Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye dekk til bilen, hva kan jeg velge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er som regel grei plass til å gå opp noe i dimensjon.

Selv har jeg gått opp godt over 4% på min bil, og det er fortsatt helt kurant.

Inntil 5% er maksimal tillatt endring, utover dette må man ha godkjenningspapirer.

Dekkene kan ikke under noen omstendighet ta borti noen del av bilens skjermer osv, dette gjelder også ved full sving og fjæringsutslag.

Lenke til kommentar

Du snakker om å endre bredden på dekkene, som jeg mener at ikke vil påvirke rulle diameteren (som da dekket ikke blir noe større i diameter, kun breiere)

Forskjellen mellom 235 og 225 er vinkelen dekket har i forhold til felgkant. Hvis du har 235 originalt, så vil jeg tro at det er snakk om 8-9" breie felger. Jeg har selv 8,5 breie og kjører med 235 dekk som er relativt rett opp i forhold til felgkant.

Hvis du bruker siden willtheyfit.com og trykker inn verdiene på dekk og felg, så vil du se forskjellen. Men 235 og 225 er knapt nok noe forskjell og vil oppleves likt, knapt nok noe visuell forskjell. Det samme gjelder 245 dekk..

Lenke til kommentar

Endring av dekkbanens bredde vil også medføre endring i dekksidens høyde gitt at profilen er lik.

Dekksidens høyde angis i prosenter av dekkbanens bredde.

Eksempelvis er et 245/35-dekk 85,75mm høyt.

Til sammenlikning er et 285/30-dekk 85,5mm høyt.

Nå skal det sies at det er visse forskjeller mellom produsenter her også, noen bruker færre størrelser men selger fullsortiment (ja, de jukser!)

Men en så liten endring som 10mm i bredde vil ikke gi synlig forskjell, det er korrekt.

10mm breddeendring gir i trådstarters eksempel 4mm økning i dekksidens høyde.

Selv hadde jeg ikke gått ned i dimensjon, heller opp.

Et tips er at Vredestein Ultrac-Sessanta er et knallgodt dekk om dagen, og det til en relativt hyggelig pris.

Lenke til kommentar

Endring av dekkbanens bredde vil også medføre endring i dekksidens høyde gitt at profilen er lik.

Dekksidens høyde angis i prosenter av dekkbanens bredde.

Eksempelvis er et 245/35-dekk 85,75mm høyt.

Til sammenlikning er et 285/30-dekk 85,5mm høyt.

Da lærte jeg noe nytt, trodde at 40 profil var 40mm uansett... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...