Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre

Anbefalte innlegg

Der står det noe helt annet enn hva du har påstått at jeg skal ha skrevet.

At høy hastighet under forbikjøring ikke er det samme som uaktsomhet bør virkelig du også klare å forstå.

Jeg tipper de fleste her forstår det, og håper du bare gjør deg til nå.

I quoten jeg svarte på, så var det nettopp forbikjøring i høy fart der man (jeg) anser farten for uansvarlig høy, som var poenget. Du mener, som tog'fører', at hastighet som er høy ikke er uansvarlig - du så hvor feil han tok. Han også vurderte at det var greit å kjøre i den hastigheten. Du har vel hevdet ganske høye hastigheter er sikkert også å kjøre her i Norge, selv om du sier veiene ikke er gode nok for det - så du er inne på at det jo er uansvarlig, men i samme setting sier du det er greit at du kjører i en slik hastighet. Ikke ulik hastighet over fartsgrense som tog hadde - derfor er sammenligning aktuell - bil er endog farligere med alle elementene man har i tillegg - medtrafikanter osv ...

Nei, det er en togfører, mens jeg i bilen min er sjåfør.

Det er to forskjellige ting.

Man er uansett ansvarlig for å 'føre' ett objekt ansvarlig - som er saken. Å poengtere irrelevante ting er å dra tema vekk, som jeg skjønner er viktig for deg - men det er uansett irrelevant for ansvar.

Fart ER årsak til ulykken - det er allerede bekreftet. (om det er andre medvirkende årsaker er dog ikke funnet ut av, da etterforskning fortsatt pågår)

Edit: Men tydeligvis går ikke ting inn hos deg, så du får fortsette å diskutere med andre - jeg gidder ikke fortsette å snakke til veggen

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I quoten jeg svarte på, så var det nettopp forbikjøring i høy fart der man (jeg) anser farten for uansvarlig høy, som var poenget. Du mener, som tog'fører', at hastighet som er høy ikke er uansvarlig - du så hvor feil han tok. Han også vurderte at det var greit å kjøre i den hastigheten. Du har vel hevdet ganske høye hastigheter er sikkert også å kjøre her i Norge, selv om du sier veiene ikke er gode nok for det - så du er inne på at det jo er uansvarlig, men i samme setting sier du det er greit at du kjører i en slik hastighet. Ikke ulik hastighet over fartsgrense som tog hadde - derfor er sammenligning aktuell - bil er endog farligere med alle elementene man har i tillegg - medtrafikanter osv ...

Du og Inga Marthe mener vel det er uaktsomt med en gang gjeldende fartsgrense overskrides, så jeg blir ikke særlig overrasket.

Den saken med toget vet du rett og slett ikke noe som helst om, og det er svært ufint å komme med de påstandene du gjør.

Du er rett og slett ganske så ufin i din adferd.

Lenke til kommentar

Hva er poenget?

Du vet godt hvilket forhold jeg har til fartsgrenser.

Jeg kjører etter forholdene, men aldri raskere enn at førerkortet kan fortsette å ligge i lomma mi.

Det var vel heller ditt noe inkonsistente forhold til lover og regler du ble bedt om å kommentere. Men for all del bare fortsett å late som om du ikke forstod det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er poenget?

Jeg kjører etter forholdene, men aldri raskere enn at førerkortet kan fortsette å ligge i lomma mi.

Det er det som er problemet. Om du bryter fartsgrensene, selv om det er under grensa for å miste førerkortet, så utgjør du en større fare for deg selv og andre trafikanter. Sånn er det bare.

De farligste sjåførene er de som har en overdreven stor tro på sin egen dyktighet ved å kjøre bil, med andre ord de som tror de kan kjøre raskere enn tillatt fartsgrense og samtidig tro at de er tryggere enn den gjennomsnittelige trafikant. Ikke bare fordi de kjører raskere, men fordi de har så stor tro på seg selv at de ubevisst blir mindre oppmerksomme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det som er problemet. Om du bryter fartsgrensene, selv om det er under grensa for å miste førerkortet, så utgjør du en større fare for deg selv og andre trafikanter. Sånn er det bare.

Større enn hva?

Større enn hvis jeg følger alle regler der jeg sitter med en cola og en burger i hånda mens jeg kjører i fartsgrensen?

Større enn faremomentene som kommer av issultne drittunger som skriker om kapp i baksetet mens man kjører i fartsgrensa?

De farligste sjåførene er de som har en overdreven stor tro på sin egen dyktighet ved å kjøre bil, med andre ord de som tror de kan kjøre raskere enn tillatt fartsgrense og samtidig tro at de er tryggere enn den gjennomsnittelige trafikant. Ikke bare fordi de kjører raskere, men fordi de har så stor tro på seg selv at de ubevisst blir mindre oppmerksomme.

De farligste sjåførene er overstressa familiefedre på ferietur i den undermotoriserte og feillastede drittbilen sin der de forsøker på en spenstig forbikjøring, kjører med feil dekktrykk og gjerne vinterdekk i 30 varmegrader..

Det verste er at det er en god del av de.

Lenke til kommentar

Å når disse som utgjør denne faren og som gjør masse feil, kommer i fronten på en som tydeligvis unnskylder seg hele tiden, men som har kollidert flere ganger i løpet av den korte tiden han har kjørt, så smeller det mye hardere og med mer fatal resultat, enn om denne har holdt seg i fartsgrensene. Men skjønne det utifra fart man har, ulykker man har vært med på, det er vanskelig det. Alt er andres feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Større enn hva?

Større enn hvis jeg følger alle regler der jeg sitter med en cola og en burger i hånda mens jeg kjører i fartsgrensen?

Større enn faremomentene som kommer av issultne drittunger som skriker om kapp i baksetet mens man kjører i fartsgrensa?

Så fordi noen utgjør en større fare enn gjennomsnittet, så er det helt greit at du også gjør det ved å kjøre for fort? Hva slags logikk er det?

De farligste sjåførene er overstressa familiefedre på ferietur i den undermotoriserte og feillastede drittbilen sin der de forsøker på en spenstig forbikjøring, kjører med feil dekktrykk og gjerne vinterdekk i 30 varmegrader..

Det verste er at det er en god del av de.

Igjen, at noen av forskjellige grunner er farlige sjåfører, forsvarer ikke at du ikke overholder fartsgrensene. Du er jo ikke det minste bedre enn disse i så fall.

Jeg vil utvide mitt tidligere innlegg angående hvem som er de farligste sjåførene. Det inkluderer også de som tror det er helt greit å bryte trafikkreglene, fordi "alle" andre gjør det jo også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å når disse som utgjør denne faren og som gjør masse feil, kommer i fronten på en som tydeligvis unnskylder seg hele tiden, men som har kollidert flere ganger i løpet av den korte tiden han har kjørt, så smeller det mye hardere og med mer fatal resultat, enn om denne har holdt seg i fartsgrensene. Men skjønne det utifra fart man har, ulykker man har vært med på, det er vanskelig det. Alt er andres feil.

Du vet hva det vil si å bli påkjørt?

Så fordi noen utgjør en større fare enn gjennomsnittet, så er det helt greit at du også gjør det ved å kjøre for fort? Hva slags logikk er det?

Igjen, at noen av forskjellige grunner er farlige sjåfører, forsvarer ikke at du ikke overholder fartsgrensene. Du er jo ikke det minste bedre enn disse i så fall.

Jeg vil utvide mitt tidligere innlegg angående hvem som er de farligste sjåførene. Det inkluderer også de som tror det er helt greit å bryte trafikkreglene, fordi "alle" andre gjør det jo også.

Hvilken kategori setter du meg i?

Snylter

Denne er til deg.

Anbefaler deg å se gjennom denne videoen og ta en liten tenkepause.

Jeg har sett propagandaen til Satans Vegvesen.

Det er pussig hvordan samme etat ikke fokuserer på reelle sikkerhetsaspekter, men kun på hastighet (greit nok, bilbelte er en reell sikkerhetsfeature)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Du vet hva det vil si å bli påkjørt?

Som sagt, jeg har kjørt dobbelt så lenge som deg, blitt påkjørt bakfra 1 gang der det var umulig å komme unna. Vet ikke antall jeg kunne ha kollidert både front mot front, bakfra mm. Men takket være min kjøring og tilpasning i fart mm, så har jeg klart å unngå kollisjonene - alle andres feil. Selv den gangen jeg ble påkjørt bakfra og der jeg ikke kunne unngå det, så kunne jeg ha vært flinkere og dermed unngått situasjonen.

Alle disse gangene - både kollisjon og alle andre gangene jeg har holdt på å kollidere, har vært andres feil juridisk. Men foruten den ene kollisjonen, så har jeg altså hatt fart, avstand, oversikt osv - nok til at jeg kan si jeg har kjørt etter forholdene. Snedig at du er så flink at du aldri har feil, men kollidere, ja, se det, det kan du - men selvfølgelig er det andres feil.

Ja, du kan unnskylde det i flaks, men da er jeg Anton Duck i forhold til deg, noe jeg ikke er. Noe er flaks, men du kommer ikke unna at endel av dine smeller er rett og slett for at du ikke har kjørt etter forholdene. Forholdene og fart må man bedømme riktig, for å kjøre sikkert - noe du tydeligvis ikke er istand til - uansett hvor mye du tror det selv. Du har jo selv bevist det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er poenget?

Poenget var at jeg kommentere ditt syn på lover og regler.

Virker som om du bruker loven for hva den er verdt når du tror du er på riktig side, men ignorerer den når den er til hinder for deg.

Da du tok sertifikatet - nei, stryk den -..Når du setter deg i bilen hver dag er du pliktig å overholde de lover vi har, uavhengig av hva du mener om disse.

Det blir rett og slett umodent å argumentere med loven i hånd, når du i neste øyeblikk forkaster den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan mener du jeg skal unngå at andre ikke klarer å stoppe for meg og jeg ikke har noe sted å gjøre av meg grunnet biler foran?

Hver kollisjon du har vært med på er slik?

Tror du ikke jeg har vært ute for samme situasjoner på den tiden jeg har kjørt, som er dobbelt så lenge som deg, og mer enn dobbelt i kjørelengde.

Du kan jo bare tenke på hvordan jeg og andre unngår kollisjon i slike situasjoner - for du skal huske at det er ikke bare du som har vært opp i slike situasjoner.

Det er 2 grunner til at du har klart det mesterstykket kontra meg (for å ta meg som eksempel) - det ene er flaks, det andre er skills. Men det snedige er at du som har vært i flere kollisjoner, kjører etter forholdene utifra deg. Jeg har vært i en og jeg er ikke redd for å legge deler av skylden på meg selv - i motsetning til deg, så ser jeg hva jeg kunne gjort anderledes.

Det at du ikke klarer å se det, men likevel sier du kjører etter forholdene og unnskylder farten med at det er forsvarlig .... ja, det vitner ikke om særlig selvinnsikt og normal forståelse for risikovurdering og det å kjøre forsvarlig. Tror du farten din hadde vært forsvarlig når du har møtt denne i en sving? Din fart - like oppunder kort-beslag, hadde gjort at du har hatt micro-tid på å reagere, kontra hvis du har holdt lovlig hastighet. Det som er poenget - du kan være uber god til å kjøre alene, men du må forholde deg til at det er andre i trafikken.

Edit: For å stille deg et spørsmål også - Hvordan har jeg unngått endel påkjørsler bakfra, når det er umulig å svinge verken til venstre eller høyre, har bil forran - bil bak kommer skliende på blokkerte hjul og du ser han kommer til å treffe.?

(skjedde meg sist i Hell-tunnelen i Trøndelag)

Gangen før i Okstadbakken - autovern venstre side, kø på høyre side. Bil bak kom skliende nesten sidelengs (tjuvheldig med å ikke komme borti hverken autovern eller biler til høyre)

Når det er sagt, så vurderer jeg meg ikke som en perfekt sjåfør - jeg gjør mange feilvurderinger. Jeg også kjører over grensen blant annet, uten at jeg mener det er uforsvarlig i mange tilfeller - men jeg gjør også feilvurderinger der, som jeg tenker etter på i etterkant. Det er ved å være selvkritisk og se fakta, man kan bli en ennå bedre sjåfør. Feilfri er dog ingen.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vil unngå en hypotetisk kollisjon ved å gi gass, ikke unnamanøvrere?

Det er ikke alltid det er noe annet sted å gjøre av seg,

I den mest alvorlige ulykken jeg har vært involvert i ble jeg påkjørt bakfra, jeg hadde ikke plass forover, ikke til høyre, og ikke over i motgående felt.

Like før den bakenforkjørende traff meg fikk jeg noe plass foran meg da bilen foran kom seg videre, noe som førte til at smellen ikke ble så ille som den kunne blitt.

Situasjonen var dramatisk for flere biler foran meg og for bilen som kjørte forbi hele rekka.

Jeg for min del stoppet uten problemer, men ble altså etter at jeg hadde stanset påkjørt bakfra.

Enkelte mennesker er så fullstendig på jordet.

Det våsepratet ditt, og bullshit om at jeg lett kunne unngått å bli skadd for livet er et grovt overtramp.

Jeg håper virkelig du får en slik smell selv en dag, så kan du føle på hvordan det er å aldri kunne ligge en hel natt og aldri kunne ha en dag uten heftig hodepine..

Lenke til kommentar
Enkelte mennesker er så fullstendig på jordet.

Ja, du forstår det, men igjen, så er det andre og ikke deg det dreier seg om tydeligvis.

Det våsepratet ditt, og bullshit om at jeg lett kunne unngått å bli skadd for livet er et grovt overtramp.

Pek på hvor jeg har sagt det. Jeg har sagt du har kollidert flere ganger(info fra deg) og her er helt klart ikke bare uflaks medvirkende faktor.

Jeg håper virkelig du får en slik smell selv en dag, så kan du føle på hvordan det er å aldri kunne ligge en hel natt og aldri kunne ha en dag uten heftig hodepine..

Jeg håper ikke du får flere smeller, selv om du kjører slik du gjør, og dermed er dessverre faren stor for at du vil få ennå flere plager. Det jeg dog håper på, er at du den neste gangen du kolliderer, har en fart annet enn den du forguder i denne tråden, og med det unngår å bli skadet mer enn nødvendig - endog kanskje klarer å unngå kollisjon pga du holder hastighet du behersker bedre og da kanskje blir uten skade.

I den mest alvorlige ulykken jeg har vært involvert i ble jeg påkjørt bakfra, jeg hadde ikke plass forover, ikke til høyre, og ikke over i motgående felt.

Igjen; Hvorfor har jeg unngått mange slike? Ja, fordi jeg har vært i flere slike situasjoner - Når du sier du kjører etter forholdene, så MÅ du ta hensyn til andres feil(er) og det har du helt klart ikke gjort i den situasjonen. Ikke din feil juridisk, men du kunne unngått den store smellen hvis du hadde kjørt smart. Du baserte kjøringen på flaks, noe du hevder bare andre har - så hvorfor baserer du kjøringen din på flaks da? Stikk i strid med dit utsagn på at du kjørte etter forholdene - her ser du igjen at din vurdering ikke er verdt så mye. (samme som kids som tror - men statistikken sier annet, og du beviser det samme i tråden her)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så løsningen på å kutte ned fartsrelaterte ulykker er å øke farten?

Liten edit: hva om sjåføren bak hadde kjørt enda raskere, fordi han syntes det var forsvarlig..? Bare en tanke..

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken kategori setter du meg i?

Så i stedet for å innrømme at du ikke har noe svar på spørsmålet jeg stilte deg, eller gode motargumenter, så kommer du med et spørsmål?

Jeg har sett propagandaen til Satans Vegvesen.

Et veldig greit tegn på at folk går tom for argumenter, er når de begynner å kalle motstandere eller etater de ikke liker for latterlige navn... som om det var et argument i seg selv.

Så fordi du har vært utsatt for en/flere ulykker, så håper du at andre også blir det? Eller prøver du bare å leke tøff fordi du går tom for argumenter?

Du graver deg lenger og lenger ned...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...