branick Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Nei, og da er du med på å skape farlige situasjoner.. Ved å alltid være litt fleksibel og hjelpsom vil du gi andre en mer positiv opplevelse i trafikken, dette kan være smittsomt. Selv slipper jeg gjerne forbi andre uansett hvilken hastighet jeg selv holder. Behov for at andre slipper meg frem har jeg sjelden, jeg gir bare litt gass så er jeg forbi. La oss ta i litt og si at 5% av trafikantene vi har på veiene her i landet kjører slik som du gjør, bare for å sette et tall på det. Jeg har ikke hentet de 5% fra noen statistikk, vi kunne godt sagt 10% for sakens skyld. Hvis da 95% av trafikantene må "ta hensyn" til de 5% som gjenstår, Hvem er det du mener er lite fleksibel og hjelpsom da? De 95% som er vant til at stort sett alle rundt seg følger samme regelverk og kjøreadferd, eller de 5% som ikke ønsker å følge regelverket? (Jeg ignorerer at du mener regelverket er feil i denne sammenhengen). 8 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Ehm nei. At jeg synes det er uforsvarlig og ta forbikjøringer i svinger er ikke tull, noe jeg mener helt seriøst. Hva du syns er irrelevant til hva som er ok og sikkert - At du er uenig med instanser som vurderer og merker våre veier får så være - Men tull er det å si det er 'fy fy'. Lenke til kommentar
Populært innlegg Halsoy Skrevet 13. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Om jeg ikke ligger under fartsgrensa slipper jeg ikke frem biler... Du skal faktisk hoppe og drite i hvor fort de bak deg vil kjøre. Om de vil forbi så gjør du det beste for alle ved å slippe de forbi. Ellers skaper du situasjoner som vist. At dette er mennesker som gjerne ikke burde være på veien er en sak for seg selv, men så lenge de er, så unngår du farlige situasjoner ved å hjelpe de. Det samme gjelder mennesker som ligger i venstre fil på motorveier og "lunker" avgårde i 80 og humrer "jeg føler fartsgrensen, så han idioten bak meg som blinker kan dra til helvete". Nei, om noen vil forbi så skal du slippe de forbi. Forå sitere en politibetjent jeg kjenner "du slipper de forbi, så tar vi de i fartskontroll lenger borti veien". Endret 13. juni 2013 av Halsoy 14 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Dette må du forklare. Så langt jeg kan se holder den forbikjørte jevn fart og endrer ikke plassering i veibanen. Akkurat denne situasjonen kunne kanskje blitt gjort mindre farlig med at den forbikjørte iverksatte en nødbremsemanøver, men det er ikke gitt. Kameraet fortellier ikke hva situasjonen er bakover, og å bremse under en forbikjøring er i seg selv risikabelt. Du kan risikere å frata den forbikjørende en mulighet til selv å bremse og avbryte forbikjøringen. Faremomentet i den filmede situasjonen er her ene og alene den forbikjøredes ansvar. Når noen vil forbi er det en del grep man kan gjøre som den forbikjørte.. Legge seg så langt ut til høyre som mulig i sitt kjørefelt. I det den andre bilen er på siden av egen bil kan man med fordel slippe opp gassen slik at man reduserer hastigheten noe. (Jeg snakker ikke om bremsing) Dersom det er en god mulighet til å komme forbi er det også helt på sin plass å gi et hint om dette. La oss ta i litt og si at 5% av trafikantene vi har på veiene her i landet kjører slik som du gjør, bare for å sette et tall på det. Jeg har ikke hentet de 5% fra noen statistikk, vi kunne godt sagt 10% for sakens skyld. Hvis da 95% av trafikantene må "ta hensyn" til de 5% som gjenstår, Hvem er det du mener er lite fleksibel og hjelpsom da? De 95% som er vant til at stort sett alle rundt seg følger samme regelverk og kjøreadferd, eller de 5% som ikke ønsker å følge regelverket? (Jeg ignorerer at du mener regelverket er feil i denne sammenhengen). At 95% er egosentriske drittsekker i trafikken kan nok dessverre stemme bra ja. Ved å utvise fleksibilitet og hensyn i trafikken gjør man det mye hyggeligere for alle trafikanter, inkludert seg selv. 2 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Du skal faktisk hoppe og drite i hvor fort de bak deg vil kjøre. Om de vil forbi så gjør du det beste for alle ved å slippe de forbi. Ellers skaper du situasjoner som vist. At dette er mennesker som gjerne ikke burde være på veien er en sak for seg selv, men så lenge de er, så unngår du farlige situasjoner ved å hjelpe de. Jeg slipper ikke forbi folk på når jeg selg kjører i fartsgrensen. Hvorfor i all verden skal jeg styre med at idiotien bak bryter fartsgrensen? Når jeg kjører til fjellet er det alltid en haug med idioter som tror de kjører formel 1. Selv om jeg kjører i 90-95km i 80km sonen ligger de klistret bak meg. Dette løser jeg effektivt med å bremse ned helt til de får roet ned den stressa sjelen sin og fortsetter helt til de får holdt den jævla avstanden til bilen min. Ofte må jeg gjøre dette 2-3 ganger før de får vett i hodet til å holde god avstand. Som regel holder det å bremse ned 20-30km. Kan også gjøre det i kombinasjon med tåkelys blinking bak om de er ekstra hjernedøde. Noen ganger tar jeg også full gass så de får en røyksky med diesel i fleisen for at de skal ta poenget. 5 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Når noen vil forbi er det en del grep man kan gjøre som den forbikjørte.. Legge seg så langt ut til høyre som mulig i sitt kjørefelt. Hvis det er trygt å kjøre forbi, ja. Om noen vil forbi der det ikke er trygt bør man ikke gjøre dette, noen kan ta det som et signal om at fører foran forteller at det ikke kommer bil i mot, og kan finne på å igangsette forbikjøring uten tilstrekkelig oversikt. I situasjonen over var det riktig å ikke signalisere at det var ok å kjøre forbi. Når forbikjøringen uansett er i gang skal man naturligvis holde mot høyre, men den relative farten i denne forbikjøringen tyder på at den forbikjørte ikke ble levnet tilstrekkelig mulighet (tid) til å reagere slik. Det er jo ikke slik at man kan sitte å nistirre i speilene. Man må scanne over de, og da tar det noe tid før man kan observere at en forbikjøring er i gang, og selv etter det er observert vil man bruke 1-2 sekunder på å analysere situasjonen. Innen den tid var gjerne denne forbikjøringen over. I det den andre bilen er på siden av egen bil kan man med fordel slippe opp gassen slik at man reduserer hastigheten noe. (Jeg snakker ikke om bremsing) Å slakke av på farten ER å bremse, om bremsekalipperne er involvert eller ikke er irrelevant. En svært liten fartsreduksjon har helt marginal effekt, og den forbikjørende vil neppe få det med seg i en forbikjøring med så stor relativ fart som den over. Dersom det er en god mulighet til å komme forbi er det også helt på sin plass å gi et hint om dette. Og når det IKKE er en god mulighet til å komme seg forbi slik som var tilfelle på videoen, bør man absolutt IKKE gi noe som kan ligne på hint om at det er greit å kjøre forbi. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg slipper ikke forbi folk på når jeg selg kjører i fartsgrensen. Du bør presisere hva du mener her. Mener du at du ikke viker til siden eller stopper i.h.t. paragraf 12.4 eller mener du at du aktivt hindrer forbikjøring ved å sette opp farten eller endre posisjon mot venstre. Førstnevnte er greit så lenge veien er bred (Er den så smal at den ikke har midtstripe, og du kjører en normalstørrelse bil vil jeg vurdere det dithen at du kjører et stort kjøretøy og må dermed vike etter paragraf 12.4). Sistnevnte er aldri greit, men jeg regner med at det ikke var det du mente, selv om noen innlegg ovenfor later til å tolke deg i den retningen. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg slipper ikke forbi folk på når jeg selg kjører i fartsgrensen. Hvorfor i all verden skal jeg styre med at idiotien bak bryter fartsgrensen? Hvorfor skal han styre med at idioten foran kjører som ei tante? Når jeg kjører til fjellet er det alltid en haug med idioter som tror de kjører formel 1. Selv om jeg kjører i 90-95km i 80km sonen ligger de klistret bak meg. Snakker du nå om reell eller indikert hastighet? Jeg hører folk prater om at folk flest holder 90-95 i 80-sona og sånt.. Men når jeg kommer med mitt speedometer som har korrekt visning viser det seg at det er svært sjelden trafikken går i mer enn fartsgrensen.. Som regel går den faktisk litt saktere enn maksimalt tillatt hastighet. Dette løser jeg effektivt med å bremse ned helt til de får roet ned den stressa sjelen sin og fortsetter helt til de får holdt den jævla avstanden til bilen min. Ofte må jeg gjøre dette 2-3 ganger før de får vett i hodet til å holde god avstand. Som regel holder det å bremse ned 20-30km. Kan også gjøre det i kombinasjon med tåkelys blinking bak om de er ekstra hjernedøde. En fantastisk beskrivelse av en egosentrisk drittsekk uten evne til å utvise hensyn og fleksibilitet. Noen ganger tar jeg også full gass så de får en røyksky med diesel i fleisen for at de skal ta poenget. Og her topper du det. Jeg hadde uansett vært forbi deg før du rakk å legge igjen den ekle dieselrøykskyen din. Men klart, hadde det vært så mange møtende at du hadde fått tid til å utøve slik oppførsel måtte du belaget deg på å bli stoppet så fort jeg kommer meg forbi. Og når det IKKE er en god mulighet til å komme seg forbi slik som var tilfelle på videoen, bør man absolutt IKKE gi noe som kan ligne på hint om at det er greit å kjøre forbi. Her er vi så absolutt ikke uenige. Faktum er dog at som regel når folk gjør slike forbikjøringer er det et resultat av frustrasjon over å bli liggende bak en idiot over alt for lang tid.. 9 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Faktum er dog at som regel når folk gjør slike forbikjøringer er det et resultat av frustrasjon over å bli liggende bak en idiot over alt for lang tid.. La oss holde ansvaret der det hører hjemme: Hos den som kjørte farlig. Det er alltid noe å irritere seg over hvis man bare prøver hardt nok. Hvis man ikke greier å kjøre sikkert sammen med andre mennesker får man ta bussen. 9 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg slipper ikke forbi folk på når jeg selg kjører i fartsgrensen. Hvorfor i all verden skal jeg styre med at idiotien bak bryter fartsgrensen? Når jeg kjører til fjellet er det alltid en haug med idioter som tror de kjører formel 1. Selv om jeg kjører i 90-95km i 80km sonen ligger de klistret bak meg. Dette løser jeg effektivt med å bremse ned helt til de får roet ned den stressa sjelen sin og fortsetter helt til de får holdt den jævla avstanden til bilen min. Ofte må jeg gjøre dette 2-3 ganger før de får vett i hodet til å holde god avstand. Som regel holder det å bremse ned 20-30km. Kan også gjøre det i kombinasjon med tåkelys blinking bak om de er ekstra hjernedøde. Noen ganger tar jeg også full gass så de får en røyksky med diesel i fleisen for at de skal ta poenget. Sånne som deg bare på pur tar jeg meg skikkelig god tid i å ligge klistret rett bak, istedenfor å kjøre forbi. 7 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Hvorfor skal han styre med at idioten foran kjører som ei tante? Snakker du nå om reell eller indikert hastighet? Jeg hører folk prater om at folk flest holder 90-95 i 80-sona og sånt.. Men når jeg kommer med mitt speedometer som har korrekt visning viser det seg at det er svært sjelden trafikken går i mer enn fartsgrensen.. Som regel går den faktisk litt saktere enn maksimalt tillatt hastighet. En fantastisk beskrivelse av en egosentrisk drittsekk uten evne til å utvise hensyn og fleksibilitet. Og her topper du det. Jeg hadde uansett vært forbi deg før du rakk å legge igjen den ekle dieselrøykskyen din. Men klart, hadde det vært så mange møtende at du hadde fått tid til å utøve slik oppførsel måtte du belaget deg på å bli stoppet så fort jeg kommer meg forbi. Her er vi så absolutt ikke uenige. . Når jeg kjører på skogsveier holder jeg alltid fartsgrensen pga fare for elg etc. Da gidder ikke jeg drive å kjøre inn til siden hele turen fordi alle skal forbi. Om du ikke er fornøyd med fartsgrensene våre er det jo bare å flytte til et annet land. Er vel heller du som er egoistisk som ikke tar hensyn til andre. Når jeg bremser ned for de bak gjelder jo dette strekninger der det ikke går ann å kjøre forbi, som regel når det er mørkt. Da får de faen meg vise hensyn til at noen hvertfall tenker på sikkerheten og holder avstand. Gjør de ikke det som bremser jeg med helt de får vett. Om de hadde blitt sur for det kunne vel strengt tatt ikke brydd meg mindre, hold avstand til bilen min så slipper du det. Hadde en bak meg som jeg måtte helt ned i 40km i 80 sonen før han tok hintet, men da holdt han seg bak med riktig avstand akkurat som en hver oppegående person burde gjøre resten av turen. Dette har skjedd flere ganger, men hjelper som regel med å bare slipper gassen en liten stund. Er ikke akkurat en sinke i trafikken, men liker ikke å kjøre fort på skogsveier, og så lenge jeg holder fartsgrensen skal dette respekteres og bilene skal holde god nok avstand. Vil de kjøre forbi så fint for de, men i mellomtiden så får de ligge langt nok unna. Endret 13. juni 2013 av Nikkor 4 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Spørsmålet er vel hvordan greide politiet bevise hvem som kjørte bilen? 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Sånne som deg bare på pur tar jeg meg skikkelig god tid i å ligge klistret rett bak, istedenfor å kjøre forbi. Hehe, tro meg det hadde du ikke gjort. Stopper bilen jeg om det blir for ille, men har ikke møtt deg enda så har det enda til gode. Ser ikke helt problemet her. Hva er så galt med å holde fartsgrensen enkelte steder? Forhold deg til loven. Er ikke værre enn å kjøre forbi om du vil det, men i mellomtiden så forventer jeg at man holder avstand. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 >"Selv om jeg kjører i 90-95km i 80km sonen ligger de klistret bak meg." >"Ser ikke helt problemet her. Hva er så galt med å holde fartsgrensen enkelte steder? Forhold deg til loven." 3 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hehe, gratulerer. Der var ment for poengtere at de ligger klistret uansett. Men det har faktisk vært et så stort problem at jeg i visse perioder føler meg strengt tatt presset til å kjøre fortere enn fartsgrensen, uten at det har noen effekt. Men det er vel strengt tatt ikke poenget her. Poenget er at det er irriterende at folk ikke holder avstand. Om jeg så hadde kjørt ti km over og møtt en som hadde kjørt i fartgrensen så hadde jeg respektert det og holdt avstanden. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Gratulerer! Du ble da han som lagde køen.. Har du hørt om å kjøre ut på siden forå slippe forbi andre? Det er en øvelse det er svært enkelt å utføre. Dersom du ønsker det kan jeg gi deg et kurs i dette. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kent Touch This Skrevet 13. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2013 Tror sånne hobbyvaktmestere i trafikken er noe av det verste jeg vet. Kjør til siden, det er vel ikke så veldig vanskelig? 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kent Touch This Skrevet 13. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Hadde en bak meg som jeg måtte helt ned i 40km i 80 sonen før han tok hintet, men da holdt han seg bak med riktig avstand akkurat som en hver oppegående person burde gjøre resten av turen. Dette har skjedd flere ganger, men hjelper som regel med å bare slipper gassen en liten stund. Hadde du gjort det der på meg hadde du fått fjernlys i ryggen helt til du hadde svingt til siden eller jeg hadde hatt mulighet til å kjøre forbi. Endret 13. juni 2013 av Kent Touch This 15 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Når man har en situasjon der avstanden er for kort etter hastigheten må en av to ting skje: Enten må avstanden økes, eller så må farten ned. Den forankjørende har begrenset mulighet til å øke avstanden, så oftest er det eneste rasjonelle, og sannsynligvis påkrevde i.h.t. veitrafikklovens paragraf 3 for den forankjørende å redusere farten til avstanden er trygg eller den bakenforkjørende kjører forbi. Når det gjelder diskusjonen om hvem som er den som ikke evner å samarbeide så vil jeg peke på halehenget som ikke evner å holde forsvarlig avstand. Man får imidlertid holde seg for god til sanksjoner som ulovlig lysbruk eller lydbruk, uforutsigbar kjøring (alternerende bremsing og aksellerasjon) eller unødige røykutslipp, og har man mulighet til å få halehenget forbi så bruk det. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Gratulerer! Du ble da han som lagde køen.. 2 biler kalles ikke for kø. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå