Gå til innhold

[Løst] Kjøp av PC - 10-13K, hovedsakelig til spilling

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Nå som feriepengene snart tikker inn på kontoen tenkte jeg at jeg skulle investere noen av de pengene i en brukbar PC, hovedsakelig til spilling. Det er noen år siden jeg sist kjøpte meg en stasjonær PC, kanskje mer enn noen år, så jeg er ganske dårlig på akkurat det feltet. Jeg kunne tenkt meg å bruke mellom 10 og 13K på den, men om nødvendig kan jeg strekke meg til 15

Jeg har etter litt lesing her på forumet skjønt såpass at når det kommer til prosessor er Haswell veien å gå, og at jeg mest sannsynlig ikke vil trenge noe kraftigere enn i5 4670K.

Skjermkort er jeg mer usikker på, er den nye 700-serien til nvidia veien å gå, eller er det noe som gir mer for pengene dere vil råde meg til å kjøpe?

Når det kommer til de øvrige delene overlater jeg det til deres forhåpentligvis kapable hender.

Vil bare nevne at tastatur får jeg billig hos en kompis, og mus har jeg fra før, så det trengs ikke å kalkuleres inn i budsjettet.

Jeg takker for all hjelp på forhånd og ønsker dere en riktig god dag :)

Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du skjerm? Her er et utgangspunkt på 15k, så får du velge bort det som ikke er så viktig for deg. Har du skjerm fra før kan du så klart kvitte deg med den. Hvor mye lagringsplass er du ute etter? I listen har jeg satt opp to lagringsmedia: en SSD på 250GB og en HDD på 2TB. En SSD er et type lagringsmedium som er mye raskere enn gamle harddisker (HDD), men koster også mye mer per gigabyte. Det de fleste gjør nå til dags er å legge operativsystem og ofte brukte programmer på en liten SSD, og legge alt av bilder og film og slikt på en stor HDD.

Videre kan du bytte skjermkort til GTX 770. Bare det sparer du 2k på. Du nevnte ikke noe om kabinett, så jeg bare valgte Fractal Design R4. Du står fritt til å velge hva du vil, så lenge det støtter hovedkort i ATX format. Det må altså være miditower eller fulltower kabinett. Jeg la også på en CPU-kjøler, Noctua NH-D14. Med mindre du skal overklokke trenger du strengt tatt ikke en CPU-kjøler.

Handlelisten er satt sammen på dustinhome.no.

post-211104-0-61447500-1371024276_thumb.png

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Trenger du skjerm? Her er et utgangspunkt på 15k, så får du velge bort det som ikke er så viktig for deg. Har du skjerm fra før kan du så klart kvitte deg med den. Hvor mye lagringsplass er du ute etter? I listen har jeg satt opp to lagringsmedia: en SSD på 250GB og en HDD på 2TB. En SSD er et type lagringsmedium som er mye raskere enn gamle harddisker (HDD), men koster også mye mer per gigabyte. Det de fleste gjør nå til dags er å legge operativsystem og ofte brukte programmer på en liten SSD, og legge alt av bilder og film og slikt på en stor HDD.

Videre kan du bytte skjermkort til GTX 770. Bare det sparer du 2k på. Du nevnte ikke noe om kabinett, så jeg bare valgte Fractal Design R4. Du står fritt til å velge hva du vil, så lenge det støtter hovedkort i ATX format. Det må altså være miditower eller fulltower kabinett. Jeg la også på en CPU-kjøler, Noctua NH-D14. Med mindre du skal overklokke trenger du strengt tatt ikke en CPU-kjøler.

Handlelisten er satt sammen på dustinhome.no.

Vil bare nevne noen ting.

Hvis man ikke skal kjøre SLI er det ikke stor grunn til å gå for 750W PSU, kan heller kjøpe en bra 650W, eller veldig bra 550W.

Gigabyte GPU har somregel "locked voltage" og anbefaller derfor et annet merke. Personlig liker jeg Nvidia, men 7970 er også et godt kort, men drivere er Nvidia mye flinkere på.

En 250GB SSD er i største laget når man skal kjøpe data til spilling og har et budsjett mener jeg, og ville heller gått for noe rimeligere.

Noctua kjøler er rimelig stor, og hvis man ikke gjør litt research skjer det fort at den er i veien for enten ram slots eller lydkort slot på hovedkortet.

Hvis du ikke spiller masse Crysis eller BF3 ser jeg heller ingen stor grunn til å gå haswell, men virker som jeg er en av de få på forumet som er større tilhenger av IB når det kommer til gaming. Gjør som du vil på den fronten.

Også hvis du ikke skal overclocke er det liten grunn til å gå for en CPU som sluter på "K", og får mere for pengene ved å gå for en annen CPU.

Samme med GPU hvis du ikke skal overclocke, finn en som kommer overclocket.

Alle som vil ha BRA gaming-lyd/positional audio må også ha et godt lydkort inne i dataen.

Burde legge av 500-1500kr til et lydkort med Dolby Headphones eller CMSS-3D.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Vil bare nevne noen ting.

Hvis man ikke skal kjøre SLI er det ikke stor grunn til å gå for 750W PSU, kan heller kjøpe en bra 650W, eller veldig bra 550W.

Gigabyte GPU har somregel "locked voltage" og anbefaller derfor et annet merke. Personlig liker jeg Nvidia, men 7970 er også et godt kort, men drivere er Nvidia mye flinkere på.

En 250GB SSD er i største laget når man skal kjøpe data til spilling og har et budsjett mener jeg, og ville heller gått for noe rimeligere.

Noctua kjøler er rimelig stor, og hvis man ikke gjør litt research skjer det fort at den er i veien for enten ram slots eller lydkort slot på hovedkortet.

Hvis du ikke spiller masse Crysis eller BF3 ser jeg heller ingen stor grunn til å gå haswell, men virker som jeg er en av de få på forumet som er større tilhenger av IB når det kommer til gaming. Gjør som du vil på den fronten.

Også hvis du ikke skal overclocke er det liten grunn til å gå for en CPU som sluter på "K", og får mere for pengene ved å gå for en annen CPU.

Samme med GPU hvis du ikke skal overclocke, finn en som kommer overclocket.

Alle som vil ha BRA gaming-lyd/positional audio må også ha et godt lydkort inne i dataen.

Burde legge av 500-1500kr til et lydkort med Dolby Headphones eller CMSS-3D.

Som sagt var forslaget mitt et utgangspunkt med topproduktene, også får han skru ned på det han ikke synes er så viktig.

HX 750 er en veldig bra PSU for pengene. Skal han oppgradere til SLI i fremtiden og overklokke litt her og litt der, så er det greit å ha en ordentlig PSU. Og 750W 80+ Gold er en ordentlig PSU. Det er uansett ikke noe mer enn maks et par hundrelapper å spare her.

250GB kan være mye. Selv har jeg 2x 250GB og skulle gjerne hatt litt mer. Går du ned til 120GB sparer du ca 500kr.

NH-D14 er kompatibel både med kabinettet og med minnebrikkene jeg har valgt.

Jeg er enig at Haswell ikke er en veldig stor forbedring fra IB, i hvert fall når det kommer til gaming og top-notch produkter og overklokking. Men prisforskjellen er så liten uansett, så jeg ser ingen grunn til å ikke velge det nyeste.

Skal han ikke overklokke er det riktig at han ikke trenger en K-CPU. Men den hundrelappen han sparer på å velge 4670 framfor 4670k har veldig lite å si for totalprisen. Da er det greit å ha ulåst multiplikator litt sånn "i tilfelle".

Lenke til kommentar

Som sagt var forslaget mitt et utgangspunkt med topproduktene, også får han skru ned på det han ikke synes er så viktig.

HX 750 er en veldig bra PSU for pengene. Skal han oppgradere til SLI i fremtiden og overklokke litt her og litt der, så er det greit å ha en ordentlig PSU. Og 750W 80+ Gold er en ordentlig PSU. Det er uansett ikke noe mer enn maks et par hundrelapper å spare her.

250GB kan være mye. Selv har jeg 2x 250GB og skulle gjerne hatt litt mer. Går du ned til 120GB sparer du ca 500kr.

NH-D14 er kompatibel både med kabinettet og med minnebrikkene jeg har valgt.

Jeg er enig at Haswell ikke er en veldig stor forbedring fra IB, i hvert fall når det kommer til gaming og top-notch produkter og overklokking. Men prisforskjellen er så liten uansett, så jeg ser ingen grunn til å ikke velge det nyeste.

Skal han ikke overklokke er det riktig at han ikke trenger en K-CPU. Men den hundrelappen han sparer på å velge 4670 framfor 4670k har veldig lite å si for totalprisen. Da er det greit å ha ulåst multiplikator litt sånn "i tilfelle".

La meg bare påpeke at jeg ikke siterte deg for å lage en diskusjon, eller mente hva du sa var direkte feil. Skulle bare kommer med litt informasjon som kunne hjelpe TS ved evt. valg senere. Mtp. at vi ikke vet noe om hans tanker senere ved evt. oppgradering eller overclocking.

Har selv akkurat prøvd NH-D14, og den var så stor at det ikke var plass til Asus Xonar DX, noe som er at av de mindre lydkortene. Derfor jeg mente at det er viktig for TS og gjøre litt research selv før han trykker på "kjøp".

500kr her, og 200kr der, og litt hit og litt ditt så får man fort kjøpt litt bedre CPU eller GPU hvis det er sånn at han har et stramt budsjett.

Vil også nevne at hvis TS skal spille mye BF eller Crysis, eller holde på med video/bilde redigering, så har dem i senere tid tatt i bruk Hyperthreading, og i7 prosessor kan være et godt kjøp. Ellers ville jeg sakt "go for i5".

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Nå virker jeg sikkert som en komplett idiot, men hvordan får dere kopiert handlelisten fra dustin, og vist det her som bilde? Finner ikke ut av dritten.

Ellers var det mye fornuftig her, tenkte jeg skulle skjekke ut MSI 770 Lightning, har lest noen reviews, og det virker meget bra.

Videre trenger jeg ikke mer enn 1 TB lagringsplass, og Crysis er det minimalt med, der har du definisjonen av drittspill.

Jeg tror nok at i5 blir å holde for mitt bruk, så det blir nok 4670K

Jeg glemte å nevne at jeg mest sannsynlig kommer til å prøve meg på litt overklokking av både CPU og GPU, og det var derfor jeg ønsket 4670K, og ikke bare 4670

Dere er til meget god hjelp, og jeg tror vi snart begynner å nærme oss et oppsett jeg kan like

Lenke til kommentar

Nå virker jeg sikkert som en komplett idiot, men hvordan får dere kopiert handlelisten fra dustin, og vist det her som bilde? Finner ikke ut av dritten.

Ellers var det mye fornuftig her, tenkte jeg skulle skjekke ut MSI 770 Lightning, har lest noen reviews, og det virker meget bra.

Videre trenger jeg ikke mer enn 1 TB lagringsplass, og Crysis er det minimalt med, der har du definisjonen av drittspill.

Jeg glemte å nevne at jeg mest sannsynlig kommer til å prøve meg på litt overklokking av både CPU og GPU, og det var derfor jeg ønsket 4670K, og ikke bare 4670

Dere er til meget god hjelp, og jeg tror vi snart begynner å nærme oss et oppsett jeg kan like

Printscreen, klipp bildet i paint og last opp bildet som vedlegg her ;)

Vannkjøling kan også være en mulighet om du ønsker å overklokke. F.eks. Corsair H60.

Lenke til kommentar

Godt at vi er til litt hjelp.

Både ved bruk av IB eller Haswell er vannkjøling beste veien å gå for CPU-OC. Men hvis du ikke vil gå for vannkjøling bør du legge litt penger inni ny CPU kjøler. F.esk den som moby_duck nevnte.

Igjen vil jeg bare minne deg på at du burde gjøre masse research på GPUen for å finne ut at det er beste løsningen for deg.

Du trenger f.esk ikke en som kommer overclocket hvis du skal overclocke selv.

Du vil ikke ha en som er voltage locket hvis du skal overclocke.

Du vil ha en som kommer med gode vifter.

komplett.no har også en enkel måte du kan lage ønskeliste som man kan veldig lett linke til.

Lenke til kommentar

Asus har en god serie i DirectCU2-serien. Jeg hadde en ATi 7950, men den ble sendt tilbake grunnet viftestøy (jeg liker ikke slikt). Valget falt da på en Asus GTX660TI DirectCU. Helt fantastisk lydnivå på den, og overklokkingsvillig til tusen (syns jeg). Mener å huske at kjerne kjører på 1210 mhz og 6200 mhz på minne når jeg spiller. Da blåser den riktignok noe luft, men i idle mode er den ikke hørbar

Forøvrig, trenger man virkelig et skjermkort til 3500kr og oppover på én 1920x1080-skjerm? Jeg syns mitt 2000kr-kort klarer seg meget bra på en 1920x1200...

Lenke til kommentar

Printscreen, klipp bildet i paint og last opp bildet som vedlegg her ;)

Vannkjøling kan også være en mulighet om du ønsker å overklokke. F.eks. Corsair H60.

Jeg har hørt mye dodgy om de lukkede vannkjølingsløsningene, og vet ikke helt om det er noe å satse på.

Godt at vi er til litt hjelp.

Både ved bruk av IB eller Haswell er vannkjøling beste veien å gå for CPU-OC. Men hvis du ikke vil gå for vannkjøling bør du legge litt penger inni ny CPU kjøler. F.esk den som moby_duck nevnte.

Igjen vil jeg bare minne deg på at du burde gjøre masse research på GPUen for å finne ut at det er beste løsningen for deg.

Du trenger f.esk ikke en som kommer overclocket hvis du skal overclocke selv.

Du vil ikke ha en som er voltage locket hvis du skal overclocke.

Du vil ha en som kommer med gode vifter.

komplett.no har også en enkel måte du kan lage ønskeliste som man kan veldig lett linke til.

MSI sies å ha et meget godt kjølesystem (TwinFrozr IV), og overklokkingsvennlige kort. Nå har jeg streifet rundt et par timer, og det virker som om det kUn er MSI eller Asus som er aktuelle for meg.

På listen jeg har laget er det en strømforsyning fra EVGA med 80+ Gold, og fullt modulære kabler. Blant annet har Anandtech gitt den en meget god score, og jeg lurer på om den vil gjøre jobben, eller burde jeg skaffe noe fra Corsair eller XFX?

Såh hva tror dere? Noe som burde endres til det bedre, eller er det et greit nok oppsett?

post-240841-0-02401800-1371051112_thumb.png

Endret av krotsi92
Lenke til kommentar

Vi får se utover uka. Jeg blir uansett ikke å bestille før neste mandag, så jeg har litt tid til å vurdere hva som er viktig for meg, men som du sier, lagringsplass blir aldri gammeldags.

Jeg tror vi nå har fått på plass det viktigste, og det er egentlig kun GPU jeg er litt usikker på, så det skal jeg tenke litt mer på.

Vil bare takke for all hjelp jeg har fått, dere er noen herlige mennesker :)

Lenke til kommentar

01. Handlevogn

1 x Gigabyte GA-Z87X-UD4H

1 590,-

1 x Intel Core i5-4670K

1 749,-

1 x Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz

839,-

1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM

649,-

1 x Samsung 840 Basic 120GB

729,-

1 x EVGA SuperNOVA NEX750G Gold Power

990,-

1 x Fractal Design Define R4 Black

722,-

1 x Samsung SH-224BB

179,-

1 x Corsair Hydro H100i

890,-

1 x EVGA GeForce GTX780 3GB

5 099,-

Sum handlevogn: 13 436,-

Kjøp skjerm for resten. Dette er hos netonnet.

Endret av ace85
Lenke til kommentar

01. Handlevogn

1 x Gigabyte GA-Z87X-UD4H

1 590,-

1 x Intel Core i5-4670K

1 749,-

1 x Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz

839,-

1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM

649,-

1 x Samsung 840 Basic 120GB

729,-

1 x EVGA SuperNOVA NEX750G Gold Power

990,-

1 x Fractal Design Define R4 Black

722,-

1 x Samsung SH-224BB

179,-

1 x Corsair Hydro H100i

890,-

1 x EVGA GeForce GTX780 3GB

5 099,-

Sum handlevogn: 13 436,-

Kjøp skjerm for resten. Dette er hos netonnet.

Dette ser jo unektelig bra ut, men jeg hadde håpet å klare å holde meg under 13K med skjerm. Jeg tror jeg nøyer meg med en form for 770, og kjøper en meget dugelig skjerm. Kan eventuelt oppgradere GPU i fremtiden dersom jeg finner det nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...