inexx Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hei, har nå kjøpt meg en Mitsubishi Carisma 1.9 DI-D 2001 modell og ser at det er muligheter for og chippe denne. Har hørt mye om powerboks og "ordentlig chip tuning" og lurte på om det egentlig hadde så mye og si på en gammel bil. Garantien er jo ute for lenge siden, og bilen har jo gått 200.000 km og har jo ikke så altfor lenge og leve igjen på. Så istedenfor og bruke 7 tusen på tuning når jeg kan få så og si samme effekt for 2.500 virker jo nesten litt dumt? Håper jeg kan få noen pekepinner på dette med chip tuning ! Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Er ingen ekspert innen chipping, men kan jo dele egen erfaring. Har en A6 1.8T 98 mod. Hadde gått 180000 når jeg kjøpte den. Dro på "norsk bildelesenter" i Lier og betalte 4500,- tror jeg. De bytta chippen og omprogrammerte den til ca 196hk (150hk originalt). Samt litt høyere dreiemoment. Det er forskjell fra bil til bil hvor mye effektøkning du får. Men det heter seg at du bør ha turbo på bilen fra før, (er det flere har sagt til meg iallefall) eller så er det lite å hente. Har nå gått 300000 og ikke opplevd ustabiliteter i henhold til bytte av chip iallefall. Går merkbart bedre (heller kanskje ikke så rart siden det er ca 50hk ekstra). Fyller kun 98 blyfri. Har prøvd 95 i en lengre periode, men syns ikke den var like sterk da (det var ikke voldsom forskjell men jeg merket det). Du får også noe som senker hesteantallet, og øker dreiemomentet. Men er usikker på hva det heter. Kanskje powerbox som du nevnte.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Powerboks en en enkel sak som påvirker signalene fra til styringsenheten for å lure denne pushe inn mer drivstoff. Chiptuning er omprogrammering av styringsenheten for å utnytte egenskapene i motoren (mer) optimalt. Gjett hva som er best. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Du får også noe som senker hesteantallet, og øker dreiemomentet. Men er usikker på hva det heter. Kanskje powerbox som du nevnte.. Turtall x Moment = Effekt (Hestekrefter) Turtall eller moment "alene" gjør ingenting, det er effekten som.. gir effekten, akselererer bilen, drar hengeren, skyver bilen opp bakken, alle disse rare likningene folk bruker for å forstå "effekt". Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 All tuning av elektronisk innsprøytning, være seg bensin eller diesel er best å ta på dynamometer slik at en kan forske seg fram til akkurat de verdiene som er helt optimal for den aktuelle bilen. Har man f.eks. oppgradert eksos, turbo, injektorer osv. er dette helt nødvendig for å hente ut alt potensialet. Dette er mer kostbart enn en boks som bare kobles på ledningsnettet i motoren eller en standard tuningfil (modellspesifikk selvsagt) som lastes inn via diagnosekontakten. Tenk på det litt som å få sydd en dress, der skredderen måler opp så den sitter helt perfekt, kontra å kjøpe noe på HM som er sydd etter en standard mal på en stor fabrikk i Bangladesj. Dreiemoment er motorens evne til å øke turtallet, effekten er kraften på et spesifikt konstant turtall. Når det gjelder en 2001 Carisma diesel med 200.000 på telleren, så kan det være vel så mye å hente på å få tatt en service på injektorene. Disse blir slitt, og det som skjer er at de ikke lengre lager en fin tåke av dieselen, men en rett stråle. Da går forbruket opp og effekten ned, dette skjer gradvis, og det er derfor ikke så lett å oppdage. Videre bør en undersøke om turboen er i form, og at slangene derfra og inn i motoren ikke lekker. Hvis noe av dette ikke er i orden vil chippingen være penger ut vinduet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Dreiemoment er motorens evne til å øke turtallet, effekten er kraften på et spesifikt konstant turtall. Helt feil definisjon. 100% korrekt måling av moment gjøres ved KONSTANT turtall. Uansett er momentet kun en faktor. Helt spesifikt er momentet motorens vridningskraft, via utveksling i gir, differensial og hjulets radius gir momentet den aktuelle skyvkraften på det gitte turtall og gir som anvendes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Turtall x Moment = Effekt (Hestekrefter) Tror du skal få inn basic fysikk før du kommer med rare formler. turtall, regner med omdreininger per minutt. Altså f.eks 3500. Moment? Nm altså? Si 275nm. Så 3500x275 skal gi hvor mye effekt? 960.000 hva? Hestekrefter? Se over den likninga og fiks den, så kan vi snakke. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Effekt (hk)=(Turtall*Moment)/7118 sånn ca. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Det stemte plutselig mye mer ja. Første læreren vår sa i fysikken på forkurset var husk benevning. Så: Effekt (hk) = (turtall (rpm)*moment (nm))/7118 Kunne vært pund per tomme også. Ikke at det har noe å si uten den lille snippen Snylter la med. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Poenget var nok uansett at Effekt er et produkt av faktorene turtall og moment. Lenke til kommentar
inexx Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Okei har bestemt meg da for og betale litt mer for og få en litt ordentlig chipping av bilen, men de sidene jeg har vært innom tilbyr ikke sånn "do-it-yourself" opplegg til min bil, og de som gjør det må man kjøre innom verksted med. Bor i Alta og det er desverre ikke så mange slike verksted rundt her, så lurte på om noen vet om noen svenske eller norske sider jeg ikke har sjekket enda, eller vet om noen plasser man kan få gjort det her oppe i nord som ikke er så altfor langt unna. Bsr hadde ikke til min biltype som sagt, og autopower måtte ha den inn på verksted(vadsø) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Vadsø er da ikke så langt unna. En kompis må til Oslo fra Lofoten for å få gjort det. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Tror du skal få inn basic fysikk før du kommer med rare formler. turtall, regner med omdreininger per minutt. Altså f.eks 3500. Moment? Nm altså? Si 275nm. Så 3500x275 skal gi hvor mye effekt? 960.000 hva? Hestekrefter? Se over den likninga og fiks den, så kan vi snakke. Kjære vene da! Turtall kan regnes i mange varianter, det samme kan moment og effekt, INGEN av dem har kun EN benevnelse. Formelen UTEN benevnelser er AKKURAT som jeg beskrev den, benevnelser innebærer et par omregningstall. Snylter forsto dette i alle fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Nei, for du må fortsatt dele det på et visst tall for å få rett svar. Det du skrev ga ingenting. For noen som ikke har hørt formelen i sin helhet så er det du skrev bare bullshit. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Her står det litt kort forklart om regning på effekt og dreiemoment. Beklager dårlig håndskrift; det er mine forelesningsnotater. --------------------------------------------------------------------------- Ellers ville jeg anbefalt å omprogrammere hjernen fremfor en (sot)boks som bare gjør om på noen signaler til hjernen. Endret 16. juni 2013 av CFM Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Nei, for du må fortsatt dele det på et visst tall for å få rett svar. Det du skrev ga ingenting. For noen som ikke har hørt formelen i sin helhet så er det du skrev bare bullshit. Bruk radianer pr sekund som benevnelse på rpm og du slipper å dele på noe som helst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå