av de som da har lagt seg som bil 2 bak meg også kjøre forbi når jeg gjør det, for så å legge seg i rett avstand bak meg igjen. btw: køkjøring i 90 i 80 sone vil jeg ikke si er 'ille' kø å ligge i. Hvis folk har stresset ned litt, og ikke bare MÅ forbi for å spare noen sekunder, så hadde de kanskje kunne nytt turen også - samt kjørt mer forsvarlig til fordel for deg, meg og alle andre. Når man ligger i den hastigheten, så kjører man allerede over lovlig hastighet - Ro ned, nyt kjøringen/turen - ikke se på bil forran som neste oppgave som MÅ løses ... fortest mulig. Noen er kategorisk MÅ FORBI uansett hvilken hastighet det er. 5 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Gratulerer! Du ble da han som lagde køen.. Har du hørt om å kjøre ut på siden forå slippe forbi andre? Det er en øvelse det er svært enkelt å utføre. Dersom du ønsker det kan jeg gi deg et kurs i dette. Hvorfor skal jeg bruke hele turen til fjellet på å slippe forbi biler som ikke holder fartsgrensen? 5 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hadde du gjort det der på meg hadde du fått fjernlys i ryggen helt til du hadde svingt til siden eller jeg hadde hatt mulighet til å kjøre forbi. Mulig du har misforstått. Jeg snakker om de som ikke holder avstand fordi de skal forbi de som ikke holder fartsgrensen. Kommer aldri til å kjøre til siden for noen sånne idioter. Har opplevd en som prøvde seg med fjernlys, men speilet blender seg av så det går helt fint! Håper vi ses om du er en av de som legger klistret. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Det er ikke det verste jeg har sett av forbikjøringer - men når det er sagt; hvilket bilmerke var den hvite lille tassen for noe? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Mulig du har misforstått. Jeg snakker om de som ikke holder avstand fordi de skal forbi de som ikke holder fartsgrensen. Kommer aldri til å kjøre til siden for noen sånne idioter. Har opplevd en som prøvde seg med fjernlys, men speilet blender seg av så det går helt fint! Håper vi ses om du er en av de som legger klistret. Paragrafryttere som driver med nedbremsing til det halve av fartsgrensen skulle vi hatt færre av. De skaper irritasjon og farlige situasjoner. Heldigvis er det nok blås i børsa mi til at det å kjøre forbi sånne som deg går relativt smertefritt. Hvorfor skal jeg bruke hele turen til fjellet på å slippe forbi biler som ikke holder fartsgrensen? Smidighet i trafikken er et begrep du burde lære deg. 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Smidighet i trafikken er et begrep du burde lære deg. Å holde testosteronet under kontroll og greie å holde anstendig avstand intil det er en forbikjøringsmulighet er også smidighet. Det er ikke slik at alle skal vike for den som er villig til å tøye fartsstrikken lengst. 5 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Paragrafryttere som driver med nedbremsing til det halve av fartsgrensen skulle vi hatt færre av. De skaper irritasjon og farlige situasjoner. Heldigvis er det nok blås i børsa mi til at det å kjøre forbi sånne som deg går relativt smertefritt. Smidighet i trafikken er et begrep du burde lære deg. Han som kjører forbi skaper situasjonen 2 Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 ECU gir korrekt verdi av hvor fort bilen kjører. Den er nesten helt lik som GPS (GPS er ikke 100% nøyaktig, så det er jo selvfølgelig forståelig at de ikke er 100% like). ECUen har ingen anelse om hvilke dekk og felger som står på bilen. Det er lovlig å endre rullediameter med opptil 5%, som vil gi utslag på målingen. ECUen vet ingenting annet enn hvor fort hjulene roterer. Om det da er montert en dekk/felg-kombinasjon som avviker vesentlig fra originalt så blir speedometeret feil uansett hvordan man snur og vender på det. Heseblesende forbikjøringer skjer fort når myndighetene insisterer på å levere oss svingete krøtterstier de kaller veier og avgifts-straffer selv minste diesel-alternativ. Når svingene står tett som hagl og alle kjører med knapt 100hk så kan frustrasjon fort føre til forbikjøringer som er hasardsport. Selv har jeg har funnet en løsning som fungerer for trygge og effektive forbikjøringer hele året, selv om bilen jeg kjører forbi gir gass (det skjer bemerkelsesverdig ofte): 420 hk (evt. 476) og firehjulstrekk. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå