Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig VG3: Endring

Anbefalte innlegg

Jeg har fått temat ENDRING i norsk muntlig.

KOmpetansemålene mine er:

- gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturen forhold til øvrig kulturhistorie

- lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870 i original språkdrak og reflektere over språk og innhold

- gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag

- lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster

- gjøre rede for likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene og mellom norrønt og moderne norsk

Jeg skal velge meg ut et eller flere kompetansemål og lage en problemstilling jeg skal ha en presentasjon om på 10 min. Jeg tenkte å velge modernismen og kompetansemålene "gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag" og "lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster".

Er det noen som har forslag til en problemstilling som knytter disse kompetansemålene til temat endringer? Modernismen handler jo om brudd fra det tradisjonelle. Kan jeg ha en problemstilling som "På hvilken måte kommer samfunnets endringer til uttrykk i diktet "Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder og "Det er ingen hverdag mer" av Gunvor Hofmo?" Disse tekstene er bare tenkte eksempler.

Da kan jeg gjøre en enkel analyse av diktene og knytte det til modernistiske kjennetrekk, si litt om på hvilken måte det bryter med det tradisjonelle og hva det var et oppgjør mot.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan løse denne oppgaven.

Eksamensmodellen er 10 min presentasjon + 5 min oppfølgingssamtale + 15 min høring/utspørring i de andre kompetansemålene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...