Gå til innhold

Luftgevær m/ lang rekkevidde til 2500++/-


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tenkt så mye på pris egentlig, men hadde jo vært fint om det ikke hadde kostet skjorta, men hører gjerne evt. om de også! En pris fra 2500-4000 hadde vært passende.

 

 

Til den prisen der, så tror jeg du kan få ganske bra gevær. Vær obs på å luke ut gevær som skal gi superhøyhastighet og lite presisjon.

Weihrauch og Diana er merker av god kvalitet :)

 

Hvor bra traff du og kompisen din med det stoeger geværet?

 

Ps: Fjærgevær er tingen du skal se etter om du ikke legger ut mer. Det finnes co2 også, men det er dyrt å skyte med og der varierer treffpunktet etter hvilken temperatur det er samt hvor mye gass som er igjen.

 

Over det har du PCP, men det er litt overkill om du ikke har så mye erfaring med luftgevær, samt at det koster en del ;)

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hatt litt å gjøre, så helt glemt å tenke mer over luftgevær. Ser ut som jeg nå kanskje er på flyttefot så da blir det kanskje satt litt på hold for en liten stund. Hvis det ikke er vanskelig å få tak i tillatelse så kan det kanskje være verdt et forsøk. Når jeg først kjøper ting er jeg glad i kvalitet og noe ordentlig og ikke bare kjøpe for å kjøpe. Eneste jeg har på rullebladet er vel en liten episode med bråk i fylla/glattcelle, gjorde ingen skader på omgivelser eller folk, kun høylytt etc. Så dette burde sikkert ikke ha så mye å si for dette.

Hvordan søker man? Sender man inn over nettet eller må man innom politistasjonen?

 

Ozelot, som du sier at jeg skal holde meg unna superhøye hastigheter, så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal se etter?

Syntes det er vagt med informasjon på våpnene ang skytelengde og presisjon.

Hmm, vi skjøt vel på rundt 20meter tror jeg. Skjøt på blink 14x14

Når vi fikk rettet på siktet og stilt dette noenlunde riktig inn så var det ikke særlig vanskelig å samle treffene i midten, godt innenfor sorte hvertfall. Hadde ikke mulighet til lengre avstand akkurat da, men denne avstanden var for enkel under forholdene som var der da hvertfall.

Lenke til kommentar

Ozelot, som du sier at jeg skal holde meg unna superhøye hastigheter, så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal se etter?

Syntes det er vagt med informasjon på våpnene ang skytelengde og presisjon.

Hmm, vi skjøt vel på rundt 20meter tror jeg. Skjøt på blink 14x14

Når vi fikk rettet på siktet og stilt dette noenlunde riktig inn så var det ikke særlig vanskelig å samle treffene i midten, godt innenfor sorte hvertfall. Hadde ikke mulighet til lengre avstand akkurat da, men denne avstanden var for enkel under forholdene som var der da hvertfall.

 

 

 

Vel, jeg har også til gode å se butikker skrive noe( spesifikt) om luftgevær og presisjon, da alt er relativt.

 

Har du et greit gevær, så skal du fint samle skudd innenfor et kronestykke på 20 meter :)

Lenke til kommentar

Luftgevær over kaliber 4,5 mm kan ikke brukes til så mye annet enn trening og skyte-på-blink-for-å-ha-det-gøy.

 

Hva er bedre å skrive isåfall?

 

Dette gjelder såklart bare OM trådstarter velger å går for 5,5 mm og ikke 4,5 mm :)

Jo da, men ikke i Norge! Jeg er ganske sikker på at han ikke får noe tillatelse, hvis han skriver kun trening. Han må gjerne prøve. :) Skulle vært inntressant å høre, hvis han klarer det fenomenet.

 

Han har ikke gitt meg noen god begrunnelse, for å skaffe seg et søknadspliktig luftvåpen, så jeg tror heller ikke han har noe behov for det. Han kan kjøpe det du selv anbefaler.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Har du fått innvilget våpensøknad, med en slik begrunnelse?

 

Trening - er nok ikke noe god begrunnelse, for å kjøpe noe registreingspliktig våpen. Så jeg tror nok TS må begrunne dette bedre.

Tro kan du gjøre i kirka..

 

http://www.lovdata.n...90625-0904.html

§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10 annet og tredje ledd.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i § 10 første til tredje ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet.

edit: Og ja, jeg kjenner mange som har fått godkjent våpensøknad på 5,5mm luftvåpen uten noen begrunnelse i det hele tatt.

 

En trenger ikke fylle det ut ei gang, men for ordens skyld er det jo greit å oppgi grunn. En kan faktisk ikke bruke luftvåpen til noe annet enn trening/konkurranse i Norge, da jakt er forbudt.

 

Grunnen til at mange foretrekker grovere kalibre på luftvåpen er presisjon på lengre avstand. Et tyngre prosjektil blir mindre påvirket av vind og har mer kraft, for å nevne noe.

Endret av simpl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har kjøpt 3 big bore våpen,cal 45,cal 357, cal 22 med en søknad hos politiet som tok 5min.Skrev blink å plinking på seddelen. Tok alle erverv samtidig før å spare gebyr 215kr å da hadde eg 6mnd på meg å skaffe. bestillte fra usa å fraktfirma tok dem igjennom tollen for meg. Å for de som trur big bore er leketøy, GLØM dæ.. cal 45 er ca 5 ganger kraftigere enn salong, 240 grain kula går gjennom 3"planke på 70 meter uten problem, bli et rundt hull.. Skjøt på ei stål plate 4mm på 30 meter å det blei store bungler i den å kula var 4,5 cm brei (flat).. Den hardeste kulen jeg har er 200 grain å den skjøt jeg rett gjennom et bilvrak, i karroseriet å det ble et enormt hull dær kula gikk ut. Så ingen problem å få tak i, men det koster..!!

Lenke til kommentar

Jeg hadde virkelig sett an hvor mye og hvor seriøst du kommer til å skyte. Som jeg tidligere har sagt, så trenger du våpenskap til et 5,5 mm luftgevær. Har du tenkt på dette? Skapet må boltes fast med mindre det er over 300 kg. Da synes jeg det er like greit å skaffe seg jegerprøven, for deretter å kjøpe et kraftigere våpen som absolutt kan brukes til mye lenger avstander i tillegg til jakt. Du får vel i bunn og grunn Mauser k98 slengt etter deg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg hadde virkelig sett an hvor mye og hvor seriøst du kommer til å skyte. Som jeg tidligere har sagt, så trenger du våpenskap til et 5,5 mm luftgevær. Har du tenkt på dette? Skapet må boltes fast med mindre det er over 300 kg. Da synes jeg det er like greit å skaffe seg jegerprøven, for deretter å kjøpe et kraftigere våpen som absolutt kan brukes til mye lenger avstander i tillegg til jakt. Du får vel i bunn og grunn Mauser k98 slengt etter deg...

Reglene er endret, det er 150KG ikke 300.

Lenke til kommentar

Syns dæ bli litt feil å bynne å ta opp kruttvåpen på denna sida som han starta mæ luftvåpen! Luftvåpen er en hobby, blinkskyting, plinking, i Norge vell å merke... Men ska man jakte så er det krutt som gjeld.. Har mine big bore låst med trigger lås å børserails mæ lås på veggen godkjent, ammo i safen, kosta 300 på biltema. Hadd dæ mye gøy mæ mine pcp gevær.. Men kjøp deg gevær etter formålet dæ ska brukes til, prisen bli no dæ det bli, har man en hobby så har man en hobby :-)

Lenke til kommentar

Fjærdrevet luftgevær med brekkløp er bare å glemme hvis du vil treffe en tennisball hver gang på noe mer enn 15-20 meter! Verre jo kraftigere de er.

Rekylen er like kraftig som i grovkalibrede rifler, og er til alt overmål dobbel: Først vanlig bakover når fjæren skyter fram, og så fremover når den treffer bunn. Samtidig gir resonans-vibrasjon i løpet enda dårligere presisjon. Et spesielt "artillery-hold" (lær deg det på you-tube) er helt nødvendig for å treffe i det hele tatt, men selv da er presisjonen elendig, er nå min erfaring.

Etter jeg begynte med PCP (Benjamin Marauder) som er rekylfri, treffer jeg innenfor en krone på 35m. Med fjærdrevet gevær til 3000,- var det ikke alle kulene som traff 14x14cm blinken en gang på samme avstand!

 

Kort sagt: Kjøp PCP eller Co2 drevet gevær!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har prøvd litt forskjellig av luftgevær etterhvert, og de fleste som når overlydshastighet mister presisjon. Det finnes uttallige forskjellige prosjektiler å prøve, og noen få fungerer gjennom lydmuren. Beste presisjon og distanse var med et kraftig gevær med veldig tunge kuler som lå i grensa til å bryte lydmuren.

 

Vil anbefale å unngå å bryte lydmuren, da det er svært få prosjektiler som klarer dette uten å miste presisjon. Øk heller kulevekt for å holde hastigheten nede, da høyere vekt fører til mindre vindavdrift, og bedre kulebane. Større kaliber kan faktisk fungere motsatt, da overflatearealet motvirker vektens effekt.

Har erfart at 4.5mm med tunge kuler og like under lydmuren er det som gir meg mest skyteglede, da det går langt nok, og har god presisjon.

 

PCP er veldig fint, men krever at man fyller luft/pumper, men har da gjerne tønne for flere skudd.

Co2 blir fort dyrere, og ender ofte opp med at man plutselig ikke har mer Co2 på lager.

Nitro Piston, man knekker dette som et fjærvåpen, men får mer kraft og ofte mye roligere rekyl, og bedre presisjon.

Vil anbefale PCP, evt Nitro Piston, da man ikke trenger dyre Co2 patroner. PCP kjøper man ofte sammen med håndpumpe, noe som kan være tungvindt, men det fungerer.

Fjærvåpen trenger mye mer vedlikehold og justering enn folk er klar over, så vil ikke anbefale det om man ønsker god presisjon uten å gjøre viktig vedlikehold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...