Gå til innhold

Luftgevær m/ lang rekkevidde til 2500++/-

Anbefalte innlegg

Hei,

En venn av meg kjøpte seg en 'Stoeger X20' for en liten stund siden og jeg må si jeg har fått veldig lyst på et selv, han eller jeg har derimot ikke noen stor erfaring utenom dette våpenet.

Syntes den funket greit, men følte den hadde noe kort rekkevidde for min utfordring, men den korte rekkevidden er vel en fellesnevner for alle luftgevær(?).

Var for noen gode år siden med onkelen min og skøt med litt mer ordentlige saker for å si det slik, og det gikk bra den gang, men er som sagt noen år siden. Er ganske god til å skyte så jeg ønsker meg noe med litt rekkevidde om det er mulig?

Jeg har ikke tenkt så mye på pris egentlig, men hadde jo vært fint om det ikke hadde kostet skjorta, men hører gjerne evt. om de også! En pris fra 2500-4000 hadde vært passende.

Hadde vært deilig å ha magasin istedenfor å måtte brekke opp for hvert skudd, men det koster vel en del ekstra med tanke på skudd og gass? Og med mindre dette gir en god fordel kontra pris utenom magasin så kan jeg leve uten.

Håper noen tar seg tid til å noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere engne tråder her, kanskje du hadde fått svaret ditt med å lese litt der. Det er mange år siden, jeg har hatt med lutvåpen å gjøre.

Men hvis du ønsker magasin, så må det vel brukes runde kuler. Og de er ikke pressise på avstand! Tror du må velge en av delene. Pressisjon, eller hurtigskyting!

I prisklassen du nevner får du nok luftgevær, som er pressise på noe avstand (30 - 50 m) Men luftgevær som er tillatt her i Norge, har en del begrensninger. Og de kan ikke sammenlignes med ei salongrifle.

Lenke til kommentar

Interessant, med med magasin og høyt trykk. :) Selv om det er lite detaljer om kal. 177, som er lovlig i Norge. Og det er vanskelig å se, om magasinet holder BB kuler eller mer pressise kuler. Uannsett, dette våpnet får en trolig ikke kjøpt i Norge, uten kjøpetillatelse.

Kanskje en ide å legge ut noe, som er lovlig i Norge, uten kjøprtillatelse.

Lenke til kommentar

Startet å lese litt på hovedtråden, men følte likevel at det var nyttig å spørre.

Når jeg tenker langdistanse så tenker jeg selvfølgelig ikke på 100m+ med luftgevær hehe, men noe mer som 40-50m kanskje? Ikke gøy med blink 20m unna liksom, da gidder jeg ikke. Kjøper ikke bare for å kjøpe i så fall.

Noe stress å måtte fylle på luft etter 20-30 skudd med den som ble linket til, jeg har ikke dykkerutstyr.

Står ikke noen form for rekkevidde på informasjonen til de forskjellige våpnene, men noen måte å ca tenke seg til rekkevidden med tanke på utganshastigheten, eller er det veldig mye som spiller inn på dette?

Det er opp til 4,5mm som er lov i Norge?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

4,5. luftgevær er vanskelig og få til og treffe noe særlig presist over 50 meter. Men et 5,5. er bedre. Men jeg lurer på om dette er noe strengere regler ved og kjøpe dette en et 4,5. Skal du ha et 4,5 som skyter bra og presist på 50 meter så er det mye penger inne i bildet.

Lenke til kommentar

Hvis man rent hypotetisk hadde kjøpt 5,5 fra utlandet, hadde de krevd noe av meg da? eller vet de neppe eller hadde latt det være mitt problem og hva med evt tollen? Hørt om flere som har fått tak i bedre uten problemer, og det er jo ikke slik at jeg ville tatt det med noe sted som hadde vært fare for noen.

Og lovlig, hva må til for å kunne få slik tilatelse?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Hvis man rent hypotetisk hadde kjøpt 5,5 fra utlandet, hadde de krevd noe av meg da? eller vet de neppe eller hadde latt det være mitt problem og hva med evt tollen? Hørt om flere som har fått tak i bedre uten problemer, og det er jo ikke slik at jeg ville tatt det med noe sted som hadde vært fare for noen.

Og lovlig, hva må til for å kunne få slik tilatelse?

Hvis du kjøper noe over kal 177 (4,5 mm) fra utlandet, blir det stoppet i tollen! Jeg har ikke importert våpen, så prosedyre og kostnader i forbindelse med slik import vet jeg ikke. Men får å få våpnet gjennom tollen, må du kunne fremvise en "Kjøpetillatelse".

Å få tillatelse til et våpen som er forbudt i Norge, kan bli en utfordring. Da må du kanskje være en etablert jeger og har et sted i utlandet, som slike våpen er tillat, som begrunnelse for kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på reglene i svergie på 5,5 luftgevær men jeg har sett det i butikker der og om du får kjøpt det over disk uten noe mere snikksnakk er jeg usikker på . Da ville jeg eventuelt gjort det for da får du det mest sansynlig billigere pga kurs og at svergie er litt billigere på luftvåpen en i norge. Har sammenlignet noen modeller tidligere og utenom kursen pleier det og være 3-500 kroner billigere.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent er ikke 5,5 noe strengere enn at man må ha ok vandal og oppgi begrunnelsen at man vil ha det til øvelse/trening. Er heller ikke vanskelig å få kjøpt i sverige over disk, men det kan bli kjedelig hvis du blir stoppa uten tillatelse til å kjøpe/importere. En kamerat av meg kjøpte i sverige for ei stund siden og det gikk greit for han. Geværet han kjøpte har et trommelmag. med 10 skudd, og han kan få grupper på 2-4cm lett på 50m avstand.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent er ikke 5,5 noe strengere enn at man må ha ok vandal og oppgi begrunnelsen at man vil ha det til øvelse/trening. Er heller ikke vanskelig å få kjøpt i sverige over disk, men det kan bli kjedelig hvis du blir stoppa uten tillatelse til å kjøpe/importere. En kamerat av meg kjøpte i sverige for ei stund siden og det gikk greit for han. Geværet han kjøpte har et trommelmag. med 10 skudd, og han kan få grupper på 2-4cm lett på 50m avstand.

Vi som har kommentert, har forklart at 5,5 mm er ulovlig i Norge, uten kjøpetillatelse. Vi har ikke sagt, at det ikke går ann å få tak i ulovlige våpen! Å smulge våpen over grensa er ulovlig. Nok penger, så kan en kjøpen nesten hva som helst i Oslo og da tenker jeg ikke på luftgevær. Folk flest, anbefaler det som er lovlig!

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er kjøpt etter 2009 uten tillatelse er det ulovlig, ja. Tillatelsen er alikevel ikke noe problem å få tak i, er bare å sende inn et skjema. Sålenge en har grei vandel så får man søknaden godkjent. Jeg mente på ingen måte å oppfordre ts til å gjøre noe ulovlig. Fikk bare inntrykket av at dere trodde det var tilnærma umulig å få 5,5 på lovlig vis.

Vi som har kommentert, har forklart at 5,5 mm er ulovlig i Norge, uten kjøpetillatelse. Vi har ikke sagt, at det ikke går ann å få tak i ulovlige våpen! Å smulge våpen over grensa er ulovlig. Nok penger, så kan en kjøpen nesten hva som helst i Oslo og da tenker jeg ikke på luftgevær. Folk flest, anbefaler det som er lovlig!

Lenke til kommentar

Hvis det er kjøpt etter 2009 uten tillatelse er det ulovlig, ja. Tillatelsen er alikevel ikke noe problem å få tak i, er bare å sende inn et skjema. Sålenge en har grei vandel så får man søknaden godkjent. Jeg mente på ingen måte å oppfordre ts til å gjøre noe ulovlig. Fikk bare inntrykket av at dere trodde det var tilnærma umulig å få 5,5 på lovlig vis.

TS ønsker å kjøpe nå, eller i fremtiden!

Hvis en skaffer kjøpetillatelse i forkant, er det jo et lovlig kjøp og da kan det også importes lovlig! Men det er ikke slik, du fremstiller dette!

Hvorfor nevner du 2009, skal TS (og andre) "reise" inn i fortiden? Så vitt jeg vet, er vi nå i 2013!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...