Gå til innhold

Rett og galt

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

"Survival of the fittest" kan også betyr at individet som ikke kan godta sin posisjon til samfunnet ikke er "fit".

Super-egoister kan oppleve store problemer med å få seg en kjæreste med gode kvaliteter;

Samfunnet straffer individualister til fordel for mennesker som kan samarbeide fredlig.

Om eg nett skal få gi deg ein liten innvendelse, som du seriøst trenger. Det er ikkje slik evolusjonen vil fungere. Evolusjonen vil gi personen som evner å forstå kva som betyr noko og som ikkje gjør det. Om ein person er egoistisk og kun tenker på ein sjølv har ein seriøst misforstått det som er viktig. Om han hadde stoppa eit augneblink og tenkt seg om, sidan eg eksisterer slik eg gjør, at eg lever og kan oppleve verden. Så må det bety at alle andre mennesker også må ha dei samme opplevingane, deira eksistens i denne verden må bli skapt gjennom kroppen. Slik som det er for meg. Ergo, sidan eg veit at min eksistens er noko godt og bra, altså noko som har "verdi" og eg ser er verd noko. Må det bety at det er det samme med alle andre. Det som er godt og bra er det at det er slik for nokon, ikkje kun for meg. Dette er kun ein fornuftig linje å trekke, i og med at det ikkje er nokon årsak for at min eksistens skal være noko som er bedre og meir godt enn andre sin. Eg velger derfor å ikkje være egoist, fordi eg ikkje er meir verd enn andre. Evolusjonen vil i såfall gi dei som er beviste nok på slike ting ein fordel, ikkje dei som oppfører seg slik utan grunn. Som ingen gjør. Alle har ein forståelse for moral og etikk, om så veldig implisitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Moral bunner til syvende og sist i forståelsen av at andre enn deg selv også er frie individer. Dersom du besitter denne forståelsen, vil du ikke innskrenke andres frihet som individer.

Dersom du bruker andre til egen vinning, så anser du dem som midler for egen suksess. Som verktøy uten verdi i seg selv. Da benekter du denne forståelsen.

Helt sant! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

God moral er enkelt og greit slik du oppfører deg når du tror ingen ser deg.... :)

Men moral er ikke objektivt og statisk, den forandres underveis. De av religiøse som tror moral er objektiv burde tenke litt på hvorfor de ikke i dag finner det som en god ting å ha slaver. Mange kristne syntes det var helt OK den gangen amerika drev med slaveri, det støttes til og med av bibelen og gjør det, såklart, fremdeles og inneholder til og med rettnings linjer for hvor lenge du kan ha en slave, som er syv år, og hva du skal betale for dem...

Så hvorfor er ikke slaveri godtatt blandt kristne i dag hvis moralen er uforandrelig, slik mange kristne hevder? I dag peker kristne på bibelen og sier at de er der man finner god moral, men de unnlater å peke på steder med en moral vi forlenge siden vokste i fra, som å slå ihjel unger fordi de ikke hørte også videre, og peker mer enn gjerne på de ti bud, selv om de budene for det meste bare er tull og tøys for alle oss andre, med sine henstillinger om at det finnes bare en gud også videre, der hovedbudene, ikke lyve, ikke stjele og ikke drepe glatt kan erstattes av "du skal være ærlig" mens vi kan droppe resten.

Men de gjør akkurat det samme som alle oss andre gjør, de bruker den moralen som er godtatt i DAG, ikke den som ble opplest og vedtatt som "sannhet" for to tusen år siden, og godt er det...

Moral får du først og fremst fra dine foreldre. Så fra søsken og venner, så skolen og samfunnet forøvrig, moralen endres langsomt, men den endres. Bare se på synet på homofile. De fleste i dag skjønner at homofili ikke er smittsomt eller på annen måte skadelig og skjønner at siden dette ikke skader eller forvolder noen smerte er det bare å kjøre på. Det var ikke slik for 41 år siden, i 1972 var det straffbart å være homofil og en fengsels straff ventet deg i verste fall.. Dette er jo en direkte konsekvens av kristenlig tenkning, der jo homofile skal steines for sin legning, men i dag vet vi som sagt bedre og vi har gudskjelov gått vekk fra disse ørkenmytene som styrende i våre liv... og godt er det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...