Gå til innhold

Hvorfor lønner det seg å forhåndsbestille på gamestop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lønner seg for de som allikevel skal handle på Gamestop og samtidig ønsker å bytte inn gamle spill. Man får 15% ekstra for de brukte spillene man leverer inn ved forhåndsbestilling av nytt spill.

Så det kan vel lønne seg på en måte selv om det sikkert er billigere å kjøpe spill andre steder...

Lenke til kommentar

Det største problemet med forhåndsbestilling er at det gir bransjen en trygghet de kanskje ikke burde ha, og bidrar trolig til å senke kvaliteten på produktene på sikt. Ikke kjøp før anmeldelser og demoer er ute.

Forhåndsbestilling er til nøds greit hvis det gir betydelig rabatt, men som regel er det et eller annet idiotisk ekstra våpen eller kjøretøy som ødelegger hele spillet hvis man velger å bruke det. Dessuten får man gjerne forhåndssøppelet uansett hvis man kjøper i dagene etter lansering, butikkene gidder ikke sende tilbake tusenvis av kopier.

Lenke til kommentar

De sier at det lønner seg å forhåndsbestille. Hvorfor?

Hvorfor ikke... større sjanse til å få konsollen ved lansering.

Butikken binder seg, det gjør ikke du, ser ikke den store ulempen med å forhåndsbestille.

Lenke til kommentar

Det som lønner seg er som oftest å vente på anmeldelser og tilbakemeldinger fra faktiske spillere. Da får man et bedre inntrykk av produktet.

Ta f.eks SimCity, som fikk skryt i de fleste anmeldelser. Jeg har ikke spilt det siden release og venter fortsatt på at det skal bli spillbart. Foreløpig ser ikke dette ut til å skje. Hadde jeg kjøpt det hos f.eks Gamestop hadde jeg virkelig angret (Gamestop er dyre!). Men siden jeg kjøpte det via GMG til litt over 300 kroner er det ikke så ille. Hadde jeg ventet en uke hadde jeg fortsatt ikke kjøpt det. Og vært noen hundre rikere. Det hadde lønt seg.

Verre er det med spill til konsoll, hvor Sony har monopol på det digitale salget med dertil priser. Men fortsatt er det slik at det sjelden lønner seg å handle de fysiske kopiene fra Gamestop og lignende. Mange nettbutikker opererer med vesentlig snillere priser, frakt inkludert og levert på (eller før) releasedagen.

Lenke til kommentar

Det som lønner seg er som oftest å vente på anmeldelser og tilbakemeldinger fra faktiske spillere. Da får man et bedre inntrykk av produktet.

Anmeldelser sier utrolig lite om du selv kommer til å like spillet. Liker du det ikke så selg det videre (vi er i Sony-kategorien nå ja?). Selv om du må tåle ett lite tap er det alltid verdt å teste det ut selv.

Lenke til kommentar

Anmeldelser sier utrolig lite om du selv kommer til å like spillet. Liker du det ikke så selg det videre (vi er i Sony-kategorien nå ja?). Selv om du må tåle ett lite tap er det alltid verdt å teste det ut selv.

En anmeldelse sier stort sett ganske mye om jeg kommer til å like et spill, uavhengig av karakter det får. Jeg får et inntrykk av mekanismene i spillet og kan gjøre meg opp en vurdering om dette er noe jeg kommer til å like. Flere anmeldelser sier gjerne enda mer. Spesielt kombinert med faktiske spillere som forteller om sine erfaringer på nett.

Det har seg slik at jeg ikke har ubegrenset tid (eller penger), og kan derfor ikke prøve alle spill selv. Å selge spill videre er ikke et lite tap. Sjelden man får igjen mye mer enn halvparten av hva man ga. Jeg selger også spillene jeg er ferdig med (eller vet jeg ikke kommer til å spille mer), men kun for å rydde plass. Pengene jeg får tilbake er knapt verdt turen til butikken.

Demoer derimot er jeg mer tilhenger av. Problemet er at de ofte gir et svært feilaktig inntrykk av det totale spillet. Det har seg også slik at demoer generelt ikke er en positiv ting å gi ut for annet enn veldig gode spill. Dårlige spill taper på å ha demoer. Derfor er det mange spill hvor dette ikke er en mulighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...