Lomeus Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Hei. Om under 2 uker drar jeg avgårde med kameratgjengen til USA, og nylig fant jeg ut at min mors reiseforsikring ikke lenger dekker meg (sluttet når jeg var 21). Så derfor sitter jeg her å funderer over reiseforsikring, og har funnet ut at det er relativt lurt å anskaffe det før avreise. Det jeg trenger hjelp til er å finne den beste, men billigste reiseforsikringen. Har ingen forsikring fra før, og eneste organisasjonen jeg er medlem i gir rabatt hos Tryg. Skal være borte i 17 dager (23. Juni - 10. Juli) og lurer på om det er greit å bestille en forsikring for denne enkle reisen, eller om det er nesten like rimelig å anskaffe en årlig en? Er student, så har sett på trygg sin Young Living, noe som gir "litt" reiseforsikring og noen andre forsikringer - og den ville kostet meg 98 kr per måned. Ettersom dette er min første forsikring trenger jeg bare litt hjelp til å finne den rette. Er derfor takknemlig for svar som kan hjelpe denne forsikringsnooben i riktig retning. Mvh: Bjarte Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Du kan søke etter reiseforsikring hos finansportalen og sammenligne priser/vilkår. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Reiseforsikring er ikke dyrt (spesielt ikke i forhold til en tur til USA) å absolutt noe du burde fikse før avreise. I tillegg burde du ordne deg reisekort (eller hva det nå heter), bestilles på NAV.no Kontakt reisebyrået du bruker, de har nok sikkert anbefalinger i forhold til hva du trenger! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Betaler du mer enn 50% av reisen med kredittkort så har du jo som oftest reiseforsikring inkludert der - men sjekk vilkårene. Ellers så vil det koste nesten det samme med en enkeltreiseforsikring ift en helårs etter min erfaring. Ellers så har mange arbeidsplasser reiseforsikring for de ansatte hvis du jobber? Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Betaler du mer enn 50% av reisen med kredittkort så har du jo som oftest reiseforsikring inkludert der - men sjekk vilkårene. Havner du på sykehus bør du helst ha noe annet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Havner du på sykehus bør du helst ha noe annet. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Gjør som kjetilkj sier og sjekk forsikringen på kredittkortet ditt. Merk at denne som regel bare gjelder dersom du har betalt halve turen med kredittkortet. Sjekket nettopp selv, og den dekker faktisk mye mer enn jeg hadde trodd. Ingen egenandel på annet enn ulykkesskader heller. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Tusen takk for svar, jeg drar sammen med barndomskameratene mine og vi har betalt litt på forskjellige kort, så får ikke noe forsikring der. Er medlem i Norsk Radiografforbund noe som gir meg rabatt på forsikring hos Tryg. Etter å ha lest litt om vilkår igjennom finansportalen syns jeg det virker som Tryg har en ganske god forsikring, og ettersom jeg får en årspris på 800kr så virker dette bra!? Lagt til vilkåren i innlegget, kan noen med peiling se om det er OK? @bIsk0p: Hva er dette reisekortet? Trur ikke jeg har hørt om noe sånt :S Vet jeg får et reisekort fra NRF ved bestilling av forsikringen fra de. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Ser helt greit ut. Les også vilkårene før du bestiller. Forsikring mot hole in one også faktisk. Greit om du spiller golf. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Må vell nesten starte med golf, nå som jeg får 5k for hvert Hole in one! Bestiller i kveld - Var det noen punkter som virka "dårlige"? Hva er egentlig "Ansvar" - leste litt på vilkårene, og ble ikke veldig mye smartere :S Igjen, takk for hjelp. Lærer hver eneste dag! Endret 13. juni 2013 av Lomeus Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Forsikring mot hole in one også faktisk. Greit om du spiller golf. I all verden? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Forsikringen dekker champange inntil 5000 som du må betale til dine medspillere dersom du får hole in one! TS: Jeg klarer ikke umiddelbart å se noe som er dårlig. Jeg kan anbefale deg å skaffe deg et kredittkort og betale med dette neste gang du skal ut og reise, dersom vilkårene der er gode nok. Dersom du skal til USA vil jeg anbefale deg å få deg et kredittkort uansett. Det tar litt over en uke fra du kontakter banken til du får kortet, da de må ta en kredittvurdering av deg og utstede nytt kort. Endret 13. juni 2013 av Arne 1 Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Forsikringen dekker champange inntil 5000 som du må betale til dine medspillere dersom du får hole in one! TS: Jeg klarer ikke umiddelbart å se noe som er dårlig. Jeg kan anbefale deg å skaffe deg et kredittkort og betale med dette neste gang du skal ut og reise, dersom vilkårene der er gode nok. Dersom du skal til USA vil jeg anbefale deg å få deg et kredittkort uansett. Det tar litt over en uke fra du kontakter banken til du får kortet, da de må ta en kredittvurdering av deg og utstede nytt kort. Takk skal du ha Arne. Men har nok muligens et Mastercard liggende, men har aldri brukt det. Har liksom tenkt, best å ikke bruke penger du ikke har Anbefaler du å bruke kredittkort i USA, istedenfor vanlig VISA debit? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) På handel i/fra utland anbefaler jeg å betale med kredittkort. Dette forutsetter at du bruker det som et betalingskort, og du betaler penger tilbake fra brukskontoen når du er ferdig på ferie, slik at du ikke får merforbruk fordi du bruker kredittkort. Hvis du har lett for å gå i luksusfellen vil det ikke være så smart. Dette er selvfølgelig litt avhengig av hvor du skal, men dersom noe skulle gå galt (feiltrekk, svindel, kopiering av kort, etc), er det mindre ubehagelig at det skjer med et kredittkort fordi du da reklamerer til kredittkortutstederen, og pengene ikke er trukket direkte fra brukskontoen din. Når det kommer til USA så har jeg opplevt at enkelte debitkort ikke fungerer der. Mitt VISA-debit-kort har alltid fungert, men jeg tar alltid med meg et mastercard, både pga. sikkerhet og fordi man da har to betalingsalternativer. Kredittkort gir også rask likviditet, f.eks. dersom du er på restaurant og oppdager at du har glemt å overføre fra sparekonto til brukskonto. Så slipper du å ringe banken og overføre fra USA klokken 3 på natten etter både en og to innabords... EDIT: Kom på en ting til. De fleste kredittkort har inntil 45 dagers rentefri kreditt, men det må du sjekke for ditt kort før du reiser. Endret 13. juni 2013 av Arne Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hvorfor det? Det var ikke ment så drastisk. Jeg bare la merke til tidligere at kredittkortet mitt ikke gav meg like bra dekning som forsikringen gjennom jobben. Men jeg så ikke så nøye på det, var bare fornøyd med at forsikringen var bedre gjennom jobben. Men det er verdt å se på dette. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Har da bestilt reiseforsikring, greit fornøyd med å betale 500 kr ut året, istedenfor å betale 470 kr for enkeltreise (gauda). Vilkårene så også greie ut! Neste blir da en tur til DNB og høre om jeg kan få et nytt mastercard - og deretter heve kredittsummen noe fra de 2500 kronene som jeg fikk mulighet til som 16 åring. Noen som har noen siste økonomiske tips (eller generelle) med tanke på turen til USA ? P.S: Takk for rask hjelp, setter pris på det! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 2500 er litt lite ja. Du kan jo si at du skal på reise til Usa og trenger kortet raskt, så behandler de det kanskje raskere. Har egentlig ikke noen spesielle tips. Sett deg inn i vilkårene til telefonabonnementet ditt og sjekk prisene. Dersom du skal være lenge, kan du vurdere en kontanttelefon kjøpt på walmart, koster ikke så mye. Vet ikke hvor du skal, men taxi er billig i NYC, så det kan fint brukes. Skal du fra et sted på østsiden på manhattan til vestsiden, så er det faktisk ganske langt å gå... Hvor skal du? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Du kan heve kredittgrensen på MasterCard selv i nettbanken. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 For å øke kreditten så må du jo få det innvilget! Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) 2500 er litt lite ja. Du kan jo si at du skal på reise til Usa og trenger kortet raskt, så behandler de det kanskje raskere. Har egentlig ikke noen spesielle tips. Sett deg inn i vilkårene til telefonabonnementet ditt og sjekk prisene. Dersom du skal være lenge, kan du vurdere en kontanttelefon kjøpt på walmart, koster ikke så mye. Vet ikke hvor du skal, men taxi er billig i NYC, så det kan fint brukes. Skal du fra et sted på østsiden på manhattan til vestsiden, så er det faktisk ganske langt å gå... Hvor skal du? Drar nå 23. JUni til New York, er i byen til 28. Juni - Flyr da til San Fransisco og er her til 1/2. Juli - kjører nedover til Los Angeles bor her (leter fortsatt etter et sted å bo :S) fra 1. Juli - 5/6 før vi til slutt kjører til Vegas og er her til avreise 10. Juli (flyr til NY, så videre til frankfurt ->Oslo). Sånn raskt - Hva er en rimelig sum å bruke på turen totalt? Hva burde beregnes på dagpenger? @TMB: Takk takk, men må ha et nytt kort, ettersom jeg ikke har snøring på hvor Mastercardet mitt er og en tur i banken er greit ettersom det er litt forskjell jeg skal finne ut av og at jeg muligens trenger et nytt bilde på VISA (har bilde som er 10 år gammelt). Endret 13. juni 2013 av Lomeus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå