Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du forstår ikke hva du prater om KarpeSkrotum, jeg antar at du er han som gjerne ligger som nr 2, og med litt mindre avstand enn hva man bør ha for å gi plass til biler mellom nr 1 og 2.

 

Hva jeg gjør har du 0 peiling på, så du forstår ikke hva du prater om.

Kø er konkret resultat av mangel på forbikjøringer, ja, men for at noen skal komme i rævva på en bil som kjører i maks tillatt hastighet, så MÅ det være et lovbrudd på gang, for ellers har ikke denne kommet i rævva på bil forran. (som var eksemplet)

Kjører 2 biler under hastighet tillatt og man kommer i rævva på de, så er det 0 pes å komme forbi. Det er verre å komme forbi et vogntog, der man nødvendigvis må kjøre forbi langt lengre for å kunne smette tilbake til eget kjørefelt. Man kan ikke legge seg inn mellom vogn og henger, slik man kan gjøre mellom de 2 bilene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever nær sagt aldri å nå igjen noen som kjører like fort som tillatt..

I minst to tredjedeler av tilfellene er det noen som kjører saktere enn maksimalt tillatt hastighet.

 

Dette inntrykket forsterkes også av en del målinger Statens Vegvesen har fått gjennomført på enkeltpunkter rundt om i landet.

Trenden er klar, folk kjører i gjennomsnitt saktere enn høyeste tillatte hastighet.

 

Ekstra ille er det de stedene det er satt opp gjennomsnittsbokser, der har gjennomsnittshastigheten falt tildels betydelig etter innføringen av faenskapen.

Lenke til kommentar

Det kan være pga folk ligger bittelitt under, for å sikre seg for bot, samt speedometer på biler viser mer hastighet enn hva som er reelt. 80 f.eks er 72-73 elns reelt. Folk flest kjører etter speedometer når de vet de blir målt.

 

Selv erfarer jeg støtt og stadig at jeg når igjen folk som kjører etter maks hastighet ihht speedometer og blir selv kjørt forbi til stadighet. (jeg ligger heller noen kilometer over maks, enn under vanligvis)

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det. Når jeg kjører (eller kari) og tror vi har hastighet på maks hva vi tror vi har lov å ligge - så måler de og man får 72-73 km/t i snitt istedet for 80, så vil det si at de 10% dine for bilisten ER 80. (mange som ikke engang vet speedometer er justert ned)

At de da blir MÅLT under får du vel skylde på bilprodusentene og ikke bilistene for.

Lenke til kommentar

Du bør presisere hva du mener her. Mener du at du ikke viker til siden eller stopper i.h.t. paragraf 12.4 eller mener du at du aktivt hindrer forbikjøring ved å sette opp farten eller endre posisjon mot venstre.

 

Førstnevnte er greit så lenge veien er bred (Er den så smal at den ikke har midtstripe, og du kjører en normalstørrelse bil vil jeg vurdere det dithen at du kjører et stort kjøretøy og må dermed vike etter paragraf 12.4). Sistnevnte er aldri greit, men jeg regner med at det ikke var det du mente, selv om noen innlegg ovenfor later til å tolke deg i den retningen.

 

Jeg fortsetter å kjøre som jeg gjør. Gjør ikke noe for å hverken hjelpe eller stoppe vedkommende.

Lenke til kommentar

Bruker nettbrettet som er fastmontert i bilen til og se hvor fort jeg kjører. Den er iallefall helt nøyaktig (99% iallefall).

Uansett hvor jeg befinner meg.. :p

 

Etter en del timer bak rattet, så blir man vandt med hvor mye feil nålen viser i forhold til hvor fort man egentlig kjører itillegg.

Lenke til kommentar
Bil nr. 2 skaper køen, men denne tråden handler om forbikjøringer, ikke kø.

 

Handler ikke om kø nei, men det blir resultatet mange ganger, og det med medførende farlige forbikjøringer, så jeg vil si dette er i tråd med tema.

 

Det er ingen automatikk i at det er bil nr 2.

Du kjører i fartsgrensen og så svinger bil 1 inn forran deg fra sidevei og du kommer opp bak den. Forholdene er slik at det ikke er forsvarlig å kjøre forbi. Smal vei, svingete, motgående trafikk mm.

Flere biler kommer opp bak deg og det er fortsatt ikke mulig å kjøre forbi forsvarlig.

Er det altså du som skaper køen da?

Si bil 1 kjører i maks lovlig hastighet. Er det ikke da de som kommer opp til dere som lager køen ... køen hadde ikke oppstått hvis de kjørte lovlig.

Si bil 1 kjører under maks lovlig hastighet, umulig å komme forbi. Er det fortsatt du (bil 2) som skaper køen?

Hva gjør man som bil nr 2 da? - skal man bryte loven og kjøre uforsvarlig for ikke å være årsaken til køen?(der bil bak filmer og du blir fratatt lappen ;)) - ev kjører du til siden som bil nr 2? Eller er det ikke bil nr 1 som er årsaken og som er den som skulle kjørt til side og sluppet fram de bak?

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fart vil alltid variere. Fartsgrensen er maks tillatt hastighet. Så skal man kjøre etter vei og føreforhold. Da kan det helt sikkert hende at gjennomsnitt på enkelte strekk er 10% lavere enn tillatt.

 

Synes du 63km/t i Oslofjordtunnelen høres ut som en fornuftig hastighet?

 

Det er resultatet fra Statens Vegvesens trafikkmåling i fjor.

I 2011 var snittet på 71.

 

Pussig nok er altså 2011-målingen gjort før innføring av streknings-ATK, mens 2012-målingen er gjort etter..

 

jepp

 

Har du speedometersensor koblet til nettbrettet ditt?? Hvilken variant er det?

 

 

Hva gjør man som bil nr 2 da? - skal man bryte loven og kjøre uforsvarlig for ikke å være årsaken til køen?(der bil bak filmer og du blir fratatt lappen ;)) - ev kjører du til siden som bil nr 2? Eller er det ikke bil nr 1 som er årsaken og som er den som skulle kjørt til side og sluppet fram de bak?

 

Nå er det som regel korte strekninger det ikke er mulig å kjøre forbi på.

Problemet er ofte også at bil nr 2 ikke gir tydelige signaler om å ville forbi, og ofte kombinert med dette ligger såpass nærme bil nr 1 at nr 3 ikke uten fare kan legge seg inn mellom disse.

 

At du forsøker å finne slike søkte problemstillinger kommer ikke som noen bombe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...