Gå til innhold

Butikken konkurs (Netshop) Hva med garanti/rep av produkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Ta kontakt med kameraprodusenten i Norge, og forklar dem problemet ditt. :) De er nok sikkert villig til å hjelpe deg.. :)

Lenke til kommentar

Du får bare håpe at netshop kjøper utenom Norsk importør "gråmarkedet", da er de ikke pliktig til å gi garanti. Da må du henvende deg direkte til hovedkontoret i Europa og høre med de.

 

Edit:Ser at netshop blir og får ny eier og da må de ta alle garantier.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du får bare håpe at netshop kjøper utenom Norsk importør "gråmarkedet", da er de ikke pliktig til å gi garanti. Da må du henvende deg direkte til hovedkontoret i Europa og høre med de.

 

Edit:Ser at netshop blir og får ny eier og da må de ta alle garantier.

 

Får avvente litt da å se hva som skjer .

Lenke til kommentar

Betviler jeg sterkt , jeg oppga verken hvilken butikk det gjaldt eller noe serienr på kamera , kunn merke + modell og utifra det kan de ikke avgjøre om det er gråimport eller ei ..

 

Da har du tydeligvis prøvd å få dekket noe som ikke går under garanti/reklamasjon? Er det grunnen til at du ikke sier noe om hva som er galt, og med hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel er varen kjøpt igjennom Norsk importør har de plikt til og ta imot reklamasjon, ville nok sendt en ny mail og begrunnet omstendighetene samt opplyse om at de har plikt til og ta imot reklamasjon når butikken har opphørt med sin virksomhet.

 

Da har du tydeligvis prøvd å få dekket noe som ikke går under garanti/reklamasjon? Er det grunnen til at du ikke sier noe om hva som er galt, og med hva?

 

Ser ingen grunn til og ha et behov for å vite årsaken, reklamasjons-grunnlaget er det samme uansett vare.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det må være en grunn til at importøren nekter å ta ansvar. Som regel er noe slikt begrunnet i at det er en skade eller et forhold som ikke dekkes av garanti/reklamasjon/kjøpslov. Borealis har ikke akkurat en tillitvekkende merittliste, blant annet tilbakesending av kamera fordi han fant det samme billigere et annet sted etter han hadde fått det og brukt det en stund. Var det ikke noe med at kameraet var kjøpt fra Svalbard også? Gjelder kjøpsloven på Svalbard?

 

Kom med litt mer forklaring, så slipper vi å spekulere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har du tydeligvis prøvd å få dekket noe som ikke går under garanti/reklamasjon? Er det grunnen til at du ikke sier noe om hva som er galt, og med hva?

 

Javel ja, hvor har du det fra ??????

Saken gjelder et kamera som er mellom 3 og 3,5 år gammelt og der foruseringen har sluttet å virke, dette er godt innenfor reklamasjonstiden og skyldes IKKE uvøren bruk .

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det må være en grunn til at importøren nekter å ta ansvar. Som regel er noe slikt begrunnet i at det er en skade eller et forhold som ikke dekkes av garanti/reklamasjon/kjøpslov. Borealis har ikke akkurat en tillitvekkende merittliste, blant annet tilbakesending av kamera fordi han fant det samme billigere et annet sted etter han hadde fått det og brukt det en stund. Var det ikke noe med at kameraet var kjøpt fra Svalbard også? Gjelder kjøpsloven på Svalbard?

 

Kom med litt mer forklaring, så slipper vi å spekulere.

 

Jeg synest ikke bare du er frekk men direkte ufin i dine kommentarer . Jeg har kjøpt utstyr på Svalbard og det er kjøpt HELT LOVLIG , men jeg skjønner din sjalusi gir deg store skylapper , men kan fortelle deg at nøyaktig samme garanti/reklamasjon gjelder der også . Kamera det er snakk om er imidlertid kjøpt i NORGE.

Hvilket kamera har jeg sendt tilbake etter å ha brukt det over tid ????

Det er vel på høy tid at du tar deg en tur på badet,der finner du et speil, så kan du kansje begynne å granske deg selv litt FØR du FORHÅNDSDØMMER andre . :wallbash:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel er varen kjøpt igjennom Norsk importør har de plikt til og ta imot reklamasjon, ville nok sendt en ny mail og begrunnet omstendighetene samt opplyse om at de har plikt til og ta imot reklamasjon når butikken har opphørt med sin virksomhet.

 

 

 

Ser ingen grunn til og ha et behov for å vite årsaken, reklamasjons-grunnlaget er det samme uansett vare.

 

Nettop , blir fortvilt når enkelte "forfølger" det en skriver og leter med lys og lykter for å finne konspirasjonsteorier.

Jeg har vel muligens flere reklamasjoner enn visse andre, men det kan jo bero på at jeg handler såpass mye pr år at det utgjør det samme som andre handler hele sitt liv .....

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

Edit:Ser at netshop blir og får ny eier og da må de ta alle garantier.

"Ny eier" er ikke pliktig til noe som helst; er et firma konkurs er det juridisk sett borte for godt, og den som evt overtar og driver videre under samme navn, får et nytt organisasjonsnummer og dered en ny jurisisk enhet.

Garantien dekkes dog av produsent/importør/distributør og du kan henvende deg til denne; garantien "forsvinner" ikke om et salgsledd går konkurs.

Lenke til kommentar

"Ny eier" er ikke pliktig til noe som helst; er et firma konkurs er det juridisk sett borte for godt, og den som evt overtar og driver videre under samme navn, får et nytt organisasjonsnummer og dered en ny jurisisk enhet.

 

Tja, er ikke så inne i regelverket vedrørende konkurser, men underselskaper blir vel ikke automatisk slått konkurs sålenge de er selvstendige selskaper underlagt et moderselskap, de blir vel lagt på is frem til en løsning sålenge det ikke er en fordringstaker i spesifikke selskap som begjærer en konkurs.

 

Uansett så pleier nye eiere og akseptere reklamasjoner sålenge de viderefører bedriften i sin værende form og fortsatt har kontakt/avtale med grossistene/verksteder.

Lenke til kommentar

Om saken er en gyldig reklamasjons sak, og du har kvittering på kjøpet, vil verksted ta imot reparasjonen uten problem. Send kameraet rett til autorisert verksted for det merket det er snakk om (kan ikke hjelpe deg med hvilket verksted, siden du nekter å oppgi hvilket merke) sammen med kvittering og feilbeskrivelse, så vil de se på saken.

 

Et par ting som er viktig å huske:

- Uten kvittering vil ingenting kunne dekkes av reklamasjonsrett eller garanti.

- Det er kundes eget ansvar å ta vare på kvittering.

- Reklamasjonsrett for kamerautstyr varierer utfra om feilen er på en mekanisk slitedel eller noe som ikke beveger seg (f.eks elektronikk). Autofokus kan være både mekanisk og elektronisk feil.

- Om en reparasjon viser seg å ikke dekkes av reklamasjonsretten, vil ikke produsent betale for tiden brukt på feilsøking, og prisoverslag vil da sendes kunde. Om produktet da ikke skal repareres, må kunde selv betale for tid brukt på verkstedet. (Vanligvis et sted mellom 350,- og 1000,-)

Lenke til kommentar

Om saken er en gyldig reklamasjons sak, og du har kvittering på kjøpet, vil verksted ta imot reparasjonen uten problem.

Ikke hvis det er gråimportert og utenfor eventuelt europeisk/verdensgarantitid.

 

Men det bør det gå ann å få svar på om man tar kontakt med et autorisert verksted for det merket.

 

Boralis: Hvis du sier hvilket merke det er, gjerne hvilken modell det er også, så kan det hende jeg eller andre vet om autoriserte verksteder du kan kontakte eller gi mer utfyllende informasjon.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Ikke hvis det er gråimportert og utenfor eventuelt europeisk/verdensgarantitid.

Da er det ikke en reklamasjonssak, så det jeg sa er fortsatt rett ;) Reklamasjonsretten gjelder enten mot norsk forhandler eller mot norsk leverandør. Om forhandleren er konkurs og kameraet ikke er tatt fra norsk leverandør, sitter kunden i utgangspunktet kunden igjen med nada.

Endret av emero
Lenke til kommentar

Det er ved slike oppbud at gråimport har sin svakhet.

 

For en del år siden så kjøpte jeg en mobiltelefon gjennom en av de (forsatt) store norske nettbutikkene. Etter noe tid så fikk vi problemer med denne mobilen, og siden det var et "stort" merke så sa kundeservicesiden at henvendelser for reperasjon skal gå direkte til merkets serviceverksted. Jeg gjorde så, og kort tid etter kom mobilen i retur fordi verkstedet nektet å reparere telefonen siden den var tiltenkt det franske markedet.

 

Lettere irritert skrev jeg en mail til den norske nettbutikken og få dager etter satt jeg med en splitters ny mobiltelefon. Hadde dette vært en butikk som gikk "dukken" mellom kjøp og reklamasjon så hadde jeg fått "nada".

 

Den gang var det ikke opplyst noe om "egenimport" når jeg kjøpte varen, idag så opplyser vel de "seriøse" butikkene om det hvis varen ikke er importert gjennom norsk importør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...