Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

En stor del av vurderingen av hvilke fartsgrenser som settes, er ulykkesstatistikk. Det har vist seg at ulykkesrater faller markert dersom fartsgrensen settes litt ned. Samtidig taper man ikke mye tid.

 

Er fartsgrensen 80 km/t kjører man 22 meter pr sekund. Reaksjonstiden ligger i beste fall på ca et sekund. Selv for Petter Solberg. Deretter må du faktisk begynne med bremse, unnamanøver etc.

 

Videre, så firedoblet man bremselengden om man dobler farten.

 

Snylter, du sier du aldri har vært i en trafikkulykke. Det er nesten litt synd, for hadde du vært det hadde du hatt mye større forståelse / respekt av fart, energi og hva som faktisk skjer når kan kjører fort og noe uventet skjer.

 

Jeg kjører ca 50.000 km i året, og har sett nok stygge ulykker til å forstå hvorfor beslagsgrensen er der den er, og hvorfor man ikke skal spekulere med å holde seg rett under den.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man må ta med andres fart i vurdering av hva som er fart etter forholdene.

 

Nei, dette er ikke del av forholdene. Men det påvirker risikoen.

 

En som kjører i høyere fart enn andre (Og dermed foretar mange forbikjøringer) hever risikoen for alle vesentlig, uansett hva som måtte være forsvarlig om man kjører alene.

 

Nei, mange forbikjøringer trenger ikke øke risikoen vesentlig.

 

Snylter, du sier du aldri har vært i en trafikkulykke. Det er nesten litt synd, for hadde du vært det hadde du hatt mye større forståelse / respekt av fart, energi og hva som faktisk skjer når kan kjører fort og noe uventet skjer. Jeg kjører ca 50.000 km i året, og har sett nok stygge ulykker til å forstå hvorfor beslagsgrensen er der den er, og hvorfor man ikke skal spekulere med å holde seg rett under den.

 

Nå er jeg lei av dine løgner og løgnaktige påstander.

 

Jeg har ikke hevdet at jeg aldri har vært i en trafikkulykke.

Tvert i mot har jeg flere ganger poengtert at jeg har fått permanente skader som følge av en trafikkulykke.

Lenke til kommentar
Illebefinnende kan forekomme

 

Nettopp.

 

Sannsynligheten for at jeg sovner bak rattet anser jeg for å være ikke tilstedeværende.

 

Jeg klarer ikke å sove i bil, selv om jeg bare sitter på og etter helvetesuka engang jeg. Men at det kan skje selv meg, ja det er jeg sikker på. Unggutt filosofien er dog at slike ting ikke skjer dem, det heller.

 

Ja, noen steder er det faren for å miste lappen som gjør at jeg kjører såpass sakte som jeg gjør.

 

Jepp, og det er altså forsvarlig ... med iberegnet ting som kan skje, som illebefinnende.

 

Nei, dette er ikke del av forholdene. Men det påvirker risikoen.

Jo, det er endel av forholdene man må forholde seg til. Som du sier, så mener du endel kjører dårligere enn deg. Hvis de sjekker stereo og drar med seg rattet og kommer over i din kjørebane, så vil dette skje langt raskere og med mindre tid til å rette opp feil. Man må forholde seg til at andre kan kjøre feil. En god sjåfør tar hensyn til dette.

Men godt at du innrømmer at din økning av fart øker andres risiko - forsvarlig?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å sove i bil, selv om jeg bare sitter på og etter helvetesuka engang jeg. Men at det kan skje selv meg, ja det er jeg sikker på. Unggutt filosofien er dog at slike ting ikke skjer dem, det heller.

 

Nå er det da slik at jeg lar bilen stå om jeg ikke føler meg opplagt til å kjøre, jeg er rett og slett ekstremt bevisst på faren for å sovne bak rattet. (Jeg har vært i en ulykke der årsaken var at en sjåfør sovnet bak rattet)

 

Jo, det er endel av forholdene man må forholde seg til. Som du sier, så mener du endel kjører dårligere enn deg. Hvis de sjekker stereo og drar med seg rattet og kommer over i din kjørebane, så vil dette skje langt raskere og med mindre tid til å rette opp feil. Man må forholde seg til at andre kan kjøre feil. En god sjåfør tar hensyn til dette.

 

Så du kjører aldri raskere enn at det ikke blir alvorlige personskader ved en frontkollisjon da?

Det er i praksis umulig å kjøre med hensyn til at motgående havner i feil kjørefelt til en hver tid.

 

 

Men godt at du innrømmer at din økning av fart øker andres risiko - forsvarlig?

 

Det utgjør rent teoretisk en viss økning av risiko, jeg tør påstå at denne risikoøkningen er minimal som følge av andre tiltak jeg gjør for å minimere risiko.

Jeg innrømmer lett at jeg ved typisk døll køkjøring (noe jeg ikke utsettes for så ofte heldigvis!) til tider medfører manglende fokus.

Lenke til kommentar
Nå er det da slik at jeg lar bilen stå om jeg ikke føler meg opplagt til å kjøre, jeg er rett og slett ekstremt bevisst på faren for å sovne bak rattet. (Jeg har vært i en ulykke der årsaken var at en sjåfør sovnet bak rattet)

 

Har alltid vært ekstremt obs på det og alt annet, men at det kan skje også meg(deg) sier seg selv. Nå har jeg kjørt og sittet på bil, buss, lastebil mm og har til dags dato etter så mange år til gode å sove ... men selv om jeg er ekstremt bevisst på det, så kan det selvfølgelig skje - samme med deg.

 

Så du kjører aldri raskere enn at det ikke blir alvorlige personskader ved en frontkollisjon da?

 

Nå er du bare vanskelig, du vet bedre hva det snakkes om enn det der.

Lenke til kommentar

Har alltid vært ekstremt obs på det og alt annet, men at det kan skje også meg(deg) sier seg selv. Nå har jeg kjørt og sittet på bil, buss, lastebil mm og har til dags dato etter så mange år til gode å sove ... men selv om jeg er ekstremt bevisst på det, så kan det selvfølgelig skje - samme med deg.

 

 

 

Nå er du bare vanskelig, du vet bedre hva det snakkes om enn det der.

 

Har ikke inntrykk av at noen er vanskelige her....

Lenke til kommentar

Nå er jeg lei av dine løgner og løgnaktige påstander.

 

Jeg har ikke hevdet at jeg aldri har vært i en trafikkulykke.

Tvert i mot har jeg flere ganger poengtert at jeg har fått permanente skader som følge av en trafikkulykke.

 

Mente å huske at du hadde 600.000 skadefrie kilometer, men mulig jeg husket feil. Det beklager jeg, men jeg løy ikke. Mulig det innlegget glapp for meg.

 

Men uansett - jeg synes ikke noe om holdningene dine i trafikken. En ting er din egen risikovurdering opp mot egne forhold, men det er ikke bare deg i trafikken, det er alle oss andre og. Og jeg vil ikke at du skal kjøre opp mot beslagsgrensen på samme veistrekker som jeg gjør.

 

Jeg synes ikke det er egoistisk av meg å forvente at du følger loven her..

Lenke til kommentar

Har alltid vært ekstremt obs på det og alt annet, men at det kan skje også meg(deg) sier seg selv. Nå har jeg kjørt og sittet på bil, buss, lastebil mm og har til dags dato etter så mange år til gode å sove ... men selv om jeg er ekstremt bevisst på det, så kan det selvfølgelig skje - samme med deg.

 

Pussig nok merker jeg før jeg sovner at jeg begynner å bli trett, da finner jeg et sted å stoppe for å få sovet ut litt..

Nå skjer det selvsagt sjelden all den tid jeg er opptatt av å være fokusert og opplagt mens jeg kjører bil.

 

Nå er du bare vanskelig, du vet bedre hva det snakkes om enn det der.

 

Jeg er aldri bare vanskelig.

 

Mente å huske at du hadde 600.000 skadefrie kilometer, men mulig jeg husket feil. Det beklager jeg, men jeg løy ikke. Mulig det innlegget glapp for meg.

 

Jeg har blitt påkjørt flere ganger, men jeg har aldri forårsaket et trafikkuhell.

 

Som følge av dette har jeg pådratt meg skader i rygg og nakke.

 

Men uansett - jeg synes ikke noe om holdningene dine i trafikken. En ting er din egen risikovurdering opp mot egne forhold, men det er ikke bare deg i trafikken, det er alle oss andre og. Og jeg vil ikke at du skal kjøre opp mot beslagsgrensen på samme veistrekker som jeg gjør.

 

Jeg synes ikke det er egoistisk av meg å forvente at du følger loven her..

 

Jeg synes ikke det er egoistisk å forvente et samspill i trafikken, dog ser det ut som de fleste her er opptatt av at samspill skal skje kun om folk kjører like pusete som de selv.

Lenke til kommentar

Snylter, mener å huske du sa du hadde vært i 250+ km/t. Hvordan kan det være forsvarlig? Sikkerpå at du ikke økte noen risikoer da? Ikke bare er det beslag av førerkort, men også en god fengselstraff.

 

Jeg har kjørt i 250++ ja, uten at jeg helt ser problemet med det.

I Norge vil det å bli tatt i en slik hastighet medføre vesentlige utfordringer med rettsapparatet ja.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om du tror du kjører etter forholdene når du ikke ser noe problem med å kjøre i over 250 km/t på offentlig vei. Da har du ihvertfall kjørt i 150 km/t over fartsgrensen. Mulig det til og med var mer...

Lenke til kommentar

 

 

Ta det helt med ro du, jeg kjører alltid etter forholdene.

 

250 km/t er ikke samspill. Det er galskap på norske veier - regner med det var i Norge, ellers hadde du vel nevnt det? Samspill er å respektere hverandre på veien, at du holder slik fart viser for meg at du kun tenker på deg selv.

 

Norske veier er ikke bygd for 250 km/t, og den farten er på ingen måte "etter forholdene".

Lenke til kommentar
Pussig nok merker jeg før jeg sovner at jeg begynner å bli trett, da finner jeg et sted å stoppe for å få sovet ut litt..

 

Det er når man ikke merker det, det er farlig. (for oss som tar en pause-dupp og er ekstremt oppmerksom på det også)

 

Jeg har blitt påkjørt flere ganger, men jeg har aldri forårsaket et trafikkuhell.

 

Som følge av dette har jeg pådratt meg skader i rygg og nakke.

 

Nå har jeg kjørt mye lengre enn deg og i flere år. Jeg har blitt påkjørt en eneste gang der jeg ikke klarte å unngå deres feil. Det har vært mange ganger jeg har kunnet frontkollidert, blitt påkjørt bakfra mm, men der det takket være meg og min overvåkenhet og skills, har unngått dette.

 

Er det jeg som kjører bedre enn deg muligens? Tilpasser jeg farten bedre enn deg? (nei, jeg er absolutt ikke en pingle/sinke i trafikken - kjører for fort og gjør feil jeg også)

Mulig det bare er du som møter 'de dårligste' sjåførene da kanskje?

 

ot: forøvrig derfor jeg ser etter dash-cam, og var på vei å kjøpe Blackvue, men ettersom de snart kommer med dual-cam (eget kamera for bak også) så venter jeg litt iom jeg flere ganger har erfart at det er viktig å få dokumentert også bak.

 

Jeg synes ikke det er egoistisk å forvente et samspill i trafikken, dog ser det ut som de fleste her er opptatt av at samspill skal skje kun om folk kjører like pusete som de selv.

 

Hehe ... det er holdningen ja - typisk unggutt holdning det der. Var det ikke du som hadde modnet til sa du? Samspillet er også å tilpasse fart utifra å medregne andres feil i trafikken, og dermed klare å unngå potensielle kollisjoner forårsaket av andre. (unngå alt skal godt gjøres, men minimere så godt man kan er mulig) - du har jo selv sagt du har kollidert flere ganger, men klarer ikke å se at det muligens er en innvirkende faktor er din kjørestil iom at du ikke klarer å være aktpågiven og kapabel nok til å forhindre kollisjon ved andres feil.

 

Forøvrig - regner med at den som sovna og kjørte i fronten på deg ikke hadde 150+? Hvor har du vært idag, hvis så hadde vært tilfellet?

Hadde du over fartsgrense selv? Hvordan hadde skaden din vært hvis du hadde holdt deg til den mon tro?

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
250 km/t er ikke samspill. Det er galskap på norske veier - regner med det var i Norge, ellers hadde du vel nevnt det? Samspill er å respektere hverandre på veien, at du holder slik fart viser for meg at du kun tenker på deg selv. Norske veier er ikke bygd for 250 km/t, og den farten er på ingen måte "etter forholdene".

 

Du tar selvsagt feil.

250 kan utmerket godt være etter forholdene, avhengig av hvor og når det kjøres i slike hastigheter.

Norske veier er ikke bygd for at majoriteten skal holde 250, det har du rett i.

Det er dog ikke nødvendigvis uforsvarlig på enkelte strekninger til visse tider.

Mener du det var uforsvarlig av politiet å holde drøyt 200 i Oslofjordtunnelen? Undersøkelsene viste tydelig at de ikke brøt §3.

 

Det er når man ikke merker det, det er farlig. (for oss som tar en pause-dupp og er ekstremt oppmerksom på det også)

 

Det har aldri forekommet at jeg har sovnet uten å ha fått et forvarsel i form av tretthet.

 

Nå har jeg kjørt mye lengre enn deg og i flere år. Jeg har blitt påkjørt en eneste gang der jeg ikke klarte å unngå deres feil. Det har vært mange ganger jeg har kunnet frontkollidert, blitt påkjørt bakfra mm, men der det takket være meg og min overvåkenhet og skills, har unngått dette. Er det jeg som kjører bedre enn deg muligens?

 

Pussig nok gikk rygg og nakke da jeg kjørte svært rolig, jeg holdt rundt 80km/t i en 80-sone, jeg hadde grei avstand til bilen foran.

Så oppstod en situasjon lenger foran og bilen bak (som nådde meg igjen heftig fort) klarte ikke å stoppe.

Etter å ha lagt igjen en del meter bremsespor traff denne bilen meg i en hastighet over maksimal lovlig hastighet på stedet..

 

Like før bilen traff åpnet det seg foran meg så jeg fikk noe hastighet før jeg ble truffet.

 

Totalt 4 biler kolliderte eller havnet utenfor veien på grunn av en situasjon som oppstod, min bil var altså en av disse.. Men jeg stoppet med god margin til bilen foran og opplevde ingen dramatikk før jeg så i speilet..

 

Det er mer enn 10 år siden dette skjedde.

 

Tilpasser jeg farten bedre enn deg? (nei, jeg er absolutt ikke en pingle/sinke i trafikken - kjører for fort og gjør feil jeg også) Mulig det bare er du som møter 'de dårligste' sjåførene da kanskje? ot: forøvrig derfor jeg ser etter dash-cam, og var på vei å kjøpe Blackvue, men ettersom de snart kommer med dual-cam (eget kamera for bak også) så venter jeg litt iom jeg flere ganger har erfart at det er viktig å få dokumentert også bak.

 

Du vet, uflaks er faktisk ikke tull.

 

 

Hehe ... det er holdningen ja - typisk unggutt holdning det der. Var det ikke du som hadde modnet til sa du? Samspillet er også å tilpasse fart utifra å medregne andres feil i trafikken, og dermed klare å unngå potensielle kollisjoner forårsaket av andre. (unngå alt skal godt gjøres, men minimere så godt man kan er mulig) - du har jo selv sagt du har kollidert flere ganger, men klarer ikke å se at det muligens er en innvirkende faktor er din kjørestil iom at du ikke klarer å være aktpågiven og kapabel nok til å forhindre kollisjon ved andres feil.

 

Det er ikke alt det er mulig å unngå.

 

 

Forøvrig - regner med at den som sovna og kjørte i fronten på deg ikke hadde 150+? Hvor har du vært idag, hvis så hadde vært tilfellet? Hadde du over fartsgrense selv? Hvordan hadde skaden din vært hvis du hadde holdt deg til den mon tro?

 

??

Lenke til kommentar

Det siste innlegget ditt sier du selv at det er farlig å kjøre fortere enn fartsgrensen. Du sier litt mye imot deg selv.

 

så en liten oppsummering da. Det du mener er at det er farlig for andre å bryte fartsgrensen, men for deg så er det tryggere?

Lenke til kommentar

Vel, Snylter, jeg går ut i fra at du ikke har høyhastighetskurs eller kjøreinstruktør i passasjersetet.

Politiet er unntatt de fleste paragrafer, om det er nødvendig. Ikke paragraf 3 riktignok, men igjen, de har andre forutsetninger enn deg og meg.

 

Og det blir som du sier, "majoriteten" skal ikke kjøre i 250. Majoriteten er deg og det.

 

Du er ikke spesiell.

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det har aldri forekommet at jeg har sovnet uten å ha fått et forvarsel i form av tretthet.

 

Ikke jeg heller, men hverken du eller jeg er immune mot det, derfor er det ytterst farlig å tro det.

 

 

Men jeg stoppet med god margin til bilen foran og opplevde ingen dramatikk før jeg så i speilet..

Det er mer enn 10 år siden dette skjedde.

 

Det er vel godt over 10 år siden det skjedde meg. Vinter, sporete. Bil forran traff noe i veibanen og stoppet nesten umiddelbart. (kjappere enn hva føret tilsa) Jeg klarte å nødbremse, mens bil bak klarte det ikke. iom det var sporete, og skøytebane ellers, så kom jeg meg opp av sporet og brukte brøytekant til bremsing. Bil bak var ikke så lur, så h*n la seg ut, fikk ikke med bakpart(hang igjen i spor) og trykte inn min venstre bakpart. H*n var en millimeter unna å frontkollidere med en trailer. (hell i uhell at han traff bakenden min iom at han da kom seg opp av spor, fikk litt mer kontroll og kom seg vekk fra å kollidere med trailer)

 

Ikke min feil forsikringsmessig, men hadde jeg vært mer overvåken, så kunne jeg hatt mer avstand, mindre fart osv, slik at jeg hadde sluppet å bremse så kraftig ned - dermed hadde også bil bak hatt mer tid på seg - dermed hadde jeg kunne bidratt til å forhindre at denne ulykken skjedde. Så ja, jeg gjorde en feil i den situasjonen jeg også.

 

Du vet, uflaks er faktisk ikke tull.

 

Ja, unggutter sier så. Andre igjen ser at de kunne vært bedre sjåfører

 

Det er ikke alt det er mulig å unngå.

 

Selvfølgelig ikke, men utifra at du har kollidert flere ganger - har kjørt over xx år mindre enn meg og mye kortere i lengde, så tilsier den statistikken noe (ikke ulikt ungguttene dette?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...