Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp med enkel problemstilling?

Anbefalte innlegg

Hei. eg fekk oppgåva:

"Tyskspråkelige land. lag en presentasjon av tre tyskspråkelige land, og hvilke særegenheter/ulikheter de har. lag problemstilling selv."

Eg er flaut fårleg på problemstillinger, kan noen hjelpe? -_-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du valgt noen land da? Start med å velge deg tre tyskspråklige land du tror kan være interessante og finn litt basic fakta om dem. Så kan du begynne å tenke ut en problemstilling.

Eg har valgt meg Tyskland, Østerrike, og Sveits.

Gamle problemstillinger:

• kvifor har desse landa no i dag ulik dialekt, når dei hadde same utgangspunkt?
  • korfor desse landa så mange uliheitar i dag, og får dei mindre ulikheitar til lengre bak i tid vi går?
  • Hvis to land har samme språk, vil det også påvirke deres kultur og levesett på en lignende måte?

Eg vil ha ei ny og enklare ei, ettersom eg ikkje er så god i tysk og vi har berre 10min. I tillegg kan dei ovenfor blir litt for mykje eller urelevant i mitt hovud..

Lenke til kommentar

Kan du noe om tysk historie da? Det er veldig mye interessant du kan snakke om her, men det blir altfor mye lesing hvis du ikke kan noe på forhånd. I middelalderen fantes noe som het det Tysk-Romerske Riket. Dette kalles også "Det første riket". Så har du "Det andre riket" på slutten av 1800- og starten av 1900-tallet. Disse to refererte Hitler ofte til. Han ønsket jo å samle alle de tyskspråklige landene under ett rike, kalt "Det tredje riket", eller "Das Dritte Reich" som det lyder på tysk. Sensor vil nok bli imponert hvis du kan sammenligne de ulike tyskstalende landene opp gjennom historien og sette det opp mot de ulike dialektene.

Er det tyskeksamen? Du skal altså snakke på tysk?

Lenke til kommentar

Kan du noe om tysk historie da? Det er veldig mye interessant du kan snakke om her, men det blir altfor mye lesing hvis du ikke kan noe på forhånd. I middelalderen fantes noe som het det Tysk-Romerske Riket. Dette kalles også "Det første riket". Så har du "Det andre riket" på slutten av 1800- og starten av 1900-tallet. Disse to refererte Hitler ofte til. Han ønsket jo å samle alle de tyskspråklige landene under ett rike, kalt "Det tredje riket", eller "Das Dritte Reich" som det lyder på tysk. Sensor vil nok bli imponert hvis du kan sammenligne de ulike tyskstalende landene opp gjennom historien og sette det opp mot de ulike dialektene.

Er det tyskeksamen? Du skal altså snakke på tysk?

ja, og ja. men eg aner ikkje korfor dialektene vil ha hatt så stor variasjon som østerrike og tyskland..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...