Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre

Anbefalte innlegg

Pussig nok gikk rygg og nakke da jeg kjørte svært rolig, jeg holdt rundt 80km/t i en 80-sone, jeg hadde grei avstand til bilen foran.

Så oppstod en situasjon lenger foran og bilen bak (som nådde meg igjen heftig fort) klarte ikke å stoppe.

Etter å ha lagt igjen en del meter bremsespor traff denne bilen meg i en hastighet over maksimal lovlig hastighet på stedet..

Like før bilen traff åpnet det seg foran meg så jeg fikk noe hastighet før jeg ble truffet.

Totalt 4 biler kolliderte eller havnet utenfor veien på grunn av en situasjon som oppstod, min bil var altså en av disse.. Men jeg stoppet med god margin til bilen foran og opplevde ingen dramatikk før jeg så i speilet..

Det er mer enn 10 år siden dette skjedde.

Dette er i mine øyner skremmende lesning. Du som et offer for en annen manns idioti i trafikken viser slike holdninger som du gjør på dette forumet.

Samtlige av mine venner og bekjente som har overlevd stygge ulykker enten det er selvforskyldt eller skyldes andre personer i trafikken har lært av dette og førstnevnte del jobber aktivt for belære andre om sin idioti den dag i dag.

Forsåvidt, husker ikke om det var her eller i en annen tråd du påstod at det i riktig situasjon så var det forsvarlig å kjøre i 150km/t+ på E6 mellom Gardemoen og Oslo.

Jeg kjørte den strekken i dag med dette i bakhodet. Jeg fant ikke sikkerhetssoner ved ulykker tilstrekkelig for uhell over 120km/t, og dette var bare i enkelte soner av denne strekken.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre gir trafikk liten grad av mulighet til å lære hva som egentlig er forsvarlig fart. Ulykker med personskade skjer med noe slikt som 1/5000000* km, så selv om man kjører med vesentlig økt risiko kan man leve lenge på ren flaks. Da blir det jo også slik at en som vil tro at ens hurtigkjøring er trygg kan få 'bekreftet' dette med samme flaks. Som i så mye annet er det nytteløst å bare trekke på egne erfaringer i slike lav sannsynlighet/høy konsekvens risikoscenarier.

Når det gjelder hva som er forsvarlig er ikke dette noe som er fritt frem for hver enkelt å bestemme. Bruk av vei er en del av en sosial kontrakt, og man må holde seg til de normer samfunnet og brukerne forøvrig legger opp til, selv der oppførselen ikke er direkte kodifisert i konkrete lover og regler.

*) Tall fra 2001, kan være lavere nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter har falt i denne fellen, at han tror kjørestilen er trygg og sikker.

Snylter la faktisk frem påstanden om at jo fortere man kjører, jo tryggere er det - siden man da følger mer med ;)

Sukk..

Det er noe med å kunne lese som gjør det langt mindre morsomt å sitte på nett.

Hvis du hadde klart å lese det aktuelle innlegget med tilhørende forhistorie ville du nok sett et noe mer nyansert bilde.

Legg merke til hva slags tiltro til deg jeg utviser..

En eller annen moderator gjorde en grisete jobb der vedkommende raserte en tråd og fjernet all forhistorie fra tråden som ble splittet ut. Helt tydelig gjort for å være sikker på at mine poeng ikke kom frem.

Det hele ble gjort stikk i strid med god netikette slik den er utarbeidet gjennom flere tiår.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde klart å lese det aktuelle innlegget med tilhørende forhistorie ville du nok sett et noe mer nyansert bilde.

En eller annen moderator gjorde en grisete jobb der vedkommende raserte en tråd og fjernet all forhistorie fra tråden som ble splittet ut. Helt tydelig gjort for å være sikker på at mine poeng ikke kom frem.

Det hele ble gjort stikk i strid med god netikette slik den er utarbeidet gjennom flere tiår.

Ok, det visste jeg ikke. Men at det var høy temperatur i tråden skjønner jeg :)

Lenke til kommentar

Du kan med glede skrive en stort innlegg med alle dine synspunk og mener slik at det blir en "samlepost", så vi alle skjønner hva du mener :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er fascinerende at forbikjørerne klarer å legge ansvaret for deres egne (vanligvis direkte ulovlige) forbikjøringer på de som faktisk følger loven.

Jeg er personlig av den oppfatning at man som hovedregel skal holde fartsgrensen, og at de som faktisk gjør det stiller sterkere i enhver diskusjon om hvem som har "skylden" i ulykker.

Jeg kjører ofte for fort selv, men da forventer jeg ikke at andre skal bøye og skrape og vike unna for at jeg ikke skal komme i en klemme. Snarere tvert imot synes jeg at det er de som holder fartsgrensen som har "rett", og at de ikke skal måtte bekymre seg for om hva eventuelle lovbrytere kanskje eller kanskje ikke ønsker man skal gjøre.

Forutsetningen her er jo at "sinken" faktisk holder fartsgrensen. Folk som ikke holder fartsgrensen er også farlige for trafikken.

Når det er sagt synes jeg det er helt feil å prøve å forhindre forbikjøringen eller sende feil signaler bevisst. Og når forbikjøringen allerede er i gang så må man jo tilpasse seg situasjonen, og bremse hvis det skulle bli nødvendig. Det tror jeg de fleste er enige i.

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ironiske her, er at de som i denne tråden irriterer seg over bilførere som følger trafikkreglene, også irriterer seg minst like mye over syklister som ikke følger trafikkreglene i andre tråder.

Egentlig litt morsomt :)

Nei, jeg prøver ikke å starte en sykkeldiskusjon (de har vi nok av), men når man selv bryter trafikkreglene ved å kjøre for fort, klistre seg opp i rompa på bilen foran, foreta risikable forbikjøringer og så videre, så er man til en stor ulempe og til stor fare for både seg selv og andre trafikanter. Tenk litt på det.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene påbyr at saktekjørende slipper raskerekjørende forbi.

Nja, de gjør vel ikke det? Trafikkreglene sier dog at den som blir forbikjørt skal gjøre sitt beste for å gjøre forbikjøringen så smertefri, enkel og sikker som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Står vel også i grunnregelen at man ikke skal kjøre på en slik måte at det oppstår fare for skade. Så jeg slipper ingen forbi dersom jeg vurderer forholdene slik at det kan oppstå fare. Er det klar bane, viser jeg de hensyn jeg kan, med unntak av å bremse helt ned.

Om forbikjøring, trafikkreglene paragraf 12, nr 4.

"4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. "

Men den kommer som en god nr to etter regler om fart :-)

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar
Trafikkreglene påbyr at saktekjørende slipper raskerekjørende forbi.

Når begynte du å se på hva reglene sier? Du sier at det ikke er uansvarlig å kjøre raskt forbi i en annen tråd - altså langt over fartsgrensene - fartsgrensene er regler man skal følge, og det er uansvarlig å kjøre mye over. Men det ser ut som du kun ser og bemerker regler som passer deg ... det vitner igjen om uansvarlighet. Får en liten dejavu på deg og togsjåføren som likte å kjøre raskt - som kun var opptatt på om han snart fikk bot - man ser jo hvordan det endte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når begynte du å se på hva reglene sier? Du sier at det ikke er uansvarlig å kjøre raskt forbi i en annen tråd - altså langt over fartsgrensene - fartsgrensene er regler man skal følge, og det er uansvarlig å kjøre mye over. Men det ser ut som du kun ser og bemerker regler som passer deg ... det vitner igjen om uansvarlighet. Får en liten dejavu på deg og togsjåføren som likte å kjøre raskt - som kun var opptatt på om han snart fikk bot - man ser jo hvordan det endte.

Kan du vise til hvor jeg har skrevet dette du påstår at jeg har skrevet?

Togføreren (ikke sjåfør..) er irrelevant å trekke inn her, jeg kjører etter forholdene, noe han ikke gjorde.

Lenke til kommentar

Togføreren (ikke sjåfør..) er irrelevant å trekke inn her, jeg kjører etter forholdene, noe han ikke gjorde.

Ettersom du hele tiden sier du kjører etter forholdene, men samtidig har du sagt dette - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1498175&st=0&p=20370994&&do=findComment&comment=20370994

Når du kommer med en påstand om at det er tryggere å kjøre for fort så er jeg ganske sikker på at du faktisk tøyer disse "forholdene".

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1417607&view=findpost&p=20776239

Nettopp, det er irrelevant om man kaller det sjåfør eller fører - man er uansett ansvarlig.

Utifra andre ting du har sagt, så er du ganske lik denne 'føreren' - han trodde også det samme som deg. Det eneste det beviser er at man trenger ikke være ung for å være uansvarlig og tro man har kontroll.

Lenke til kommentar

Ettersom du hele tiden sier du kjører etter forholdene, men samtidig har du sagt dette - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1498175&st=0&p=20370994&&do=findComment&comment=20370994

Når du kommer med en påstand om at det er tryggere å kjøre for fort så er jeg ganske sikker på at du faktisk tøyer disse "forholdene".

Når det gjelder tråden du her viser til er denne et resultat av at en inkompetent moderator har delt opp og styrt slik at det skal fremstå på en annen måte enn det opprinnelig ble skrevet. Det er tatt ut av kontekst.

Dessverre er slik inkompetanse fra moderatorene å regne som svært vanlig her inne.

Hva gjelder mitt utsagn om forbikjøringer ber jeg fortsatt om en henvisning til hvor mitt utsagn kommer fra.

Si meg, du er ikke alvorlig nå?

Der står det noe helt annet enn hva du har påstått at jeg skal ha skrevet.

At høy hastighet under forbikjøring ikke er det samme som uaktsomhet bør virkelig du også klare å forstå.

Jeg tipper de fleste her forstår det, og håper du bare gjør deg til nå.

Nettopp, det er irrelevant om man kaller det sjåfør eller fører - man er uansett ansvarlig.

Utifra andre ting du har sagt, så er du ganske lik denne 'føreren' - han trodde også det samme som deg. Det eneste det beviser er at man trenger ikke være ung for å være uansvarlig og tro man har kontroll.

Nei, det er en togfører, mens jeg i bilen min er sjåfør.

Det er to forskjellige ting.

Hva gjelder togulykken er det ufint og uredelig å debattere årsaksforhold og skyldspørsmål der på et så tidlig tidspunkt.

Jeg vet ikke hva som forårsaket ulykken, og hvorfor.. Det vet neppe du heller.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...