Kongeskipet Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) I utgangspunktet hadde alle i klassen eksakt lik laptop (Latitude E5500, Celeron T1600 2GB RAM). Men de som fikk maskinen satt opp med 64bit windows 7 fikk grafikkytelse på 4.8 i Windows Experience Index, mens vi som kjørte 32bit bare scoret 3.4 i samme testen. Likevel valgte jeg å kjøre 32bit pga. den ellers svake maskinvaren. Nå har jeg oppgradert båte RAM og CPU. Og med den oppgraderte maskinvaren installerte jeg derfor 64bit Win7 i håp om bedre grafikkytelse, men jeg får fortsatt bare 3.4 i spillytelse. Har forsøkt med masse ulike drivere til både grafikk og chipset, men klarer ikke å oppnå den ytelsen. Vet at WEI ikke er noe god ytelsestest, men når det er så gigantisk forskjell så burde det vel ha noe å si. Litt googling viser at andre med samme grafikken (GMA 4500MHD) også kan få mellom 4,5 og 4,9. Men det er også mange som får 3-3,5. Den oppgraderte maskinvaren burde vel ikke ha negativ virkning for dette, heller motsatt? Aero-grafikken (som er basert på grafikkminnehastighet) steg i hvertfall til fra 3,2 til 4,1 når jeg oppgraderte. FSB har økt fra 667MHz til 1066Mhz, og RAM er oppgradert fra singel channel DDR2-667 til Dual channel DDR-800. Endret 11. juni 2013 av Kongeskipet Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Likevel valgte jeg å kjøre 32bit pga. den ellers svake maskinvaren. Gir 32-bit operativsystem bedre ytelse på en 64-bit prosessor enn et 64-bit operativsystem? Hvordan henger det sammen? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Windows Experienxe Index scoren er den lavenst av de som blir målt. Se hva som scorer så lavt på din PC. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 Glemte å si det var spillgrafikken jeg snakket om. Alle andre verdiene var identiske mellom 32bit og 64bit maskinene. Men CPU, RAM og Aerografikk økte naturligvis da jeg oppgraderte min laptop. Gir 32-bit operativsystem bedre ytelse på en 64-bit prosessor enn et 64-bit operativsystem? Hvordan henger det sammen? 64bit Windows er noe tyngre, f.eks. er systemkravet for 32bit Win7 1GB RAM, mens for 64bit er det 2GB RAM. Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Ville ikke stolt så mye på de resultatene. Er kjent at det finnes flere bugs og feil i WEI. Så lenge du ikke merker noen problemer i spill og andre programmer betyr det vel lite hva som står i WEI? Skjønner at du er litt bekymret, men jeg ville ikke brydd meg så grundig med det så lenge den realistiske ytelsen ikke er dårligere enn den var. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 Nå vet jeg ikke om jeg vil merke noe forskjell siden jeg har aldri hatt så høy grafikkscore selv. WEI er eneste måling jeg har på dette. Men testen er jo basert på Benchmark, så det burde jo bety at i noen områder gjør den bedre. Men det kan jo hende at den ikke støtter en eller annen standard som kreves for å score 3,5 eller høyere. Når jeg søker på nett om dette så nevnes det en del steder noen strøminstillinger som skal ha betydning for ytelsen. Men jeg har satt strøminstillingene til "best performance" uten at det hjalp. Det nevnes også at GPUen kommer med ulike klokkefrekvenser (400MHz, 475MHz og 533MHz). Men siden det er samme modell så tror jeg ikke det er det som skiller de, heller noe software. Jeg oppdaget likevel noe litt merkelig. I CPU-Z vises den med klokkefrekvens 640MHz som tilsvarer 4700MHD. Men det burde jo ikke akkurat gjøre den treigere. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Tror jeg fant ut av det med GPU frekvensen nå. GPUen har en multipler på 3,2 i forhold til basefrekvensen til RAM. Altså når RAM kjørte på 667MHz hadde GPU frekvensen 533MHz (166*3,2). Men nå som jeg har oppgradert slik at RAM kjører på 800MHz får jeg GPU-frekvensen 640MHz (200*3,2). Men det er jo rart at den økte frekvensen kombinert med den mye raskere minnebåndbredden ikke gjør at WEI øker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå