Gå til innhold

3 fas 230V til 400V


Anbefalte innlegg

Dette er noenlunde de samme tabellverdiene som står i NEK:400:2010 (for bygningsinstallasjoner) og NEK EN 60204-1 (elektriske installasjoner på maskiner.) Tabellverdiene i de to normene er betydelig mer utdypende ved at man tar hensyn til forlegningmåte, omgivelsestemperatur, samføring med andre kabler, osv.)

 

Informasjonen i lokket kan i dette tilfellet tolkes til å bety både det ene og det annet. Merkingen følger ikke "bransjestandard", av det som jeg kan se.

 

Kompressoren skal være tydelig merket med to store bokstaver ett eller flere steder "CE" og det skal følge med dokumentasjon som også er merket "CE". Dette bekrefter eventuelt at "maskinen" oppfyller europeriske krav til sikkerhet.

 

Hvis ikke denne merkingen og denne dokumentasjonen finnes for denne kompressoren da er dette et proukt som det ikke er lov å selge i Europa. (EØS). Produktet kan da leveres tilbake og man kan kreve pengene i retur, eller "omlevering" av et nytt produkt som tilfredsstiller sikkerhetskravene og den tiltenkte bruk.

 

Hvis det dreier seg om en leverandør som selger ikke CE merket materiell og som ber kunden koble produktet om fra 380V til 230V uten at det finnes dokumentasjon for dette, da dreier det seg om en leverandør som ikke kan selge sine produkter på lovlig vis innefor EØS landene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent teknisk så skal man dog ikke utelukke at komressoren faktisk kunne kjøre med 230V, eventuelt etter skifte av rele.

 

Rent teknisk så vil vel motoren kanskje kjøre med noenlunde den samme belastningen mht brensemoment og den vil da naturlig falle ved at motoren sakker mer. Belastningsstrømmen vil da gå opp og momentet vil øke, turtellet går noe ned, og det vil bli utviklet noe mer varme, samtidig som kjølingen blir litt mindre.

 

Det kan tenkes at dette vil fungere, men det er langt fra sikkert.

 

Det vil normalt være motorfabrikantens juridiske ansvar å gjennomføre de nødvendige beregninger og målinger som behøves for å garantere sikkerheten til produktet. CE merkingen garanterer at alle europeiske krav releatert til sikkerhet og andre produktkrav er oppfyllt. I denne sammeheng så skal det også være opplyst om hva som er de godkjente spenningene.

 

Selv om man kanskje kan få "noe til å virke" så kan man ikke gå inn i fabrikantens rolle for å gjennomføre den nødvendige sikkerhetsmessige godkjenning av produktet.

 

Det er den som tilvirker produktet og/eller den som importerer produktet til EØS land som sitter med dette ansvaret. Man kan ikke overlate dette ansvaret til sluttbruker etter at produktet er solgt.

 

Et lite spørsmål av nyskjerrighet: Det finnes ikke tilfeldigvis en komponent til på kompressoren som det ikke er sendt bilde av som ligner på en liten "sprayboks", i nærheten av motoren, med er par ledninger. (En kondensator.) ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vi har den kanskje her ?

http://www.engrosser...ase-5-5-hp.html

 

Hvis selgeren kan legge fram CE dokumentasjon som beskriver den omkoblingen som de bekriver muntlig, da har de faktisk det formelle på "det tørre". (Det vil jo stadig vekk ligge litt på kanten å be sluttbruker koble selv.)

 

Hvis produktet er solgt uten CE merking og CE dokumentasjon, så er det jo bare å kreve pengene tilbake.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Vi har den kanskje her ? http://www.engrosser...ase-5-5-hp.html

Ja, det dreier seg om denne kompressoren.

 

Hvis selgeren kan legge fram CE dokumentasjon som beskriver den omkoblingen som de bekriver muntlig, da har de faktisk det formelle på "det tørre". (Det vil jo stadig vekk ligge litt på kanten å be sluttbruker koble selv.) Hvis produktet er solgt uten CE merking og CE dokumentasjon, så er det jo bare å kreve pengene tilbake.

 

Jeg har allerede bedt dem om det uten å få noe i retur...

Lenke til kommentar
Rent teknisk så skal man dog ikke utelukke at komressoren faktisk kunne kjøre med 230V, eventuelt etter skifte av rele. Rent teknisk så vil vel motoren kanskje kjøre med noenlunde den samme belastningen mht brensemoment og den vil da naturlig falle ved at motoren sakker mer. Belastningsstrømmen vil da gå opp og momentet vil øke, turtellet går noe ned, og det vil bli utviklet noe mer varme, samtidig som kjølingen blir litt mindre. Det kan tenkes at dette vil fungere, men det er langt fra sikkert.

 

Jeg dro på Jula i dag for å ta en titt på kompressoren de selger. De har nemlig en 150L kompressor som markedsføres med to forskjellige spenninger - 230V og 400V.

Så tok jeg bilde av motoren til 400V-kompressoren. Det virker som motoren har de samme egenskapene ved 230V som ved 400V, bare at den trekker mere strøm ved lavere spenning:

Se på det bildet her:

https://docs.google.com/file/d/0BwLLtuv6Sw3ySTNFWEpKdTdNbWc/edit?usp=sharing

 

 

Et lite spørsmål av nyskjerrighet: Det finnes ikke tilfeldigvis en komponent til på kompressoren som det ikke er sendt bilde av som ligner på en liten "sprayboks", i nærheten av motoren, med er par ledninger. (En kondensator.) ?

 

Jeg tror ikke det finnes noe sånt. Jeg har knipset et par bilder til, du kan se om du finner det du spør om på dem:

https://drive.google.com/folderview?id=0BwLLtuv6Sw3yc1c0TjYzR2dTckU&usp=sharing

(IMAG0071.jpg - IMAG0084.jpg)

Lenke til kommentar

Som du ser på bildene fra Jula så er dette snakk om å bytte fra trekant til stjerne. Strømmen blir forskjellig, men effekten er lik.

 

For din kompressor som allerede er koblet i trekant ved 380V vil ikke effekten bli lik ved å koble den til 230V fordi du ikke kobler den om til trekant. Den er jo koblet i trekant :)

Lenke til kommentar
Som du ser på bildene fra Jula så er dette snakk om å bytte fra trekant til stjerne. Strømmen blir forskjellig, men effekten er lik. For din kompressor som allerede er koblet i trekant ved 380V vil ikke effekten bli lik ved å koble den til 230V fordi du ikke kobler den om til trekant. Den er jo koblet i trekant :)

 

Bortsett fra at den allerede står i delta/trekant, hva har det å si..?

Kan ikke jeg koble dem om i stjerne eller la den være stå i trekant?

Hva er teorien bak det?

Lenke til kommentar

Bortsett fra at den allerede står i delta/trekant, hva har det å si..?

Kan ikke jeg koble dem om i stjerne eller la den være stå i trekant?

Hva er teorien bak det?

 

Det er mange om, men og usikkerheter her så det jeg skriver er med forbehold.

Hvis motoren allerede sto i trekant og er koblet rett for 400V så tyder det på at motoren er beregnet for 400 og 690V.

Normalt sett vil du redusere strømtrekket til motoren ved å koble den i stjerne, for å opprettholde den avgitte effekten til motoren kompenserer man med høyere spenning. Derfor bruker man trekant for lav spenning (230V) og stjerne for høy spenning (400V). Men siden din motor tydeligvis er koblet i trekant for 400V (lav spenning) må det følgelig være en 400/690V motor.

 

Siden det er noe data som er ukjent tar jeg utgangspunkt i tilsynelatende effekt for enkelhets skyld. Det vil avvike noe i forhold til det reelle, men gir en godt nok bilde av hvorfor du får redusert effekt på motoren (hvis den er beregnet for 400/690V).

 

På 690V stjerne vil følgende være gjeldende:

 

I = 4,72A

U = 690V

S = 5634V

 

På 400V trekant vil følgende gjelde:

 

I = 8,17

U = 400V

S = 5634V

 

For å regne ut S tar man: sqrt 3 * U * I

 

For å regne ut S i 230V trekant må man finne impedansen (motstanden for all formål og mening)

Da regner jeg først ut fasespenningen i stjerne for 690V. Fasestrømmen (If) i stjerne er det samme som hovedstrømmen (I).

Uf = U / sqrt 3 = 690 / 1,73 = ~400V

 

Zf (faseimpedans) = Uf / If = 400 / 4,72 = 84,74 ohm.

 

Da kan vi regne ut fasestrømmen for trekant 230V.

If = Uf / Zf = 230 / 84,74 = 2,71A

Hovedstrømmen i trekant = If * sqrt 3 = 4,7A

 

Tilsynelatende effekt for 230V trekant skal da bli: 230V * 4,7A * 1,73 = 1870,13 VA.

 

Derfor kan du ikke kjøre den i trekant på 230V.

 

Kobler du den i stjerne vil saken bli enda verre.

If = Uf / Zf = 132,8 / 84,74 = 1,56A

Som nevnt tidligere er hovedstrømmen i stjerne lik fasestrømmen. Så da blir tilsynelatende effekt:

230 * 1,56 * 1,73 = 620,7 VA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt det ene merkeskiltet med tabell for 220 , 380 og 660V

220V 3KW

380V 5,5KW

660V 7,5KW

 

Mulig dette er en motor av eldre konstruksjon som faktisk tåler slik misshandling.

Motor fra tidligere østblokkland var av denne typen og selv om de sto fast brant de ikke opp.

Så undrenes tid er enda ikke over kan det virke som eller et forsøk på å lage en motor som kan brukes under mange forskjellige driftsforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Hvis kontaktoren hadde vært mulig å benytte på alle disse spenningene så hadde det vel vært fornuftig... Hvorfor takler den lavere effekt ved 220V enn de andre 2 spenningene? Mulig 12A er maks, da. Det stemmer uansett godt med hva som ville være scenarioet ved å koble en 380V trekantkoblet motor til 230V.

 

Jeg tror at dette er et billig kina-produkt som ikke oppfyller krav som stilles her i Europa. Mangel av CE- merker støtter dette.

 

Jeg ville aldri godtatt forklaringene til selger. De henger ikke på greip. Jeg ville ha krevd å få handelen omgjort. Hadde jeg møtt problemer ville jeg støttet meg på forbruker-lovene om angrefrist i første omgang :)

Lenke til kommentar

Jeg dro på Jula i dag for å ta en titt på kompressoren de selger. De har nemlig en 150L kompressor som markedsføres med to forskjellige spenninger - 230V og 400V.

Så tok jeg bilde av motoren til 400V-kompressoren. Det virker som motoren har de samme egenskapene ved 230V som ved 400V, bare at den trekker mere strøm ved lavere spenning:

Se på det bildet her:

https://docs.google....dit?usp=sharing

 

 

Jula kompressoren har en annen type motor. Dette er en standard trafasemotor som i henhold til merlingen kan kobles om mellom 230V og 400V. ""Vår motor" er merket på en noe annen måte. Jeg lurer på om det kan være noe ved merkingen (på "vår motor" som er feil, fordi den er til dels selvmotsigende. Merlingen ser ikke ut til å følge "vanlig standard". (Det gjør der i mot Jula sin motor.)

 

Det er ikke dermed sagt at Jula sin kompressor kan kobles om. Det må også være "tilrettelagt" ifbm styrestrømmen og det må framgå av CE dokumentasjonen at produktet er beregnet for og godkjent for en slik ombygging.

 

 

Jeg tror ikke det finnes noe sånt. Jeg har knipset et par bilder til, du kan se om du finner det du spør om på dem:

https://drive.google...ckU&usp=sharing

(IMAG0071.jpg - IMAG0084.jpg)

 

Jeg tenkte på en startkondensator. Det er jo en boks som er merket "startcoil" eller noe slikt. Med mindre det er der rellet sitter så kan det vel være noe der.

 

Hvis CE merkingen mangler og produktet ellers markedsføres med en omkoblingsmuliget som ikke kan dokumenteres på noen måte som helts, så har man nok en tilbakelevingsrett enten det dreier seg om forbrukskjøp eller næringskjøp.

 

Tidligere så var det slik at elektriske produkter måtte godkjennes av "Nemko" før de kunne legges ut for salg. Nå er det slik at produsent og importør selv kan godkjenne produktene, ved at de utsteder en CE samsvarserklæring som betyr at produsent/importør garanterer at alle EU krav er oppfylt mht sikkerhet og andre produktkrav. Bruksmåte ol skal også framgå.

 

Den overordnede tilsynsmyndighet heter DSB og det finnes en liste av produkter med omsetningsforbud, som oppdateres etterhvert som det dukker opp produkter som ikke oppfyler kravene.

 

http://www.dsb.no/en/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Elektriske-produkter/Import-av-elektriske-produkter/Import-og-omsetning-av-elektriske-produkter/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

For oss som ikke har noen økonomiske interesser i saken så er jo denne "casen" bare en interessant faglig problemstilling, så jeg kommenterer nå litt ettersom jeg synes "klarhetene" melder seg.

 

Som tidligere nevnt så kan det vel se ut som om det formelle og juridiske ikke er ivaretatt i det hele tatt. På den annen side når man ser på det tekniske, og kun det ..

 

Det kan faktisk ikke utelukkes at det rent teknisk er mulig å bygge om kompressoren slik som importøren har foreslått. Her vil jeg si meg faktisk ikke helt enig med de beregningene som er utført av Nedvard over.

 

Det som først og fremst ikke er tatt hensyn til i disse beregningene, det er at det ikke dreier seg om en komponent, en motor, men der i mot to sammenkoblede komponenter, en motor og en kompressor. Derfor så vil kompressorens bremsemomentkarakterestikk være en nokså sentral del av utregningen og en sentral faktor for beregning av strømbeslatning og varmgang i motoren.

 

På "fritt øyemål" så vil jeg anta at strømgjennomgangen og varmebelastningen vil stige til omtrent det dobblete i forhold til hva som vil være tilfellet ved 400V. Om dette er riktig er ikke lett å si 100 % og det er heller ikke lett å si med sikkerhet hva en dobbelt varmebelastning faktisk vil medføre. Jeg vil men at det ikke kan utelukkes at motoren vil levere "noenlunde som normalt", slik som importøren hevder, men med en betydelig større strømgjennomgang og varmeutvikling.

 

Hvis man på et verksted eller en testinstans skulle gjøre noen nørmer undersøkelser omkring disse rissikofaktorene så vil jeg mene at man først og fremst måtte gjøre som følger:

 

Man må jo først måle at ikke en ombygging av styrestrømmen til 230V ikke medfører noe overslag til jord/gods.

 

Så må man starte kompressoren opp under betryggende forhold og så må man måle strømmen i hver av tilførselsledningene med et tangamperemeter.

 

Så må motoren kjøres i flere timer med "nominell belastning" og eventuell "overbelastning" mens man kontrollerer for varmgang og overbelastning. Det kan selvfølgelig hende at konklusjonen blir negativ og at man oppdager at omkoblingen medfører en uakseptabel rissiko.

 

Man vil elelrs også måtte kontrollere at kompressoren på alle måter er bygget og produsert i henhold til EU sitt regelverk.

 

Hvis man som importør sitter med et lager av "uselgelige" kompressorer som mangler den lovpålagte dokumentasjon og godkjenning, så skulle det vel formelt sett være mulig å framskaffe dokumentasjon og godkjenning i ettertid, hvis det viser seg at produktet faktisk holder mål. Man må da alliere seg med et testverksted som kan foreta en slik utprøving og som har akkreditering til å utstede CE dokumentasjon.

 

Et eksmepel på en virksomhet som kan foreta slik "produktsertifisering" er Nemko:

http://www.nemko.com/services/european-certification/ce-marking

 

En eventuell "produktsertifisering" og ustedelse av CE dokumenter i regi av Nemko vil gjøre produktet salgbart i hele Europa.

 

Foreløpig såå vet man jo ikke om produktet holder mål for å kunne selges på lovlig vis hverken for 400V eller 230V bruk.

Lenke til kommentar

Gå og gå fru Blom .. Hvis den er koblet feil, da er den jo koblet feil, men det vil vel ikke si det samme som at den nødvendigvis ikke vil "snurre rundt". Det vil vel "bare" si at den utvikler en større effekt og har en større grad av varmgang enn den er beregnet for. Det er jo ikke dermed sagt at den vil havarere eller ta fyr i løpet av den enste halvtime.

 

Problemstillingen ligner jo egentlig litt, og det jeg jo også sier over det er jo "man skal ikke se bort fra at det kan fungere", selv om det er en ulovlig løsning med større rissiko" både i forhold til brann og strømsjokk.

 

En problemstilling som også er litt lik, det er at enten motorne mottar 230V eller de mottar 400V så vil bremsemomentet fra kompressoren og den effekten de leverer ut til kompressoren (kanskje) være noenlunde den samme (hvis turtallet er noenlunde det samme.)

 

Hvis man skal gjøre tingene på en lovlig og sikker måte, så må man kikke i CE dokumentasjonen, som skal finnes og koble opp i forhold til "godkjent bruksmåte".

 

Det som er litt merkelig med "vår motor" det er jo at det står merket på motorskiltet "single phase" og da gjelder jo ikke problemstillingene rundt "stjerne og delta" helt på samme måte. Det meste av merkingen ellers tyder jo på at det allikevel er en "trefase", så det er vel ikke godt å si hva det egentlig er.

 

Det vil nok være det enkleste og sikkreste å holde seg til regelverket, selv om mangt og mye kan vise seg å fungere på et vis. (med eller uten branntilløp og elektrisk sjokk.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg har kjøpt en 230V kontakor men motoren går fremdeles ikke, med mindre jeg presser inn elektromagneten (akkurat som før).

Kan det være fordi motoren er beregnet på 400/690V ?

Kommer alt til å virke om jeg bytter ut motoren til en som er beregnet på å kjøre på 230V?

Jeg har to valg. Jeg kan få det jeg har til å virke og legge alt sammen bak meg eller ta kjeltringene fra engrosservice.no til retten og prøve å få pengene mine tilbake.

Alternativet #2 kommer dessverre til å ta mange måneder og jeg trenger noe som virker nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kontaktoren ikke slår inn så vil dette normalt ha lite eller ingen ting å gjøre med at motoren er beregnet for 400 V. Hvis den går når du trykker inn kontaktoren, da betyr dette (normalt) at kontaktorens spole ikke får styrespenning. En mulig grunn til at dette er at motorvernet av en eller annen grunn er utløst. Man kan prøve å resette dette og se om det hjelper.

 

En annen grunn til at tingene ikke virker det er at man har koblet styrestrømmen feil i forbindelse med ombygging fra TN til IT. Man kan da, hvis man har koblet tilstrekkelig feil nok, risikere at hele kompressoren er strømførende og at man får seg en "kavring" hvis man berører kompressor og jord.

 

Selv om man setter på en ny motor, så må styrestrømmen uansett være riktig koblet. Det å få kontaktoren til å slå inn, det er sånn sett en problemstilling for seg som ikke har så mye med motoren å gjøre.

 

Hvis man måler spenningen over kontaktorens tilkoblingspunkter A1 og A2 når man trykker på startknappen så skal man måle 230V. Når releet ikke slår inn så er nok denne spenningen der sannsynligvis ikke. En mulig enkel grunn til dette kan som sagt være et utløst motorvern.

 

Når det gjelder det å få tilbake pengene så bør vel mulighetene være der, men man må jo også ta med i betraktning hva slags firma man handler med. Det som skal ha skjedd tidligere med salg av for eksempel varmepumper, det er at man har opprettet et AS for fomålet. Man har lagt prisene lavt og fått er godt salg, og når kravene på grunn av defekte pumper har kommet, så har AS'et blitt lagt ned.

 

Hvis man skal saksøke så må man jo også vite at det finnes noe å hente.

 

Ellers så er vel et godkjent elektroverksted kanskje den rette adresse for å få kompressoren til å virke på en trygg og brukbar måte. Rent teknisk så kan det faktisk tenkes at dette er forholdvis enkelt, men det er egentlig ikke godt å si, ettersom kompressoren ikke har noen helt standard merking. Det kan også tenkes at konlusjonen blir at kompressoren ikke kan brukes med den motoren som er. Rent teknsik så kan man jo da skifte motor, men da er man jo formelt sett "maskinbygger" og da bør man jo også ha det formelle i orden.

 

Rent teknisk så kan man eventuelt bruke en "standard motor" av samme effektklasse, og med samme nominelle omdreiningshastighet, styrestrømskretsen og motorvernet må være koblet riktig og motorvernet må ha en rett instilling, og som sagt man må også ha det formelle i orden. (Som maskinbyger.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det himla mange misforståelser og myter etc.

 

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men siden kontaktoren er først i kretsen kan vi snakke litt om den først:

Hvis den ikke slår inn på 230V ville jeg 1) Målt på klemmene for å bekrefte spenningen på spolen, 2) sjekket at den ikke er ødelagt med tanke på indre friksjon som gjør at du må "hjelpe" den til lukket stilling ved å presse kontaktsettet ned.

Som noen nevner så er spenningene og strømmene som er listet på kontaktoren kun begrensningene på hvilke belastninger kontaktsettet kan bryte og det sier ingenting om nominell spole-spenning. Jeg undersøkte fabrikanten på nett og fant noen datablad, men de nevnte ingenting om spolespenning. Jeg antar 230 V siden dette er industristandarden.

 

 

Neste mann er motoren og den famøse stjerne/trekant-koblingen.

Først og fremst vil jeg understreke med tykk rød strek at man ikke mister effekt ved å koble om en motor fra stjerne til trekant så lenge vi opprettholder nominell spenning over viklingene. Det man mister er startmoment, men ettersom startmoment er mange ganger nominelt moment så går det i det fleste tilfeller bra. Startstrømmen går også ned, men de to henger følgelig sammen. I vårt tilfelle er det ingen negative innvirkninger.

Fasestrømmen under nominell drift blir dog høyere, noe som må korrigeres for i motorvernets utløsestrøm (samt kabler og vern i kursen generelt, hvis dette ikke er tatt hensyn til).

 

 

Til de av dere som har vært inne på tanken om sammenheng mellom motor og kontakter så kan jeg kategorisk avvise dette (dette er også forhåpentligvis gjort av andre før meg i tråden).

 

 

Så til rosinen i pølsa; Vårt stjerne/trekant-problem

 

Hvis motoren var koblet som avbildet når du mottok den så er den trekantkoblet, noe som rent praktisk betyr at den trenger 380 (400) V over viklingene for å yte i henhold til merkedata. Det vil da ikke være mulig å mate den med 230V i hverken stjerne eller trekant for å kompensere for dette.

I så tilfelle har selgeren vært på tynn is og skutt fra hoften - og bommet.

 

 

Når det kommer til CE-merkingen så er denne riktignok påkrevd for omsetning i Europa, men annet enn det så er den ganske verdiløs ettersom det er produsentens egenerklæring.

Vær også oppmerksom på at et nokså identisk merke (E'en er litt lengre til fra C'en) går for å være Chinese Export, og er noe lureri kineserne har funnet på for å snike seg inn på et europeiske markedet.

Lenke til kommentar

CE merkingen er verdifull nok mht det å påta seg et ansvar, forutsatt at den som sitter med ansvaret har noen penger å betale med. Det er jo den lille svakhet ved dagens "system" at når importøren forsvinner så forsvinner i praksis også ansvaret.

 

Motoren er jo ellers merket som "single phase" til tross for at den ser ut til å være koplet i delta. Dette gjør jo at man ikke kan utelukke at det faktisk kan drie seg om en eller annen variant av "single phase". (Selv om ingen ting annet enn denne merkingen tyder på det.)

 

Ellers så er det vel ellers neppe slik at en motor som er merket 380V og koblet i delta, ikke vil rotere eller produsere effekt ved 230V. Det vil den vel i de fleste tilfeller men med større strømgjennomgang og med større varmeutvikling. (Hvis man nå forutsetter asynkronmotorens hovedprinsipp for virkemåte i enfase eller trefase oppkobling.)

Lenke til kommentar

Ellers så er det vel ellers neppe slik at en motor som er merket 380V og koblet i delta, ikke vil rotere eller produsere effekt ved 230V. Det vil den vel i de fleste tilfeller men med større strømgjennomgang og med større varmeutvikling. (Hvis man nå forutsetter asynkronmotorens hovedprinsipp for virkemåte i enfase eller trefase oppkobling.)

 

Jeg har vel heller aldri påstått at den ikke vil rotere ved 230V over viklingene, men den vil ikke lenger yte i henhold til merkedata.

 

Det første som vil skje er at fluksen ligger langt unna merkefluks ettersom maskinen er dimensjonert for en viss frekvens og en viss spenning for å gi maksimal fluks uten å gå i metning. (I motsatt fall ved for høy spenning vil vi sende jernet i metning og danne store temperaturøkninger i kjernen).

 

Når spenningen synker på motorklemmene vil strømmen øke proporsjonalt, så igjen vil vi møte et overopphetningsproblem.

 

Den reduserte spenningen vil også gi et lavere moment, som igjen fører til høyere sakking og lavere turtall når den belastes. Lavere turtall gir lavere kjøling fra akselmontert vifte.

 

Det verste er dog tapet i startmoment som kan være ganske viktig i kompressorapplikasjoner. Man kan faktisk ende opp med at pull-up torquen ikke er tilstrekkelig og maskinen staller før den begynner å rotere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...