Gå til innhold

3 fas 230V til 400V


Anbefalte innlegg

Da er vi nok enig om det meste. Tror spørsmålstilleren nevnte at motoren faktisk startet og trakk kompressoren når kontaktoren ble "dyttet inn" manuelt. Et styrestrømsproblem må det således også være, og startmomentet må jo være ok hvis den faktisk både starter og kjører.

 

Omdreiningsturtallet behøver vel ikke nødvendigvis å bli så veldig mye lavere. Her er det jo flere faktorer som spiller inn, inklusive kompressorens karakterestikk for bremsemoment og turtall.

 

Hvis det hadde vært min motor så kan det nok være at jeg hadde startet opp disse greiene og latt det kjøre litt og så målt hvor varmt det hele egentlig ble. Som måleinstrument så ville jeg for eksempel ha brukt hånden og delt inn i verdier "helt sikkert ok", "Kanskje litt lunkent" og "nei dette går ikke bra".

 

Før jeg brukte hånden som måleinstrument så ville jeg nok ha forsikret meg om at styrestrømmen ikke er koblet feil slik at man for eksempel får seg en liten kavring ved berøring. Selvfølgelig må jording og eventuelle utjamningsforbinselser også være koblet riktig.

 

Det alle tekniske beregninger dreier seg om det er jo for en stor del varmgang, og hvis det ikke er noen varmgang, og det hele fungerer, da kan det i bunn og grunn bare være så stein galt som det bare vil, på papiret, rent teknisk sett. Funksjonsevnen og graden av varmgang er egentlig svaret på alle teoretiske spekulasjoner. I tillegg så kommer slike problemstillinger som at det ikke må være overslag til jord, motorvernet må være riktig stilt inn osv.

 

Hvis verstedet brenner og man sitter der med en god begrunnelse og en branntomt da er det ikke sikkert at pengene sitter så løst hos forsikringsselskapet. Det bør nok sånn sett anbefales at man kjøper inn CE merket og riktig dokumentert utstyr fra en anerkjent leverandør.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen og takk!

Dere har gitt meg styrke til å forsøkte igjen.

 

Jeg har koblet om kontaktoren og motren begynte å virke. Den går faktisk så det suser.

Det jeg gjorde var å strekke en ledning mellom L1 og A2 - opprinnelig gikk det ingen ledning til A2 (testet også mellom L3 og A2 med hell).

På støpselen koblet jeg Sort - L1, Grå - L2 og Brunn - L3.

Grønn/Gul går til jord.

Jeg koblet L1-L1, L2-L2 og L3-L3 på kontaktoren.

 

Men jeg har nok koblet den til litt feil. Jeg kan bare bruke bryteren på lufttrykkvernet for å slå kompressoren av og på. 0/1 (av og på)-knappen virker ikke.

 

Jeg er også usikker på jord. På den originale kontaktoren fantes det ingen klemmer til jord, kun til fasene.

På den nye finnes det metallklemmer til jord men de må muligens ledes ut til skruen merket "jord" i tilkoblingsboksen på motoren (se IMAG0031.jpg).

 

Det finnes også en ledning som var løs da jeg skrudde ut den gamle kontaktoren. Jeg har ikke koblet den til noenting ennå. Det er den sorte ledningen som går til overspenningsvernet (JRS5-20).

Den andre, røde ledningen går fra overspenningsvernet til 0/1 (av og på - kappen)

Dere kan se hvordan ting henger sammen på bildene mellom IMAG0124.jpg til IMAG0150.jpg

https://drive.google...#38;usp=sharing

 

Hvordan kobler jeg til hele greia så det fungerer forsvarlig og korrekt?

Endret av yazzy
Lenke til kommentar
Har du gått inn på 13 med den som kommer ut fra motorvernet? Er det ikke 2 tilkoblinger for A2 på disse kontaktorene eller tuller jeg nå? På de gamlere bildene ser det ut som at den ledninga står lengre inn under kontaktoren.

 

Du tuller ikke. Jeg så ikke at det finnes en A2-tilkobling under kontaktoren. Har koblet det til nå og alt fungerer perfekt! Good catch !

 

Det er også mulig at ting ble bedre da jeg skrudde ut Reset (se bilde IMAG0128.jpg).

Nå gjenstår det bare jordledning. Hva skal jeg koble den til ?

Jeg skrudde inn Reset igjen. Er det OK at den står sånn?

Jeg justerte også det røde potensiometeret til max (fra 9A). Er det greit i.o.m. at jeg regner med at den kommer til å dra mere strøm på 230V.

Endret av yazzy
Lenke til kommentar

Jordingen bør kobles til motoren evt en annen ledende del på kompressoren. (utenom kontaktoren/bruddfri)

 

Om reset er skrudd inn vil jeg tro at motorvernet ikke løser ut? Altså automatisk tilbakestilling om det tripper. Hva du skal stille det på tør jeg ikke si dog.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Synes det er veldig bra at "folk" får tingene til å fungere, men synes samtidig at det hele høres litt halvskummelt ut og vel så det.

 

At motoren faktisk ville gå, selv om spenningen er helt annerledes enn den påstemplede, det hadde jeg vel nærmest regnet med, ettersom det i industrien er ganske normalt å kjøre motorene ganske langt utenfor de påstemplede verdiene. Når man kjører en asynkronmotor med frekvensomformer. Da vil både frekvens, spenning og strøm kunne ligge ganske langt utenfor de påstemplede verdiene. Asynkronmotoren er jo således en ganske en ganske fleksibel innretning.

 

Likeledes, når man kjører med frekvensomformer, så kan det nok godt forekomme at man kjører både med det halve turtallet enn det nominelle, og mindre enn det. Tilsvarende så er det også ganske "normalt" å kjøre med opptil 4 dobbelt frekvens, dvs opp til 400 Hz for motorer som er påstemplet 50 Hz.

 

At motoren klarer oppgaven uten å bli alt for varm, det skal man vel heller ikke se bort i fra. Det kan nok godt tenkes.

 

Jeg hadde således ikke så veldig stor tro på de regnestykkene over og andre argumenter over for at ikke motoren skulle klare å trekke lasten. Men dette med eventuell varmgang, det vet man jo ikke noe om før man har testet ut.

 

Samtidig så er det nok noen sikekrhetsmessige og formelle ting rundt et slikt prosjekt. Hvis man selv prøver seg fram litt på lykke og fromme, så er det nok ikke helt OK, sånn rent formelt og paragrafmessig.

 

Man kunne jo for eksempel levere inn hele prosjektet på et elektroverksted og få dem til å gå over det hele og eventuelt "kvittere ut jobben". Det som jo er litt "kinkig", det er jo at motoren kjører utenfor de påstemplede verdiene, men som sagt i forbindelse med bruk av frekvensomformere, så gjør man jo det hele tiden. (Men da har frekvensomformeren innebygde sikkerhetsfunksjoner som sørger for at motoren ikke blir overbelastet.)

 

Man må være helt sikker på at slike sikkerhetsfunksjoner som motorvern og jording er koblet riktig, og jeg synes ikke at teksten over tyder på at det er helt sikkert.

 

.. Og ellers, jo det er vanlig at kontaktorene har en A1 og 2 stk A2 som er innvendig forbundet til hverandre. Dette er jo tilkoblingene til trekkspolen. Motorvernet pleier å være koblet i serie med denne styrestrømskretsen, og hvis man for eksempel forbikobler motovernet, da er man uten motorvern og da spiller det heller ingen rolle hva man stiller det inn på.

 

Det finnes ellers to typer motorvern, en type som er koblet i serie med stryrestømskretsen, og det ser ut til å være tilfellet her. En annen type er en "motovernbryter" som kobler ut selve hovedstrømskretsen. Ved bruk av første type så er det veldig viktig at A1 og A2 er koblet riktig i serie med motovernbryteren.

Lenke til kommentar

At motoren faktisk ville gå, selv om spenningen er helt annerledes enn den påstemplede, det hadde jeg vel nærmest regnet med, ettersom det i industrien er ganske normalt å kjøre motorene ganske langt utenfor de påstemplede verdiene. Når man kjører en asynkronmotor med frekvensomformer. Da vil både frekvens, spenning og strøm kunne ligge ganske langt utenfor de påstemplede verdiene. Asynkronmotoren er jo således en ganske en ganske fleksibel innretning.

 

Likeledes, når man kjører med frekvensomformer, så kan det nok godt forekomme at man kjører både med det halve turtallet enn det nominelle, og mindre enn det. Tilsvarende så er det også ganske "normalt" å kjøre med opptil 4 dobbelt frekvens, dvs opp til 400 Hz for motorer som er påstemplet 50 Hz.

 

Du glemmer jo at frekvensomformere justerer frekvens og spenning samtidig for å holde fluksen i kjernen konstant - et ganske vesentlig moment med andre ord.

Det er nemlig ikke gitt at motoren trives med halv spenning og full frekvens ettersom det fører til halv merkefluks og langt dårligere magnetisk "forbindelse" til rotor.

Dette går merkbart utover momentet, og kalles feltsvekking - noe man normalt bruker når man skal over nominell frekvens uten å ha mulighet til å øke spenningen.

 

I omvendt fall (høy spenning, lav frekvens), vil du sende jernet rett i metning og kreve voldstomt mye strøm for svært små forandringer i fluksen.

 

 

At motoren i vårt tilfelle fungerer tilfredsstillende med alt for lav spenning betyr bare at den er overdimmensjonert i forhold til lasten den skal drive. Det blir som å kjøre en bil på bare tre av fire sylindere. Noe som går fint til "vanlig" kjøring, men ikke noe man gjør om bilen skal yte nominelle verdier.

 

I vårt tilfelle påtrykker vi 57.5% av spenningen på viklingene (230/400), resulterende moment blir da 0.575^2 = 33%.

 

Ettersom lavere spenning gir lavere moment vil det føre til høyere sakking, noe motoren "tolker" som høyere last - følgelig øker strømmen proporsjonalt med redusert spenning. Vi kan med andre ord vente oss en ca økning med 57%. Dette er ingen problem så lenge strømmen er lavere enn merkestrømmen. I så tilfelle bekrefter dette at motoren er overdimmensjonert, i motsatt fall så vil motorvernet trippe etter tidsforsinkelsen.

 

Se også kurvene under som forklarer effektene av over/underspenning på AC induksjonsmaskiner.

 

img60.gif

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frekvensomformere er veil ikke like i så måte, og det finnes jo forskjellige måter for å ivareta samspillet mellom turtall/spenning/strøm. Samme produsent kan også ha forskjellige modellserier med ulike egenskaper.

 

At strømmen og varmgangen går opp, og derved også en potensiell risiko for brann/havari, det er jeg ellers enig i.

Lenke til kommentar

Frekvensomformere er veil ikke like i så måte, og det finnes jo forskjellige måter for å ivareta samspillet mellom turtall/spenning/strøm. Samme produsent kan også ha forskjellige modellserier med ulike egenskaper.

 

At strømmen og varmgangen går opp, og derved også en potensiell risiko for brann/havari, det er jeg ellers enig i.

 

Alle frekvensomformere variere frekvens og spenning likt.

Noen kan dog bruke vektorkontroll for momentstyring mens andre benytter kun U/F-kontroll men uansett endrer de spenningen med frekvensen.

 

Lenke til kommentar

En gammel klassiker fra tidenes morgen:

http://kurser.iha.dk...e%20om%20fc.pdf

(For den som har slike interesser.)

 

Alle mekaniske og alle elektrotekniske konstruksjoner er ellers overdimensjonerte. Det er ikke noe som er spesielt for denne konstruksjonen. Forskjellige bransjer har forskjellige krav til sikkerhetsfaktor og overdimensjonering.

 

Er dette et svar til meg eller et generelt innspill?

I tilfelle førstnevnte så foretrekker jeg noe mer konkret enn nærmere tohundre sider med dansk frekvensomformerliteratur

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hei

 

Jeg ha kjøpt som deg samme kompressor 5.5 hk på 380v hos Engrosservice .

Jeg fikk den vurdert av en kompressorservicemann og han sa det gikk ikke å koble den fra 380 v til 230v.

Motoren er lagt for 380/690 v og viklingene på motoren er 400v.

Det må skiftes motor som er på 230v for at den skal fungere forskriftmessig.

Kontaktoren er også på 380v og må også skiftes til 230v for at det skal fungere skikkelig.

 

Vi er nok blitt grundig lurt.

Jeg er ikke ferdig medde ennå.

 

mvh jostein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...