Gå til innhold

Nytt nettbrett!


neeeeii

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sett på noen nettbrett:

iPad 4 (Med retina)

iPad Mini

Xperia Z tablet

Nexus 7

Samsung Galaxy Note 8.0

 

Budsjett: 4000 Kr.

 

Kom gjerne med anbefalinger!

 

Takker for svar! :)

 

Edit: Glemte å liste opp Samsung Galaxy Note 8.0.

Endret av neeeeii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til film, så er ikke iPad sin skjermformat helt ideelt (4:3), da det blir sorte felt oppe og nede. Da er det bedre med Androidbrettene som kjører 16:10. Ellers er oppløsning og ett tema. Tablet z har full hd, og iPad har enda noe bedre enn dette igjen. iPad mini, Note 8 og Nexus 7 har alle lavere oppløsning, men prisen er til gjengjeld hyggeligere. De går og lettere ned i en lomme.

 

Selv har jeg akkurat kjøpt Tablet z. Storfornøyd så langt, men har begrenset erfaring fra de andre brettene fra tidligere.

 

iPad har nok noen flere apps tilpasset større skjermer, men kan ikke si jeg har hatt noe problem rundt dette selv.

 

Ingen klar anbefaling fra meg, men du har ihertfall fått noen positive og negative sider ved alle. Selv valgte jeg Tablet z da jeg trives best med Android, samt at jeg synes det ser utrolig lekkert ut! Det er og det letteste og tynneste brettet på markedet (snakker da om 10" brett).

Lenke til kommentar

Selvsagt er ikke iPad Mini dårlig.

Test dem side-om-side i butikken.

Tror den har litt svakere prosessor og sånt, men det likner ikke Apple å slippe et produkt som er direkte elendig.

 

Som sagt tror jeg hovedforskjellen er størrelsen. Du vil nok bli fornøyd, uansett hvilken du velger.

Men det finnes mye bra med Android også. Du må spesifisere hvilke krav du stiller, ellers kan ingen hjelpe deg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Selvsagt er ikke iPad Mini dårlig.

Test dem side-om-side i butikken.

Tror den har litt svakere prosessor og sånt, men det likner ikke Apple å slippe et produkt som er direkte elendig.

 

Som sagt tror jeg hovedforskjellen er størrelsen. Du vil nok bli fornøyd, uansett hvilken du velger.

Men det finnes mye bra med Android også. Du må spesifisere hvilke krav du stiller, ellers kan ingen hjelpe deg.

Jeg skal prøve begge i butikken! Egentlig, frister iPad 4 mere da den er bedre, men iPad mini med deilige designet!
Lenke til kommentar

Denne siden forteller når det er en god idé å kjøpe epleprodukter:

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

 

Rådene på denne siden er basert på rykter, spekulasjoner og kalenderen.

Apple-produkter lanseres gjerne "regelmessig", så man kan gjette når neste oppdatering av et produkt skal lanseres utifra hvor lenge den eksisterende modellen har vært på markedet.

 

 

iPad mini:

Recommendation: Neutral - Mid-product cycle

Last Release: October 23, 2012

Days Since Update: 236 (Avg = 0) (iPad mini har ikke vært lansert før)

 

iPad:

Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle

Last Release: October 23, 2012

Days Since Update: 236 (Avg = 311)

 

Dette er altså beregnet å være et dårlig tidspunkt for iPad-kjøp, da den eksisterende modellen har vært på markedet så lenge at vi snart kan forvente en oppdatert utgave.

iPad Mini har ikke vært på markedet fullt så lenge, så det er antakelig en stund til de oppdaterer den.

Men den har også noe svakere "innmat", så den kan bli utdatert raskere hvis du vil kjøre krevende programmer på den.

 

 

 

Nå kommer ny utgave av iOS. Kanskje den krever mer ytelse, og vil bli noe tregere på iPad Mini? Jeg vet ikke. Mine eneste Apple-produkter er en gammel Mac og en iPod Classic. Jeg bruker ikke iPad og iOS, og kan bare uttale meg generellt.

 

Mitt råd til deg er å finne ut hva du egentlig skal med et nettbrett.

Reiser du mye? Mini er lettere å pakke.

Les tester av skjermen i sollys hvis du vil bruke den utendørs. Sammenlign batteritid.

Skal du se på film er det kanskje en fordel at den er større.

 

Og ikke se deg blind på Apple. Det finnes alternativer med Android. Jeg har lyst på Xperia Z fordi den tåler vann, og generellt får gode kritikker. Og fordi jeg liker friheten og åpenheten i Android.

Jeg er også veldig glad i å skrive med SWYPE-tastaturet, men det finnes ikke for iPad uten jailbreak har jeg lest. Android har muligheten til å legge inn andre tastaturer enn det som fulgte med.

 

 

Du må også velge om du vil betale flere hundre kroner ekstra for å få utgaven med SIM-kort. Skal du bruke den hjemme i sofakroken er det bortkasta penger, men om du reiser mye er det verdt det å slippe å lete etter trådløse nett.

Du kan selvsagt opprette en trådløs sone med mobilen når du trenger det. Men da bruker du strøm fra mobilbatteriet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den nye iOS-oppdateringen er en ganske stor forandring:

http://www.itavisen....-om-ios-7-75147

Vet ikke hvor forskjellig det blir på iPad, men her kan du lese om iPhone.

 

Jeg er mer glad i Android og sikler på Xperia Z. Men sjøkart-appen funker visst litt bedre på iPad enn på Android, så jeg har ikke bestemt meg.

 

Du kan vente til det kommer en ny, og enten kjøpe den, eller få den gamle til noe redusert pris.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Her kan du sammenligne priser:

http://www.prisguide...pg-q=ipad+4&n=0

 

Høres ut som et greit tilbud om jeg har forstått det riktig.

Det er neppe 3G-utgaven som er på tilbud hos Elkjøp, men det trenger du kanskje ikke heller.

Plass for SIM-kort og 64GB lagring koster mye mer enn billigutgaven med bare 16 GB og WiFi.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...