Nikko_ Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Hei. Jeg kjente at det luktet litt svidd fra maskina. Plutselig slo datamaskinen seg av. Nå får jeg den ikke på igjen. Når jeg prøver å slå den på blinker en diode på hovedkortet i et millisekund og vifta på skjermkortet sviver så vidt, før alt dør. Jeg har byttet ut strømforsyninga med en annen uten hell. Det samme som jeg beskrev overfor skjer igjen. Dvs, alt er dødt. Hva tror dere eventuelt er i stykker? Og hvordan kan jeg feilsøke videre? Jeg frykter at hovedkortet er tatt kvelden. Det hadde vært flott med litt eksperthjelp i krisetid. Mer info om maskinens specs kommer jeg tilbake til. *** Edit: Specs: Hovedkort: MSI P55-CD53 CPU: Intel I5 av et eller annet slag. Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5770 Endret 12. juni 2013 av Steffen2k Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Jeg antar også at det er HKet som er dødt, har du multimeter? 1 Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Hei. Takk for et raskt svar. Ja, tror jeg har et multimeter liggende en plass. Noe billig jeg kjøpte på eBay. Hvordan går jeg fram? Hovedkortet heter forøvrig MSI P55-CD53. Hvis HKet dødt, er de andre komponentene inntakt tror du? Disker, skjermkort, osv. Endret 12. juni 2013 av Steffen2k Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 http://www.tomshardware.co.uk/forum/270674-45-test-motherboard-multimeter Noen HKer har "checkpoints", noe ditt ikke har Den letteste måten er vel å jumpstarte PSUen med GPU tilkoblet Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 Takker. Hva mener du egentlig med å jumpstarte PSUen med GPU tilkoblet? HKet har ikke eget grafikkort integrert om det var det du siktet til. Tror jeg bare kommer til å kjøpe nytt HK. Alternativt er det vel bare å sende hele driten til komplett og la de ta en titt på den? Tips til nytt HK? Vil kun ha noe tilsvarende. Og det blir vel ikke så dyrt. Lenke til kommentar
Golwon Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Har opplevd lignende selv, men det er nødvendigvis ikke HK. Kan være noe annet som er svidd, og HK ikke starter opp pga. enheter er kortsluttet og får høy driftsspenning. Du kan prøve dette. Ta av strøm på alle disker og DVD/BR spillere, ta ut skjermkort og ram. Prøv så å start pcen. Får du annen "feil" nå? (starter opp mer enn før) Om du gjør, sett i skjermkortet å se hva du får på skjermen, Sett så i en å en ram modul, dette for å se om det er en av de som feiler. Så en å en disk. Der evt pcen går tilbake til opprinnelig feil (starter ikke), er der du har feil. Er det fortsatt ingenting som starter når alt er koblet ut så er det nok HK. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 http://www.prisjakt.no/category.php?k=1320#rparams=l=s130191343 Den prosessor og prosessor sokkel du bruker har vært utgått en god stund nå. Over er et prisjakt filter på socket 1156 hovedkort. Jeg har ikke klikket og sett på noen om hva tilgjengeligheten er. Spørs hva som er lurt om du ikke får det ordnet med reklamasjon . Hva om du legger ut for og kjøper et nytt s1156 hovedkort , og så får dere fremdeles ikke liv i systemet. Men er enig med flere her om hk feil er størst sannsynlighet statistisk. Hvis det smalt og kom røyk må jo noe ha smeltet/brent. Bruker å være synlig på hovedkort at en eller flere komponenter har tatt fyr eller smeltet. Inspiser hele kretskortet og baner under strek belysning. Ser du skade så har du iallefall visshet i at hovedkort har visuelle spor av feil. Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Hei. Takk for gode råd. Jeg har kjøpt akkurat samme hovedkortet som det som døde. To dager med DHL fra Kina. Klasse DHL. Alt er satt opp og pcen sviver som bare det nå. Men en ting: plutselig låser alt seg. Kan ikke bevege mus eller skrive på tastaturet. Hva kan noe slikt komme av? Er dette hardware- eller software-feil? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ingen ting kan sies med sikkerhet , men det bruker å være software. Nærmere bestemt drivere. Grafikk kort driver og lyd driver er det som først faller inn i hodet. Men det er en annen obskur ting som har gjort dette både for meg og andre. Har du installert noe hovedkort program som styrer vifter viser temperaturer eller er sånn automatisk klokke program , disse lihher med et ikon nede i systemtray (høyre hjørnet). Slike poller maskinens interne ting som smbus o.a hver x antall sekund. Og jeg husker det var enten med MSI eller Asus det var mange som klaget på frysinger periodisk. Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Takk for tipset. Det høres plausibelt ut. Kan jo være det er en nyere BIOS på dette HKet. Dermed kræsjer det med mine installerte drivere. Jeg får prøve å starte opp i sikkermodus. Fungere det, får jeg bekreftet en hel del. * Edit: Er inne i sikkermodus nå. Virker som alt er 100 % i orden nå. Enn så lenge. Hvordan installerer jeg lettest drivere til skjermkort og lydkort? Jeg klarer jo ikke å gjøre det i Windows etter en vanlig boot. Skal jeg gjøre det i sikkermodus? Andre måter å gjøre det på eventuelt? Hmm.. Aldri brukt slike programmer du viser til. Endret 17. juni 2013 av Steffen2k Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg prøvde å avinstallere skjermdriverne i kontrollpaneler i sikkermodus. Det ville ikke Windows gå med på. Andre løsninger enn format? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 http://www.ghacks.net/2010/07/18/how-to-uninstall-software-in-windows-safe-mode/ Du må ha tilgang til de rette subsystemene. For installasjon , avinstallasjon Sjekk dette Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Ah! Takk! Dette skal prøves i morgen. Update kommer. Tusen takk for en fantastisk kjapp og god service! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Du får holde tråden oppdatert. :-) Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Nå er jeg i gang med å installere en ny Windows 7. Selv i installen til Windows 7 låser alt seg. Akkurat som på samme måte når jeg er innlogget i Windows. Jeg bruker trådløst mus og tastatur. Kan det være det er det som henger seg? * Edit: Nå satt jeg inn i annet skjermkort. Resultatet er det samme; skjermbildet fryser. Kom til innlogginga i Windows. Der jeg logger på er markøren fryst. * Edit 2: Testa med tastatur og mus via ps2. Igjen frøys maskinen i innlogga til Windows. Endret 18. juni 2013 av Steffen2k Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Ny dag, nye muligheter. Jeg har totalt 4 gb minne fordelt på 2 brikker. (CORSAIR 4GB (KIT) DDR3 1333MHz/ CL9/ 1.5V). Bruker kun en brikke nå, i en ny ubrukt slot. Forløpig fungerer ting fint. Skal prøve med to brikker nå. Hvis alt fungerer, er det vel ikke noe vits å gå videre? Da er vel feilen funnet? Eller kan det være lurt å kjøre en diagnosetest? *Edit: Da jeg satt inn siste rambrikke og boota, opplevde jeg at ting hakka litt innloggingen til Windows. Deretter låste Windows seg. Det tyder vel på at den siste rambrikka har sett bedre dager? *Edit 2: Testa med den rare rambrikka alene. Da låser windows seg. Da konkluderer jeg med at det er rambrikka som er feilkilden. Mine rambrikker kjører 1333 mhz. det gjør vel ingenting om jeg kjøper samme type brikke, men med høyere mhz? de blir vel automatisk satt til laveste mhz ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752764 tenkte på disse. Endret 19. juni 2013 av Steffen2k Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Hvis du kjøper det kit du linker til så bruker du kun det nye 2x8gb , ikke bland de da med 1 stk gammel 2gb modul , da får du heller ikke dual channel konfigurasjon. Edit: Er vi sikre på at MSI systemet ditt kan benytte 8GB memory moduler ? Support sidene sier , supports 1Gb, 2Gb and 4Gb DRAM size. Så kanskje tryggest å kjøpe et kit med 2x4Gb eller 4x4Gb om du ønsker 16Gb totalt. Endret 19. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Takk for tipset. Så da er altså løsninga all ram ny. Er mitt forslag ok? Kom gjerne med noe annet evt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Komplett har sånn minnevelger fra Crucial. Man finner da 100% hva søm støttes. Sjekk denne link: http://www.komplett.no/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&strMfr=MSI+%28Micro+Star%29&strProdLine=MSI+%28Micro+Star%29+Motherboards&strModel=P55-CD53 Du kan da f.eks med garanti om 100% kompabilitet benytte deg av disse: 8GB Kit , 2x4GB kr.649,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574681 (og det er på lager) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå